اخباربرترصنعت و معدن

ورود تولیدکنندگان جدید تلویزیون به چرخه بازار/در بازار کمبود نداریم

به گزارش صنعت کار، به‌تازگی برخی در فضای مجازی از کمبود تلویزیون در بازار خبر داده‌اند. بعضی دیگر نیز از ناموجود بودن برخی مدل‌های تلویزیون یا در نوبت خرید بودن مشتریان برای آنها خبر داده‌اند.

این در حالی است که برخی مقام‌های صنفی نیز از کمبود بُرد الکترونیک تلویزیون یا نرسیدن آنها از چین و سنگاپور به دست تولیدکننده خبر داده و از این موضوع به عنوان عامل کاهش تولید یاد کرده‌اند.

با این حال، «سید علیرضا موسوی‌مجد» رئیس هیات مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران به ایرنا گفت: شرکت‌های زیرمجموعه این انجمن هیچ مشکلی در خط تولید تلویزیون ندارند و تولید با قوت در حال انجام است.

وی تاکید کرد: دپوی مواد اولیه، اجزا و قطعات به‌ویژه ماژول تلویزیون به اندازه کافی و به میزان نیاز چند ماه آینده انجام شده و هر کس برای خرید مراجعه کند، در سریع‌ترین زمان ممکن تلویزیون مد نظر خود را دریافت خواهد کرد.

افزایش ظرفیت تولید تلویزیون

«محمدرضا شهیدی» دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور نیز خاطرنشان‌کرد: آمار تولید تلویزیون در هشت ماهه ۱۴۰۰، تقریبا همانند مدت مشابه پارسال انجام شده و تاکنون بیش از ۹۰۰ هزار دستگاه از این محصول تولید شده است.

به گفته این مقام صنفی، کاهش تولید در برخی برندها آن هم در چند مدل به دلیل نرسیدن به‌موقع اجناس خارجی‌شان اتفاق افتاده است، با این حال هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد.

کاهش مشکل جهانی ریزتراشه‌ها

وی با تاکید بر اینکه بحران جهانی ریزتراشه‌ها و قطعات های‌تک (با فناوری بالا) تا حدود زیادی حل شده است، خاطرنشان‌کرد: این مساله در ابتدای امسال منجر به افت تولید تلویزیون شده بود، اما در ادامه با حل مشکل به تعادل در تولید رسیدیم.

شهیدی ادامه‌داد: امسال چند تولیدکننده جدید وارد عرصه تولید تلویزیون شده‌اند و ظرفیت‌های تولید این محصول در کشور افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: هرچند در سال‌های گذشته با وجود تحریم‌ها و مشکلات ارزی، فضای کسب و کار سختی را در لوازم‌خانگی تجربه کردیم، اما امروز شاهد افزایش عمق ساخت داخل محصولات، اضافه شدن واحدهای تولیدی جدید و همچنین «سورس» ‌های جدید (تامین‌کنندگان مواد اولیه و تجهیزات) ‌ هستیم و دوران رشد خوبی را پشت سر می‌گذاریم.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور تصریح‌کرد: اگر فضای مثبت ایجاد شده تا چند سال تداوم داشته باشد و از طرفی کالای قاچاق در بازار کنترل شود، توان تامین کامل بازار داخل و پس از آن حتی صادرات وجود دارد.

سهم ۴۰ درصدی قاچاق

وی یادآور شد: اکنون ۴۰ درصد تلویزیون‌های موجود در بازار قاچاق است که سبب شده تا رقابت ناعادلانه‌ای با محصولات داخلی شکل بگیرد، زیرا محصولات قاچاق مالیات و عوارض نداده و مانعی نیز بر سر راه تولیدشان وجود ندارد.

شهیدی اضافه‌کرد: در صورت حل معضل قاچاق، با توجه به وجود دانش فنی لازم در کشور، همچنین توان تولید و نیروی کار فنی و تحصیل‌کرده و انرژی ارزان، محصولات ایرانی توان رقابت‌پذیری دارند.

وی در عین حال، توسعه صادرات را در گرو حل شدن برخی مشکلات بین‌الملی از جمله مشکلات بانکی و توان بازگشایی ال. سی عنوان کرد و گفت: در غیر این صورت باید به صورت نقدی به فروش محصولات بپردازیم که آن هم جز به یکی دو کشور همسایه امکان‌پذیر نیست.

سال گذشته بیش از ۱۵ میلیون دستگاه لوازم‌خانگی در کشور تولید شد.

کارشناسان اشتغال مستقیم در این حوزه را ۳۰۰ هزار نفر و گردش مالی سالیانه در صنعت لوازم‌خانگی کشورمان را ۶ میلیارد دلار عنوان می‌کنند.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا