اخباربرترخودرو

افزایشی که منتفی شد/ بازنگری در زنجیره کلید تحقق وعده های خودرویی

به گزارش صنعت کار، افزایش قیمت خودرو از سوی خودروسازان منتفی شد اما بدون شک این اتفاق قیمت ها را واقعی تر و فعالیت واسطه ها را کمتر می‌کرد.

آرمان خالقی عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به افزایش قیمت خودروسازان، اظهار کرد: موضوع اصلی در نحوه قیمت گذاری بود و آنکه آیا شورای رقابت تخصص کافی در زمینه قیمت گذاری را دارا بود یا خیر، و دلیل ورود شورایط رقابت تقریبا برای انحصاری بودن بازار خودرو در کشور بود.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از این انحصار، شورای رقابت در بحث قیمت گذاری ورود داشت. حال با توجه به افزایش قیمتی که از سوی خودروسازان صورت گرفته است، اگر آن چه که در حوزه خودروسازی کشور وجود دارد و آن قیمت تمام شده ای که خودروسازان به صورت واقعی دارند توجیه اقتصادی نداشت، با این افزایش قیمت جبران می شود.
خالقی درباره تاثیر این موضوع بر شرایط بازار گفت: باید دید با این افزایش قیمت آیا خودروسازان در پرداخت بدهی های خود به قطعه سازان رفتار مشابهی خواهند داشت؟ و آیا به قطعه ساز نیز اجازه افزایش قیمت می دهد؟
به گفته وی، بازار قطعه سازان رقابتی و بدون انحصار است، درنتیجه انتظار دارند قیمت های خود را باتوجه به قیمت بازار و افزایش قیمت مواد اولیه قیمت های خود را افزایش دهند. از سویی دیگر باید زمان پرداخت خودروسازان به قطعه سازان کوتاه شود. زیرا یکی از دلایل افزایش قیمت ها در تولید خودروآن است که تسهیلاتی که قطعه سازان دریافت می کنند، هزینه ها را افزایش می دهد.
خالقی افزود: با این اتفاق مسائل مربوط به خودروسازان و قطعه سازان حل شود.
وی همچنین افزود: باید دید مصرف کننده در عالم رقابت واقعی خودرویی با کیفیت را تهیه می کند؟ که متاسفانه پاسخ به این سوال منفی است زیرا گرانی از بالادست وجود دارد و در نهایت به خودروی تولیدی می رسد. باید قیمت تمام شده در زنجیره ارزش کاهش پیدا کند.

خالقی درباره وعده وزارت صمت درباره کاهش قیمت خودرو در سال آینده، بیان کرد: اگر کل زنجیره مورد بازنگری قرار بگیرد شاید وعده وزیر مبنی بر کاهش قیمت خودرو در سال آینده محقق شود.

منبع:  خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا