اخباربرترخودرو

منطقی شدن قیمت کارخانه خودرو به شرط افزایش تولید و عرضه/ خودروسازان دوباره استارت می زنند

به گزارش صنعت کار، پس از ماه‌ها کش و قوش بین خودروسازان، سازمان بورس، وزارت صمت و شورای رقابت، قیمت‌های جدید خودرو بدون نظرخواهی از شورای رقابت از سوی دو خودروساز بزرگ کشور اعلام شد.

درواقع این تصمیم حاکی از آن است که خودروسازان موفق به کنار گذاشتن شورای رقابت شدند. البته شورای رقابت نیز نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «خودروسازان همچنان باید خودروهای مورد تعهد را بر اساس جدول و زمانبندی تعهد شده و با قیمت‌های مصوب شورای رقابت تحویل خریداران دهند و آخرین تغییرات قیمتی شورا در چارچوب دستورالعمل تنظیمی مصوب شورای رقابت در نیمه اول سال ۱۴۰۰ را رعایت کنند.»

حال با چنین اقداماتی باید منتظر واکنش بازار بود، اما بابک صدرایی کارشنس صنعت خودرو معتقد است، در صورتی که  افزایش عرضه صورت بگیرد، قیمت ها در بازار نیز چندان افزایشی نخواهد داشت.

این کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: به هر حال موضوع عرضه و تقاضا موضوع مهمی است. اگر تحویل خودروها کوتاه تر و عرضه به بازار بیشتر شود، این افزایش قیمت کارخانه ها منجر به افزایش قیمت در بازار آزاد نخواهد شد.
وی ادامه داد: اگر شرایط مانند گذشته و تحویل ها بلند مدت باشد و نتوانند به موقع عرضه در بازار داشته باشند، قیمت بازار افزایش می یابد. اما برنامه های وزارت صمت مبنی بر افزایش عرضه است که با چنین برنامه ای بعید است افزایش داشته باشد بلکه ممکن است تا حد کمی کاهش و در نهایت با قیمت های فعلی ثابت بماند.
اما در حالی خودروسازان قیمت محصولات خود را افزایش داده اند که بر موضوع افزایش کیفیت نیز بارها تاکید شده است، صدرایی درباره این موضوع نیز، بیان کرد: بعید است افزایش قیمت بر ارتقای کیفی اثر گذار باشد زیرا خودروسازان با این افزایش قیمت به دنبال کاهش زیان انباشه هستند، زیرا قیمت گذاری دستوری چیزی جز تحمیل زیان به خودروسازان نبود.
وی ادامه داد: البته کیفیت زمانی افزایش پیدا می کند که هم رقابت باشد و هم تحریم ها رفع شود و بتوانیم بخشی از قطعات مورد نیاز را وارد کنیم. در شرایط اقتصادی فعلی حفظ کیفیت موجود برای سال آینده  خود کار بزرگی خواهد بود.

منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا