اخبارخودرو

تولیدکنندگان فعلی اسکوتر برقی، سازندگان خودروهای برقی آینده/ آینده صنعت حمل و نقل در دستان چهارچرخ ها

به گزارش صنعت کار، پس از آن که یوز به عنوان نخستین خودروی برقی این روزها در خیابان های تهران دیده شده، نظرات مختلفی مبنی بر ضرورت تولید این خودرو در کشور با قیمت های نجومی مطرح شده است.  اولین خودروی برقی ایران با وساطت معاون علمی و فناوری رییس جمهور موفق به مجوز شماره گذاری شده اما شنیده ها حاکی از آن است که قیمت این خودرو 600 میلیون تومان بوده که عددی در حدود 20 هزار یورو خواهد بود این در حالیست که نمونه مشابه فرانسوی این خودرو 7 هزار یورو است.

در این شرایط این پرسش مطرح می شود که آیا با این شرایط تولید این خودرو در کشور ضرورت خواهد داشت؟
ابوالفضل خلخالی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران  با بیان این که در دنیا برای همه فرایندها، تصمیم گیری عاقلانه انجام می شود، می گوید: بشریت به شرط عقل پیش می رود و یکی از مهم ترین موضوعات زندگی بشریت، حمل و نقل است که به طور قطع این موضوع مسیر عقلایی را طی می کند و ترند مسیر حمل و نقل، یک حرکت عقلایی خواهد بود.
وی می افزاید: تحقیقات منتشر شده در بلومبرگ نشان می دهد 60 درصد ترددها در شهرهای پرجمعیت کمتر از 8 مایل است در نتیجه نیاز به روش های جدیدی از حمل و نقل وجود دارد که متناسب با جابجایی حدود 8 مایل باشند که در این بسته آینده حمل و نقل ماکروبیلیتی ها عنوان شده اند که آینده این صنعت را تغییر می دهند.
خلخالی ماکروبیلیتی ها را دسته ای از وسایل حمل ونقل کوچک عنوان می کند که انرژی کمی را مصرف کرده و مناسب با مسافت های بسیار کوتاه هستند و تصریح می کند: اسکوترها، موتورسیکلت ها ،دوچرخه های برقی و چهارچرخ های برقی  در این دسته جای می گیرند و ایران نیز ناگزیر به حرکت به سمت تولید چهارچرخ های برقی است که در مسافت های کوتاه شهری مورد استفاده قرار می گیرد.
این استاد دانشگاه با تاکید بر این که چهارچرخ های برقی 100 برابر کمتر از یک خودروی بنزینی انرژی مصرف کرده و آلایندگی هوای صفر دارد، اظهار می کند: بنابراین کاملا ضروری است که ایران نیز به این فناوری ورود کرده و برای آن برنامه ریزی داشته و حمایت های لازم را انجام دهد که همین زمینه یک شرکت خصوصی به این عرصه ورود کرده است.
خلخالی ادامه می دهد: استانداردهایی که برای این دسته از خودروها وجود دارد در 4 چهارچرخ ها لحاظ نمی شود و استانداردهای آن سخت گیرانه تر و هم طراز با موتورسیکلت است براین اساس یوز ایرانی که متناسب با خودروی توئیزی رنو است در سال 2012 به عنوان یک پلتفرم از سوی رنو رونمایی شد و در دانشگاه ازاد قزوین مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت یک شرکت استارتاپی این خودرو را رونمایی کرد.
وی با بیان این که این خودرو در این کلاس قیمتی نباید قیمتی معادل 600 میلیون تومان باشد، می افزاید: اگر خودرویی در این کلاس طراحی و توسعه یابد قیمت تمام شده آن به مراتب یک سوم این قیمت است اما این که چرا این قیمت به فروش می رسد به دلایل متعددی باز می گردد که یکی از موارد زمان توسعه محصول طولانی است.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران می گوید: دست کم بیش از 8 سال است که این تیم به دنبال آن است تا این خودرو را وارد بازار کند و متاسفانه موانع کسب و کار در ایران جدی است و مهم ترین مانع در این حوزه سازمان ملی استاندارد است و قانع کردن این سازمان مبنی بر این که این یک چهارچرخ بوده و خودرو به شمار نمی رود حدود 5 سال زمان می برد تا آن ها متقاعد شده و به این موضوع برسند.
خلخالی ادامه می دهد: این دستگاه ها در اروپا بدون گواهینامه و شماره گذاری و حتی برای نوجوانان قابل استفاده است اما سازمان ملی استاندارد معتقد است یوز یک خودرو بوده و باید قادر به پاس کردن 85 استاندارد باشد که البته در نهایت با وساطت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، سازمان ملی استاندارد سطح استانداردهای این وسیله نقلیه راکاهش داده تا محصول شماره گذاری شود.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که زمان طولانی پیگیری و همچنین توسعه محصول و خواب سرمایه باعث شده تا تولیدکننده به این نتیجه برسد که عرضه آن با قیمت پایین به صرفه نیست، اظهار می کند: طراحی و سطح تکنولوژی و میزان داخلی سازی این خودرو موضوع بعدی است که برداشت اینست که پلتفرم همان توئیزی رنو است و قطعات بسیاری وارد می شود به همین دلیل قیمت تمام شده بالاتری دارد در حالی که راه درست اینست که از این دسته از خودروها حمایت شود.
وی با اشاره به اظهارات مطرح شده مبنی بر این که تولیدکنندگان فعلی اسکوتر برقی در آینده، سازنده خودروهای برقی خواهند بود، تصریح می کند: اگر امروز از شرکت هایی که فناوری تولید چهارچرخ های برقی را دارند،حمایت شود آینده صنعت در دست این شرکت ها خواهد بود.
خلخالی تاکید می کند: طراحی و ساخت چهارچرخ های الکتریکی کاملا در داخل کشور از شاسی تا سیستم ترمز قابل انجام است و در صورت تحقق، قیمت تمام شده به مراتب کاهش خواهد یافت و می توان وسیله برقی الکتریکی متناسب با شهرهای پرجمعیت، پرترافیک و آلودگی شدید داشته باشیم که توسط عموم مردم مورد استفاده قرار می گیرد.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا