اخبارصنعت و معدن

ثبت تراز تجاری مثبت ۶۵۰ میلیون دلاری در مهرماه

به گزارش صنعت کار، «سید روح‌اله لطیفی» اظهار داشت: کل تجارت غیرنفتی کشور در صادرات و واردات در هفتمین ماه سال جاری، ۱۹ میلیون و ۵۵۴ هزار تن به ارزش ۹ میلیارد و ۸۸۶ میلیون دلار بوده است که سهم صادرات در این ماه ۱۵ میلیون و ۱۸۷ هزار تن به ارزش پنج میلیارد و ۲۶۸ میلیون دلار بوده است که نسبت به صادرات کشور در مهر ماه سال ۹۹ از لحاظ ارزش رشد هشت درصدی را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه صادرات کشور در مهر ماه نسبت به شهریور ماه امسال نیز با رشد پنج درصدی در وزن و ۲۷ درصدی در ارزش همراه بوده است، تصریح‌کرد: عراق با پنج میلیون و ۸۵۲ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۶۴۳ میلیون دلار در رتبه نخست قرار دارد و چین با ۲‌میلیون و ۵۶ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون دلار در رتبه دوم قرار گرفته است، این در حالی است که عراق و چین در ماه گذشته رتبه‌های دوم و سوم را دارا بودند.

لطیفی ادامه‌داد: ترکیه که در شهریور ماه رتبه نخست مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی را به خود اختصاص داده بود در مهرماه با سه میلیون و ۷۸۲ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۸۸ میلیون دلار در رتبه سوم قرار گرفت، امارات متحده عربی هم با ۷۸۸ هزار تن کالا به ارزش ۳۴۷ میلیون دلار در رتبه چهارم و افغانستان با ۲۷۴ هزار تن خرید کالا از ایران به ارزش ۱۲۷ میلیون دلار در مهر ماه پنجمین مقصد صادرات کالای ایرانی بود که کاهش محسوسی در خرید از ایران در چند ماه اخیر داشته است.

وی درباره میزان واردات در مهرماه گفت: در این ۳۰ روز چهار میلیون و ۳۶۷ هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۶۱۸ میلیون دلار از گمرکات اجرایی کشور ترخیص قطعی شد که نسبت به واردات در مدت مشابه سال ۹۹ از لحاظ وزن ۶۴ درصد و از لحاظ ارزش ۴۸ درصد رشد داشته است.

سخنگوی گمرک ادامه‌داد: میزان واردات در مقایسه با شهریور ماه ۱۴۰۰ که جهش ۲ برابری در ترخیص کالا نسبت به معدل پنج ماه گذشته را شاهد بودیم، کاهش ۱۸ درصدی در وزن و ۲۹ درصدی در ارزش داشته است که با وجود کاهش نسبت به ماه قبل، اما میزان مناسبی از ترخیص در این ماه را شاهد بودیم که بسیار بالاتر از معدل ماهیانه ترخیص در گذشته است.

لطیفی در خصوص کشورهای طرف معامله تامین کالاهای مورد نیاز ایران، گفت: امارات با ۹۴۹ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۲۹۱ میلیون دلار، چین با ۳۷۳ هزارتن کالا به ارزش یک میلیارد و ۶۵ میلیون دلار، ترکیه با ۳۸۲ هزار تن کالا به ارزش ۴۲۶ میلیون دلار، سوییس با ۱۷۷ هزارتن کالا به ارزش ۱۳۵ میلیون دلار و آلمان با ۳۷هزار تن کالا به ارزش ۱۳۴میلیون دلار، پنج کشور نخست طرف معامله با ایران در مهرماه بودند.

وی درخصوص میزان کالا های عبوری از ایران در مهر ماهف افزود: در هفتنین ماه امسال یک میلیون و ۹۲ هزار تن کالای خارجی از مسیر ایران عبور کرده که نسبت به مهرماه سال قبل که ۷۱۶ هزار تن کالای خارجی از مسیر ایران عبور کرده بود، رشد ۵۲.۵ درصدی داشته است.

بر اساس آخرین اعلام گمرک، کل تجارت خارجی کشور در هفت ماهه سال جاری ۹۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ارزش ۵۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بود که سهم صادرات ۷۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ارزش ۲۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا