اخبارتاپنفت و پتروشیمی

عراق روند رای گیری انتخاب دبیرکل اوپک را بهم زد

به گزارش صنعت کار، موعد حضور محمد بارکیندو در مقام دبیرکلی اوپک، تابستان سال آینده به پایان می‌رسد و صحبت درباره جانشین وی، در برنامه نشست اخیر اوپک بود اما این جلسه بدون هیچ تصمیمی پایان یافت. اوپک اکنون یک نشست فوق العاده در ژانویه و پیش از دیدار وزیران اوپک پلاس برگزار می‌کند تا به این موضوع رسیدگی کند.

تاکنون کویت یک کاندیدا برای این سمت معرفی کرده که هیثم الغیث، نماینده سابق این کشور در اوپک و نخستین رئیس کمیته فنی مشترک اپوک پلاس بوده است. یک نماینده اوپک گفت: وی حمایت عربستان سعودی را که مهره پرنفوذی محسوب می شود، به دست آورده است.

اما عراق خواستار فرصت بیشتر شد تا کاندیداهای دیگر پا پیش بگذارند که احتمالا از نیت این کشور برای معرفی یک کاندیدا حکایت دارد. با این حال بغداد تاکنون درباره کاندیدا تصمیمی نگرفته است.

طبق اساسنامه سال ۲۰۲۱ اوپک، انتخاب دبیرکل مستلزم حمایت یکپارچه همه اعضاست. با این حال دو نماینده اظهار کردند که اعضا موافقت کرده‌اند الزام برای رای اکثریت حداقل این بار باید تغییر کند. از دبیرکل اوپک انتظار می رود بی‌طرفی سیاسی را حفظ کرده و نقش دیپلماتیک مهمی را در اوپک و در ائتلاف اوپک پلاس ایفا کند.

بارکیندو در شش سال حضور خود در مقام دبیرکلی اوپک، جایگاه تولیدکنندگان آفریقایی را تقویت کرد. یک نماینده منطقه‌ای گفت: تولیدکنندگان غرب آفریقای این گروه ممکن است پس از کنار رفتن بارکیندو، کمی احساس یتیمی بکنند اما نقش دبیرکل، ابراز و حفظ یک موضع بی‌طرف است.

دبیرکل در اوپک برای یک مدت سه ساله انتخاب می شود و این دوره تنها برای سه سال دیگر قابل تمدید است. روسای کنفرانس اوپک در گذشته در نبود دبیرکل، موقتا بر دبیرخانه گروه نظارت کرده اند.

شکست برای رسیدن به توافق درباره جاشین عبداله سالم البدری، دبیرکل پیشین اوپک باعث شد وی پس از اتمام موعد فعالیتش در سال ۲۰۱۲ همچنان در این مقام بماند و سرانجام این گروه سه سال بعد درباره انتخاب بارکیندو توافق کرد. البدری ۹ سال و نیم دبیرکل اوپک بود که طولانی‌ترین مدت فعالیت در این مقام در تاریخ اوپک محسوب می شود.

بر اساس گزارش آرگوس، بارکیندو در نشست دوم ژوئن سال ۲۰۱۶ اوپک رسما به عنوان دبیرکل منصوب شد و در اوت همان سال فعالیتش را آغاز کرد و در نخستین دوره حضورش، دو کشور تولیدکننده نفت آفریقایی به عضویت اوپک درآمدند که شامل گینه استوایی در ماه مه سال ۲۰۱۷ و کنگو در ژوئن سال ۲۰۱۸ بود.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا