نفت و پتروشیمی

خاموشی ها برنامه ریزی شده نبود

به‌گزارش صنعت کار،همایون حائری در یک کنفرانس  خبری که صبح امروز در وزارت نیرو برگزار شدبا تاکید بر اینکه ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور به 80 هزار مگاوات رسیده است، گفت: با توجه به اینکه نزولات آسمانی ما در نیمه دوم سال گذشته در مناطق مختلف کشور به ویژه نواحی که دارای نیروگاه برق آبی هستند کاهش چشمگیری پیدا کرده است به همین دلیل برای تابستان امسال حدود 30 درصد ظرفیت تولید نیروگاه‌های برق‌آبی را از دست داده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه برای تابستان امسال امکان استفاده از پتانسیل کامل نیروگاه‌های برق‌آبی وجود ندارد، گفت: در پیک مصرف تابستان سال گذشته حدود 9300 مگاوات تولید برق آبی داشته‌ایم در صورتی که کاهش نزولات جوی باعث شده تا این ظرفیت در تابستان امسال به شدت کاهش پیدا کند و پنج هزار مگاوات کمبود را در بخش نیروگاه‌های برق آبی داشته باشیم.
معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو تصریح کرد: تامین برق مردم در دو قالب صورت می‌گیرد؛ یک بخش مربوط به تامین بار است که به صورت مگاوات بوده و دیگری تامین مستمری است که در 24 ساعت انجام می‌گیرد و به عنوان انرژی از آن یاد می‌شود. 80 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده کاملا می‌تواند ظرفیت مصارف را پاسخگو باشد منتها کاهش نزولات جوی باعث شده تا امکان استفاده کامل از ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی وجود نداشته باشد.
حائری تصریح کرد: در این بین می‌توانستیم از ظرفیت منابع مالی نیروگاه‌های برق آبی استفاده کنیم، منتها این منابع نیز در یک دوره محدوده قابلیت استفاده دارد و به هر حال به پایان می‌رسید بنابراین با برنامه‌ریزی صورت گرفته از انتهای سال گذشته اعلام شد که برای پیک مصرف تابستان 97 نیاز به صرفه جویی در مصرف داریم و اگر هر مشترک تنها 10 درصد صرفه‌جویی داشته باشد ما به راحتی می‌توانیم تابستان امسال را سپری کنیم.
وی به بروز خاموشی‌های چند روز اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: با صرفه جویی‌های صورت گرفته تا هفته پیش مشکلی در این بخش وجود نداشت. تمامی واحدهای حرارتی ما آماده بودند، هیچگونه خللی برای این مراکز به وجود نیامده بود، تعمیرات آن‌ها به خوبی انجام شده و همگی آماده برای تامین برق تابستان بودند. منتها با رشد ناگهانی مصرف به دلیل افزایش دما در طی دو سه روز اخیر مشکلاتی در برخی از نقاط کشور به وجود آمده است.
حائری با تاکید بر اینکه هیچگونه خاموشی برنامه‌ریزی شده وجود نداشته است، ادامه داد: منتها در برخی موارد به دلیل اینکه مصرف در زمان پیک بیشتر از میزان قابل قبول افزایش پیدا می‌کند به تبع آن در برخی موارد نیز تجهیزات ما پاسخگو نبودند، ترانس‌های ما دچار اضافه بار و کابل و خط ما دچار آسیب و مشکل می‌شوند و در نتیجه شاهد بروز خاموشی در برخی مناطق به دلیل افزایش مصرف برق هستیم.
معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو خاطرنشان کرد: اگر مشترکان 10 درصد صرفه‌جویی در مصرف برق داشته باشند مطمئنا در روزهای آینده هم مشکل خاصی در این بخش نخواهیم داشت.
وی تصریح کرد: به هر حال در طی دو سه روز اخیر شاهد افزایش چشمگیر دما و به تبع آن رشد مصرف انرژی بوده‌ایم. معمولا از دمای 38 درجه به بعد به ازای افزایش هر درجه دما میزان مصرف برق نیز بین هزار تا هزار و 500 مگاوات افزایش پید می‌کند.
این مقام مسئول در پایان با بیان این که خاموشی های پیش آمده در مناطق مختلف با یک برنامه ریزی قبلی نبوده و تنها با این رویکرد که مدیریت شرایط اضطراری در اوج مصرف ایجاب می کند که شبکه ها از آسیب احتمالی ناشی از فشار محفوظ بماند گفت:موضوع صرفه جویی همچنان می تواند زمان باقی مانده از پیک مصرف امسال را با تنش های کمتری روبرو کند.

خبرنگار سرویس نفت و انرژی “صنعت کار”:فرزین سوادکوهی
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا