اخبار

از فعالیت ایرانیان خارج از کشور تا ثبات قوانین/ صنعت خودرو در مسیر پر پیچ و خم رفع ابهامات و مشکلات

به گزارش صنعت کار، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن گفت: در نشست امروز بررسی راهکارهای رفع ابهامات شورای نگهبان به طرح ساماندهی صنعت خودرو و تامین ارز برای واردات خودرو مورد بررسی قرار گرفت.

روح الله عباس پور با اشاره به پیشنهادهای نمایندگان در این باره افزود: یکی از اعضای کمیسیون پیشنهاد داد، منشا ارز برای واردات خودرو، خارجی باشد به این معنا که از ارز ایرانیانی که خارج از کشور شاغل هستند اما امکان انتقال ارز به کشور را ندارند مانند اساتید دانشگاه، بتوان خودرو وارد کشور کرد.

وی افزود: رای گیری و تعیین تکلیف طرح ساماندهی صنعت خودرو به جلسات آینده کمیسیون موکول شد.

اما در این میان مهمترین نکته برای اجرای این موضوع بهبود شرایط بازار خودرو و مشکلات این صنعت است تا ایرانیان خارج از  کشور ارز را  از طریق واردات خودرو به کشور منتقل کرده و منجر به رونق بازاری شوند که ماه هاست در رکود به سر می‌برد.

البته در کنار این موضوع ثبات در قوانین و شرایط بازار ارز  می تواند مسیر حضور سرمایه گذاران و واردکنندگان خودرویی را هموار تر کند. اما اینکه برخی خبرها حاکی از انجام واردات خودرو به صورت محدود است می تواند زمینه ساز برخی مشکلات از جمله ایجاد رانت در این صنعت باشد و مشکلی جدید به مشکلات گذشته صنعت خودرو اضافه کند.
به عنوان مثال وضعیت نرخ ارز از فاکتورهای مهم در تعیین سرنوشت بازار خودرو جهت خروج از رکود حاضر است، پس تنها با آزادسازی واردات نمی توان به حل مسائل خوش بین بود.
اما فراموش نکنیم برنامه ای مشخص برای صنعت خودرو که در برگیرنده شرایط صادرات و واردات باشد می تواند مانند نقشه ای راه به کمک وزارت صمت در حل موانع بیاید. با چنین اتفاقی می توان شاهد سرمایه گذاران در صنعت خودرو بود و در کنار آن آزادسازی واردات نیز خدشه ای به بازار تولیدات داخل وارد نکند.
البته همچنان بازار خودرو در انتظار جلسات آینده کمیسیون صنایع و‌معادن مجلس است تا ابهامات طرح برطرف و برای تایید به شورای نگهبان ارسال شود.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا