اخباربرترخودرو

حذف قرعه کشی نیازمند حذف قیمت گذاری دستوری است

به گزارش صنعت کار، وزیر صمت به اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس قول داد که تولید خودرو در سال آینده به یک میلیون و 600 هزار دستگاه خواهد رسید که در صورت تحقق این مهم بخشی از نیاز بازار پاسخ داده می‌شود قرعه کشی برای خرید نیز حذف خواهد شد.

از سویی دیگر سید رضا فاطمی امین می خواهیم تا پایان سال ۱۴۰۱ حداقل ۱۵ درصد قیمت تمام شده خودرو کاهش یابد.
اما در شرایط فعلی با توجه به مشکلات موجود در صنعت خودرو شاید تحقق چنین برنامه ای کمی سخت باشد.
سعید مدنی مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا درباره افزایش تیراژ تولید  گفت: اگر نیاز واقعی بازار 1  میلیون و 200 دستگاه باشد جوابگو خواهد بود و در حال حاضر نیز نزدیک به این عدد تولید انجام می شود. اما اصلی ترین موضوعی  که می تواند قیمت را تنظیم و این تفاوت را از بین ببرد، بحث افزایش تولید است.
وی ادامه داد: اما اگر افزایش تولید محقق و مابه تفاوت قیمت کارخانه و بازار همچنان باقی بماند و شرکت های خودروسازی به حاشیه بازار نروند، بدون شک تقاضا برای خودروسازی ها زیاد شده و فرق چندانی ایجاد نمی شود.
مدنی اضافه کرد: شاید مهمترین نکته پیش از هر اقدامی حل مسئله قیمت گذاری باشد. حل این موضوع به طور خودکار بازار را تنظیم می کند.
به گفته  مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا، در صورتی که افزایش تولید اجرا اما همچنان شاهد ابلاغ  قیمت های تکلیفی به خودروسازان باشیم، مشکلات گذشته به قوت خود باقی خواهد ماند. یعنی همچنان مصرف کننده واقعی به محصول دسترسی نخواهد داشت و تعداد افرادی که برای خرید خودرو ثبت نام می کنند زیاد خواهند بود و همچنان اختلاف قیمت پابرجا خواهد بود.
وی با اشاره به موضوع حذف قرعه کشی، گفت: اگر قرار بر حذف قرعه کشی است باید تفاوت قیمت بازار و کارخانه از بین برود در غیر این صورت شرایط همچنان ادامه دار خواهد بود.
مدنی درباره تاثیر مطرح شدن چنین برنامه های بر جو روانی بازار گفت: اگر خودروسازان به اندازه کافی نقدینگی در اختیار داشته باشند، تعداد خودرو فعلی که در پارکینگ ها باقی مانده، به کمک آنها می آید. در واقع مشکل اصلی نقدینگی است. یعنی بدلیل بحث نقدینگی در واردات برخی قطعات به مشکل برخورده اند و عدم عرضه این خودروها شرایط بازار را هم تحت تاثیر قرار داده است.
وی همچنین تاکید کرد: کاهش قیمت خودرو در پایان 1401 به عوامل بسیاری بستگی دارد که از میان آن می توان به نرخ ارز، میزان تیراژ تولید و …. اشاره داشت تا مصرف کنندگان واقعی وارد بازار شوند.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا