اخباربرترصنعت و معدن

تجارت تهاتر وتوسعه مرزها،مرحله جدیددر دیپلماسی اقتصادی ایران وپاکستان

به گزارش صنعت کار، نهمین نشست کمیته مشترک تجاری دو کشور از روز شنبه با سفر رسمی «عبدالرزاق داوود» مشاور نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی و سرمایه گذاری برگزار شد و ریاست طرف ایرانی را «سید رضا فاطمی امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان برعهده داشت. این اجلاس روز یکشنبه به پایان رسید.

توافقاتی از جمله تعهد دو همسایه برای افزایش حجم‌ تجارت دوجانبه به ۵ میلیارد دلار، آمادگی ایران برای همکاری در حوزه لوازم خانگی و لبنیات و از همه مهم‌تر اجرای توافقنامه تجارت آزاد میان ایران و پاکستان تا ۳ ماه آینده در جریان رایزنی‌های تجاری-اقتصادی تهران و اسلام‌آباد صورت گرفت.

همچنین طرف پاکستانی بر تمایل بر ادامه استفاده از مسیرهای زمینی ایران برای توسعه حمل و نقل ترانزیتی تاکید کرد و این موضوع در دیدار مشاور نخست وزیر پاکستان با «رستم قاسمی» وزیر راه و شهرسازی و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان مطرح و طرفین توافق کردند که عبور کامیون‌های دو کشور با هدف ترانزیت کالا و رونق تجاری تسهیل شود.

روایت رسانه‌های پاکستانی از تجارت تهاتر و توسعه مراودات مرزی با ایران

سفر مشاور نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی به جمهوری اسلامی ایران و متعاقب آن برگزاری دور جدید نشست کمیته مشترک تجاری در مطبوعات چاپی و الکترونیکی همسایه شرقی بازتاب گسترده داشته و این منابع از خیز جدید دو کشور همسایه برای مانع زدایی در مسیر تجارت و یافتن روش‌های موثرتر برای تقویت فعالیت‌های بازرگانی از جمله سازماندهی یک سازوکار برای “تهاتر” در تجارت متقابل گفتند.

هرچند فقدان کانال بانکی یک چالش اصلی پیشروی تجارت ایران و پاکستان محسوب می‌شود، اما احیای سازوکار “تهاتر” با بهره‌گیری از ظرفیت‌ بخش‌های خصوصی و اتاق‌های بازرگانی دو کشور یک راهکار موثر برای گسترش همکاری‌های تجاری و تامین نیازهای متقابل بدون تبادل پول خواهد بود.

روزنامه اقتصادی «بیزینس ریکوردر» چاپ اسلام‌آباد روز دوشنبه در گزارش خود به تحولات پیرامون روابط دوجانبه ایران و پاکستان، سفر عبدالرزاق داود مشاور نخست وزیر به تهران و تکاپوی دو همسایه برای اجرای طرح تجارت تهاتر پرداخت.

این روزنامه به نقل از منابع آگاه در وزارت بازرگانی پاکستان نوشت: تهران و اسلام‌آباد آماده‌اند تا با بهره‌گیری از اتاق‌های بازرگانی کویته و زاهدان به “توافق تجارت تهاتر” دست یابند.

بیزینس ریکوردر با اشاره به هراس بانک مرکزی پاکستان نسبت به پیامدهای نقض تحریم‌های ضدایرانی آمریکا که دلیل اصلی نبود کانال بانکی میان دو کشور همسایه تلقی می‌شود، افزود: تصمیم اصولی ایران و پاکستان برای اجرای مکانیزم تهاتر میان اتاق کویته و زاهدان اتخاذ شده است.

در این گزارش آمده است: پاکستان فهرستی از ۳۳ کالا مانند برنج، کنجد، خشکبار، انبه و موز، فرآورده‌های گوشتی تازه یا فریز شده، ‌تجهیزات پزشکی و صیفی‌جات را به طرف ایرانی ارائه کرده است.

در مقابل ایران نیز فهرستی از ۳۳ کالای خود را با پاکستان به اشتراک گذاشته است که برخی از آن عبارتند از:  انواع میعانات گازی و فرآورده‌های پتروشیمی، صیفی‌جات، سرامیک، پسته، انواع خشکبار و مرکبات.

منابع پاکستانی گفتند: گذرگاه مرزی مشترک میرجاوه-تفتان مسیر اصلی برای تجارت تهاتر میان ایران و پاکستان خواهد بود و این فرآیند تحت نظارت نهادهای مالی و بانکی دو کشور، گمرکات و حضور فعال اتاق‌های کویته و زاهدان انجام می‌شود.

افزایش گذرگاه‌های مرزی برای تقویت تجارت تهاتر

روزنامه انگلیسی زبان «داون» پاکستان نیز با اشاره به سفر ۲ روزه سرپرست وزارت بازرگانی این کشور به ایران و برگزاری نهمین نشست کمیته مشترک تجاری دو کشور، نوشت: نبود کانال‌های بانکی یک مانع در مسیر پیشبرد تجارت مشترک است و در چنین وضعیتی باید یک مکانیزم موثر به کار گرفته شود.

در این‌ گزارش آمده است: با توجه به مرزهای طولانی میان ایران و پاکستان که بیش از ۹۵۰ کیلومتر است، با افزایش گذرگاه‌های مرزی می‌توان به مراودات تجارت از جمله با استفاده از سازوکار تهاتر سرعت بخشید.

رسانه‌های پاکستانی نیز روز دوشنبه با ارائه بازتاب گسترده از دیدارهای مشاور نخست وزیر این کشور در تهران با مقام‌های ایران و توافقات صورت گرفته برای رفع موانع، نوشتند: ایران و پاکستان مصمم به افزایش حجم تجارت مشترک به ۵ میلیارد دلار هستند و برای این مهم اجرای موافقت‌نامه تجارت آزاد دو همسایه تا ۳ ماه آینده انجام خواهد شد.

 

امضای تفاهم نامه میان اتاق‌های کویته و زاهدان

وب سایت شبکه پاکستانی «سما نیوز» نیز گزارش داد، جامعه تجار دو کشور همسایه ایران و پاکستان برای تحکیم همکاری تلاش‌های خستگی ناپذیری خواهند داشت و در این راستا توافق تجارت تهاتر یک نقطه عطف برای دستیابی به اهداف تجاری دوجانبه است.

در جریان برگزاری نشست کمیته مشترک تجاری ایران و پاکستان، تفاهم نامه‌ای نیز میان اتاق بازرگانی و صنعت کویته با اتاق بازرگانی زاهدان با حضور «فدا حسین دشتی» و «محمد ایوف مریانی» رئیس و نائب رئیس اتاق کویته امضا شد.

با این حال گشایش روزنه‌های جدید در مناسبات تجاری ایران و پاکستان و هموارسازی مسیر همکاری‌های دوجانبه نیازمند رویکرد سازنده و واقع بینانیه طرف پاکستانی و نهادهای ذی ربط در این کشور همسایه دارد.

فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنعت پاکستان که یک نهاد عالی در امور اقتصادی-تجاری این کشور محسوب می‌شود روز گذشته با استقبال از مرحله جدید در همکاری‌های تجاری تهران-اسلام‌آباد، بر لزوم رویکرد سازنده دولت پاکستان از جمله بانک مرکزی این کشور برای کمک به تحقق دستیابی به اهداف مشترک تجاری تاکید کرد.

رئیس این نهاد بازرگانی پاکستان با ابراز انتقاد از رویکرد غیرموثر بانک مرکزی کشورش، خواستار کمک به ارتقای تجارت پایاپای پاکستان با ایران همانند اروپا، چین و هند شد که این کشورها به رغم تحریم‌ها و دیگر مسائل بین المللی با جمهوری اسلامی تجارت می‌کنند.

بنابراین بهتر است به جای اتلاف وقت بیشتر، دو کشور وارد فاز عملیاتی قراردادهای تجاری شوند و این چیزی است که مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران و جامعه تجار دو کشور همسایه بر آن تاکید دارند.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا