اخباربرترصنعت و معدن

صنعت برق پر مصرف‌ترین مشترک گاز است

به گزارش صنعت کار، مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور گفت: صنعت برق یکی از پرمصرف‌ترین مشترکان گاز برای تولید برق در کشور  است. ۹۵ درصد تولید برق کشور توسط سوخت‌های فسیلی است که عملا سوخت گاز است. در صورتی که سوخت گاز در بخش خانگی و تجاری افزایش پیدا کند، مجبور هستیم از سوخت‌های جایگزین استفاده کنیم.

سخنگوی صنعت برق کشور ادامه داد: در حال حاضر۷۵ تا ۸۵ درصد تولید برق کشور از سوخت گاز، حدود ۲۰ درصد از گازوئیل و ۵ الی ۶ درصد از مازوت است. البته اگر برودت هوا در کشور افزایش پیدا کند مجبور هستیم از سوخت مازوت یا گازوئیل بیشتری استفاده کنیم.

سخنگوی صنعت برق کشور بیان کرد: مصرف برق در پاییز امسال حدود ۶ درصد افزایش یافته است. بخشی از این افزایش مربوط به مشترکان جدیدی است که به صنعت برق کشور اضافه شده‌اند که عمدتاً بخش صنعتی کشور را شامل می‌شوند.

رجبی مشهدی تصریح کرد: در یکی دو سال اخیر مصرف رمز ارزها در کشور افزایش پیدا کرد که ما در تأمین برق دچار مشکل شدیم. ماینرهای سازمان بورس که کشف شد بدون مجوز بود و برخوردهای لازم هم انجام شد.

سخنگوی صنعت برق کشور بیان کرد: در حال حاضر پنج هزار و ۸۰۰ مرکز غیر مجاز رمز ارز در کشور شناسایی شده است. حدود دویست و ۲۲ هزار دستگاه هم کشف شده‌اند، با توجه به محدودیت تأمین برق در کشور، ما اجازه نمی‌دهیم که برخی از افراد سودجو بقیه مشترکان را در مضیقه بگذارند.

رجبی مشهدی گفت: اگر به واحد غیرمجاز برخورد کنیم، علاوه بر مجازات‌های مالی، اشتراک آن‌ها جمع آوری می‌شود و برقشان قطع می‌شود.

او گفت: اولویت نخست وزارت نیرو برق داخل کشور است، ما از سه کشور برق را وارد و به سه کشور دیگر صادر می‌کنیم، و مصرفی که در این بین مبادله می‌شود، حدود یک درصد از برق کل کشور است که این عدد خیلی ناچیز است.

رجبی مشهدی اضافه کرد: با توجه به کمبود تولید برق و قطعی‌های پی در پی بنا داریم ۳۰۰ هزار مگاوات تولید برق که ۲۹ هزار مگاوات آن نیروگاه حرارتی و ۱۰ مگاوات آن هم از نیروگاه‌های تجدید پذیر را در برنامه داشته باشیم.

سخنگوی صنعت برق کشور افزود: تا سال آینده ۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی وارد شبکه تولید می‌شود و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و ۱۰۰۰ مگاوات هم افزایش توان تولید داریم.

او گفت: ما در تابستانی که پشت سر گذاشتیم، ۱۵ هزار مگاوات کسری تراز تولید داشتیم؛ یعنی به همین اندازه خاموشی در شبکه و یا محدودیت تولید داشتیم.

رجبی مشهدی تصریح کرد: وزارت نیرو برنامه‌ای را در چارچوب ابلاغ دولت پیش گرفت که طی چهار سال آینده شرایط تولید برق را به سرعت بهبود دهیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا