اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

ارگان های مشترک برای توسعه اکتشاف هماهنگ باشند/ ارزش افزوده بیشتر با فرآوری عناصر همراه

به گزارش خبرنگار صنعت کار، توسعه فعالیت های اکتشافی اصلی ترین گام برای توسعه فعالیت های معدنی است. درواقع اولین حلقه از فعالیت های معدنکاری یعنی اکتشافات مسیر پیش رو را مشخص می کند.

در سال های گذشته اکتشافات آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفت و همین موضوع باعث شد تا بسیاری از ذخایر در عمق باقی مانده و تنها ذخایر سطحی مورد بهره برداری قرار بگیرند. اما امروز در آستانه چشم انداز 1404 ، نگرانی هایی در مورد تامین مواد اولیه وجود دارد که باعث شده فعالیت های اکتشافی اهمیت بیشتری به خود بگیرد.

در این میان شرکت های بزرگ همچون شرکت ملی مس نیز در حوزه اکتشافات پیش قدم شده اند تا با فعالیت های اکتشافی و کشف ذخایر جدید نیاز به مواد اولیه را تامین کنند.

در این باره بهروز برنا مشاور مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در گفت و گو با «صنعت کار» درباره مهمترین اقدامات اکتشافی اظهار کرد: در حوزه اکتشافات تکمیل نقشه های زمین شناسی می تواند کمک بسیاری به ما کند، زیرا مقیاس 25 هزارم  اطلاعات 6  برابری نسبت به یک صد هزار در اختیار دارد و می تواند ما را در کشف ذخایر جدید کمک کند.

وی ادامه داد: در کنار آن نقشه های ژئوشیمی و ژئوفیزیک هوایی نیز می تواند مناطق را تحت پوشش قرار دهد. درواقع لایه های اطلاعاتی زمین شناسی می تواند به کشف محدوده های امید بخش منجر شود. سپس باید مناطق مورد ارزیابی قرار بگیرد که در این ارزیابی ها گاها نیازمند حفاری هایی هستیم که باید از دستگاه های مناسب این کار استفاده کرد.

برنا اضافه کرد: متاسفانه در سال های گذشته ذخایر موجود در سطح مورد بهره برداری قرار گرفته است در حالی که در بخش کانی های فلزی نیازمند بهره برداری از ذخایر موجود در عمق هستیم.

مشاور مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران گفت: باید ذخایر در عمق شناسایی و مورد استفاده قرار بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به الزامات دیگر در اکتشافات، بیان کرد: یکی از موارد مهم در توسعه اکتشاف هماهنگی ارگان های مرتبط با این بخش است. به عنوان مثال سازمان زمین شناسی باید مراحل شناسایی را انجام و بانک داده ها را تکمیل کند. همچنین شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و ایمیدرو نیز باید در قسمت هایی که بخش خصوصی وارد نمی شود، اکتشافات عمومی را در دستور کار قرار دهد.

برنا همچنین تاکید کرد: فراموش نکنیم که روش های فرآوری باید اصلاح شده تا ذخایر کم عیار نیز مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین باید برای استحصال عناصر همراه نیز برنامه ریزی دقیقی داشت زیرا این عناصر ارزش افزوده را افزایش می دهد.

 

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا