اخبارخودرو

صنعت خودرو نیازمند لغو اورژانسی قیمت گذاری دستوری است

به گزارش صنعت کار، استفاده از سازو کار بورس می تواند به واقعی شدن قیمت ها کمک کرده و به نوعی زیان انباشته خودروسازان را کاهش دهد اما این در حالی است که بورس در هفته های اخیر بیشتر قرمز پوش بوده و این موضوع توانسته و اعتماد سهامداران اثر گذار باشد.

احمد جانجان کارشناس اقتصادی با اشاره به بازار خودرو و شرایط قیمتی، بیان کرد: سهام های گروه خودرویی بخشی از بازار است و  بازار با ابهاماتی درباره نرخ ارز، کسری بودجه و… مواجه است که مشخص شدن نتایج آنها می تواند به ثبات بازار کمک کند.
وی اظهار کرد: در صورتی که افزایش قیمت 20 الی 30 درصدی به خودرویی ها اعمال شود تا با زیان محصول تولید و فروخته نشود و سپس خودرو در بورس عرضه و قیمت خودروسازی ها به حاشیه بازار نزدیک شود، با توجه به فروش خودرو می توان سود خوبی را متصور شد.
این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: با توجه به فروش بالای خودروسازان، اگر قیمت گذاری دستوری حذف شود، صنعت خودرو می تواند آرام آرام جان گرفته و زیان خود را جبران کند و در ادامه کیفیت محصولات خود را افزایش دهد.
وی در ادامه تصریح کرد: دولت توانایی ادامه روند فعلی را ندارد و شاهد بودیم خودروسازان افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها دادند که برای مدتی از زیان خارج شدند اما واقعیت آن است که دولت قبلی و فعلی با شرایط موجود نمی تواند این صنعت را اداره کند. به هرحال هزینه های تولید در بخش های مختلف افزایش یافته و این موضوع در قیمت تمام شده اثر گذار است.
به گفته جانجان، مهمترین اتفاق تغییر روند مدیریت و قیمت گذاری است که تاخیری 3  الی 4  ساله داشته و توانسته زیانی حدود 70 تا 80 هزار میلیارد تومان به همراه داشته باشد به همین دلیل در حال حاضر دولت نمی تواند هزینه های لازم را تامین کند در نتیجه بهترین گزینه حذف قیمت گذاری دستوری و نزدیک شدن قیمت ها به بازار است.
وی افزود: خودروسازان برای تامین مواد اولیه خود نیازمند نقدینگی هستند اما تحمیل قیمت مصوب به معنای تحمیل ضرر است. ضروری است قیمت ها به روزرسانی شود تا خودروسازان زیان های وارده را جبران کنند.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا