اخبارتاپخودروویژه ها

از آزادی سازی واردات تا افزایش قیمت خودرو/ صنعت خودرو نیازمند اقدمات اجرایی است

به گزارش صنعت کار، به گزارش صنعت کار، تصمیم برای آزاد سازی واردات را باید جزو تصمیمات پیچیده و زمان بر برای این صنعت دانست که همچنان بلاتکلیف مانده است.

کارشناسان صنعت خودرو معتقدند با آزادسازی واردات خودرو می توان شاهد رقابتی شدن تولید خودروسازان داخلی بود.

از سویی دیگر این اتفاق می تواند تعامل صنعت خودرو با جهان را افزایش داده و حلقه هایی همچون قطعه سازان با همکاری دوجانبه از تکنولوژی های جدید استفاده کرده و واردات برخی قطعات را آسان تر از شرایط فعلی کنند.

اما در این بین وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است، پیش از آن که واردات خودرو آزاد شود باید برای افزایش تولید و همچنین صادرات خودرو، اقدامات اجرایی در دستور کار قرار بگیرد.

البته افزایش تولید می تواند نیاز بازار را تامین و از حالت رکود آن کم کند اما بدون شک واردات می تواند تحرک بازار را افزایش دهد.

اما آن طور که پیداست مجلس و شورای نگهبان همچنان بازار را در انتظار این تصمیم نگه داشته اند. از سویی دیگر موضوع افزایش قیمت  خودروسازان نیز تا زمان به نهایی شدن می تواند سردرگمی بازار را افزایش دهد.

در حوزه واردات نیز عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: باید در ممنوعیت واردات خودرو به کشور تجدیدنظر صورت بگیرد و همچنین انحصار خودروسازان داخلی در بازار شکسته شود.

درواقع شکسته شدن این انحصار می تواند توان تولیدات کیفی را افزایش دهد و حضور بخش خصوصی را را افزایش دهد. در حال حاضر و در شرایط تحریم، رفع موانع در صنعت خودرو می تواند سرمایه گذاران را راهی این صنعت کند اما تحمیل زیان و تفاوت قیمت ها در کنار حضور دولت در این صنعت به نوعی بخش خصوصی را بی میل از فعالیت در صنعت خودرو کرده است.

سید کریم حسینی بیان کرد: نمایندگان مجلس به جد در حال پیگیری بحث واردات خودرو هستند تا شرایط بازار خودرو از وضعیت کنونی بهتر شود.

وضعیت صنعت خودرو امروز نیازمند اقدامی اساسی برای حل مشکلات به صورت ریشه ای است در غیر این صورت مشکلات ادامه دار خواهد بود و توانی برای ارتقای کیفیت و افزایش تولید باقی نخواهد ماند.

 

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا