نفت و پتروشیمییادداشت ها

زیر گذر نالوطی های نفتی

متاسفانه نشانه ها مبین این موضوعند که نقد وتحلیل هایی که بر سیاستمندان نفتی کشور در این سو و آن سو برخوانده می شود از سقف تحمل آنان بیرون می زند.درحالی که دستکم برخی از این نقدها از سر دردمندی وبرای حفظ منافع ملی است.
براساس استراتژی های جدیدی که مخالفان ایران از قبل طراحی کرده اند و اینک هم در حال تکمیل آن هستند ،قرار است اقتصاد نیمه جان ایران –که تا همین الان هم از سایه شوم پنجه های خوفناک سوداگران و پروپاگاندای اقتصاد باندی غیر مولد و تجارت های بی در وپیکر منتج از تفکر دلالان و کارچاق کن ها، رو به احتضار آرمیده است-اولین ضربات تحریمی را از ناحیه نفت دریافت کند.در حقیقت بر پایه سناریوی سیاهی که تاکنون از سوی به اصطلاح بدعهدان نوشته شده مبنا بر این است که اول از همه تجارت نفتی ایران به طرز شگفتی زمینگیر شود و بعد تر به سراغ فتح خاکریزهای بعدی بروند.
این رویکرد صد البته نباید عجیب تلقی شود ،که نیش عقرب تحریم کنندگان از ره کین نیست، که اقتضای طبیعت بی رحم سرمایه سالار حاکم برجهان کبود معاصر، این است.

محل شگفتی اما آنجاست که در این هنگامه ، سیاست مندان نفتی ما همچنان سر به دیوار ومشت بر سندان می کوبند که ایکاش حتی این زنجموره وضجه و مویه بر مبنایی ایدئولوژیک از گلوی آنها بیرون می آمد. فریاد وشعارهای از سراحساسات رقیق این مدیران تا بدانجا بلند شده است که به تازگی هرچه به زبانشان می آید می گویند بی آنکه از قبل کمی در مورد آن تامل و تفکر کرده باشند.

معاون اول رییس جمهور در روز صنعت و معدن فریاد سر می دهد که هرکشوری که جای خالی نفت ما را بخاطر تحریم ها پر کند خائن است؟ براستی چرا فروشنده نفتی که عرصه عرضه نفت ایران در بازار جهان را خالی می بیند و دست به کار فروش محصول خود می شود باید اینطور مورد شماتت ما قرار گیرد؟

هر کشوری در بازار بی رحم اقتصاد امروز به دنبال منافع خود است و طبیعی است که وقتی فرصتی را مهیا دید به اصطلاح ، بازار بیزینس خود را گرم کند.آیا اگر چنین فرصتی برای کشور ما مهیا شود دیگران حق دارند که ما را خائن خطاب کنند؟ آیا بازار مولتی میلیاردی نفت در جهان ،معطل درس اخلاق است؟ آیا در سال 2018 مسئولان نفتی ما در عرصه بین الملل به دنبال مرام و معرفت می گردند؟
مگربلوارها و خیابان های منتهی به  ژنو و اوپک و غیر اوپک ، زیر گذر لوطی صالح و بازارچه و تیمچه و محله لولی وشان و درویش مسلکان داش آکل مآب است که وزیر دلسوز و کهنه کار ایران هم در برابراین سوال( وبخوانید هشدار) خبرنگاران که با نگرانی می گویند آقای وزیر! در اوپک دارند برای ما خوابهای بدی می بینند ، در جوابشان می گوید خیلی بی معرفتند؟! و بعدتر در طول سفر به نشست اوپک می گوید تصمیمات این جماعت ،سیاسی است!
شگفتا که اینک باید پرسید مگر نفت تا بحال غیر سیاسی هم بوده؟بله شک نیست که آنها همه نالوطی اند. اما اگر قرار است اقتصاد اهریمنی امروز جهان محل نصیحت های اخلاقگرایانه ما باشد که اصلا چرا این همه باید به خود زحمت بدهیم؟ یاللعجب.هر کودک خامی هم می داند که وقتی یک فروشنده خیابانی ،یک روز بساط خود را برای فروش کالایش پهن نکند ،دیگرانی هستند که به سرعت جای خالی او را پر کنند.

مگر در خیانت و خباثت سعودی ها هنوز شکی باقی مانده است که توقع داشته باشیم درصورت نخریدن نفت ایران از سوی بازار ، جای ما را درکسری از ثانیه پرنکنند؟

مگر پس از آش هفت جوشی که روس ها ودشداشه پوشان ریاض در خصوص سقف تولید نفت، برای ما پختند، کسی آنها را شاگرد مردود کلاس اخلاق دانست که ما توقع داریم بازیگران کهنه کار نفت جهان، یکسره چرب وشیرین خود را برای برادری و ریش سفیدی ما کنار بگذارند؟

مولفه های بازار نفت امروز دنیا مومن به هیچ آیینی نیست.در شرایطی که فضا برای کاسبان تحریم درداخل کشور،هر روزمهیا تر می شود تا تاروپود اقتصاد کشور را به دار مرکانتالیسم بکشند، چگونه می خواهیم تحریم را با حرف وشعار دور بزنیم؟

دور زدن تحریم راه و روش علمی متقن و منطقی خاص خود را دارد که با جابجا کردن چمدانی دلاردرآبهای سواحل امارات و شارجه  و تاسیس شرکت های کاغذی ممکن نخواهد شد.

این روش های نخ نما حالا دیگر کاملا کهنه ومنسوخ شده .اما متاسفانه صدای آرام و شوم گام های “ب. ز” های جدید به گوش می رسد.
حاشا.حالا وقت آن نیست که دست و پای مردان سرد و گرم چشیده ای مانند زنگنه گرفتار تور سیاه شعار زدگی و پوپولیسم بشود.تجارت نفت امروز دنیا با بیرق پراگماتیستی اقتصاد آزاد پیش می رود.نه با قال و مقال ما.

واحسرتا که بی خبری ما از این مولفه ، بی شک کار مارا به جاهای باریک خواهد کشید و این ناکجا آباد همان زیر گذر نالوطی های ناصالح نفتی است.

فرزین سوادکوهی :خبرنگار سرویس نفت و انرژی “صنعت کار”

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا