اخباربرترصنعت و معدن

سرمایه‌گذاری‌های کلان و نگاه ویژه دولت نوید توسعه سیستان وبلوچستان

به گزارش صنعت کار، معدنکاری و صنایع وابسته به آن نقش ارزشمند و مثبتی در توسعه اقتصادی و فرآیند صنعتی شدن هر کشوری دارد از اینرو مسوولان کشوری در چند سال اخیر بویژه در دولت سیزدهم به این مساله توجه بیشتر و ویژه ای کردند.

براساس اکتشافات معدنی انجام‌شده وجود معادن طلا، مس، منیزیت و تیتانیوم ازجمله ظرفیت‌های کم‌نظیر سیستان و بلوچستان است که سرمایه گذاری در این بخش و بهره برداری از آنها با توجه به دسترسی این استان به آبهای آزاد و دارا بودن مرزهای طولانی با کشورهای افغانستان، پاکستان و حوزه دریای عمان می تواند توسعه و پیشرفت منطقه‌ای و کشوری را بدنبال داشته باشد.

اکنون فعالیت‌های تجاری شامل صادرات و واردات، ترانزیت کالا و صنعت و معدن در رده نخست مزیت‌های سیستان و بلوچستان قرار دارد و نشان می‌دهد که راه پیشرفت این خطه پهناور میهن عزیزمان در گرو استفاده از ظرفیت معدن و مرز بوده و سرمایه گذاری در این حوزه ثمرات زیادی برای سرمایه گذاران و توسعه و پیشرفت جنوب شرق کشور دارد.

بسیاری از اقتصاددانان معتقدند افزایش سرمایه‌گذاری در بخش معدن سیستان و بلوچستان هر چند شرط کافی نیست امـا شرط لازم بـرای دسـتیابی بـه رشـد اقتصادی است و به افزایش ارزش افزوده، درآمد، رفاه، و اشتغال و کاهش نرخ بیکاری و فقر منجر می شود.

دولت و بویژه استاندار و مسوولان دولت سیزدهم در سیستان و بلوچستان بیشترین توجه خود را به جذب سرمایه‌گذاران و رشد اقتصادی منطقه معطوف کرده اند بطوریکه در همین راستا و به دلیل داشتن معادن غنی آهن در استان و وجود بندر مهم چابهار برای صادرات و واردات شماری از بنگاههای بزرگ اقتصادی مانند شرکت ذوب آهن اصفهان، نفت سپاهان، نفت کاسپین و غیره وارد صحنه سرمایه گذاری شده و حرکت به سمت بهره برداری از ظرفیت های ناب برای توسعه و پیشرفت کشور را آغاز کرده اند.

سیستان و بلوچستان گنجینه بزرگی از مواد معدنی

سرمایه‌گذاری‌های کلان و نگاه ویژه دولت نوید توسعه سیستان وبلوچستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: این استان با بیش از ۴۰۰ معدن گنجینه بزرگی از مواد معدنی است که سرمایه‌گذاران بویژه بنگاههای بزرگ اقتصادی می‌توانند با نگاه ویژه‌ای به این منطقه از ظرفیت های فراوان آن استفاده کنند.

داود شهرکی اظهارداشت: در سنوات گذشته اکتشاف محدود و دانش فنی اندک بود و در استخراج بعضی از مواد معدنی ناموفق بودیم اما امروزه با نگاه ویژه دولت و با وجود دانش و مهارتهای لازم راه برای بهره برداری از ظرفیت ها باز شده که امیدواریم شرکت ها و بنگاههای بزرگ بویژه ذوب آهن اصفهان از این فرصت استفاده و ظرفیت‌های بالقوه منطقه را شکوفا کنند.

وی  افزود: شرکت‌های مستقر در پارک علم فناوری استان ظرفیت لازم برای تامین دانش فنی بهره‌برداری از معادن را دارند که می‌توان از آنها بخوبی استفاده کرد.

وی بیان کرد: تا عمق یکهزار متری زمین در این استان ذخیره معدنی وجود دارد که بهره برداری از آنها نیازمند نگاه ویژه‌ ملی است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان وبلوچستان ادامه داد: امسال برای ۳۰۰ میلیون تن سنگ معدنی سرمایه‌گذار جذب شده و بخش دیگر آن نیز به فراخوان سرمایه‌گذاری گذاشته شده که امیدواریم به زودی مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

وی با بیان اینکه سال قبل ۳۰ میلیون تن ماده معدنی طلا شناسایی شد تصریح کرد: هم‌اینک چهار معدن طلا در استان وجود دارد که در سه معدن سرمایه‌گذاری اتفاق افتاده است.

شهرکی ادامه داد: در حوزه آهن سیستان و بلوچستان کمتر کار شده در حالی که ذخایر زیادی وجود دارد اما در هیچ کدام اکتشاف کامل انجام نشده که می‌توانیم با حضور سرمایه‌گذاران زمینه اکتشاف را فراهم کنیم.

ورود مادر صنعت فولاد کشور به سیستان و بلوچستان 

سرمایه‌گذاری‌های کلان و نگاه ویژه دولت نوید توسعه سیستان وبلوچستان

ذوب‌آهن اصفهان اولین و بزرگترین کارخانه تولیدکننده فولاد ساختمانی و ریل در ایران و بزرگترین تولیدکننده محصولات طویل در خاورمیانه است که با ظرفیت سه میلیون و ۶۰۰ هزارتن فولاد انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی را تولید می‌کند.

نقش مهمی که این شرکت در شکل گیری صنایع فولادی ایران ایفا کرده موجب شده تا لقب مادر صنعت فولاد کشور را از آن خود کند، محصولات کارخانجات این شرکت به بیش از ۲۳ کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی صادر می‌شود و در بازار داخل نیز در پروژه‌های بزرگی همچون برج میلاد تهران، نیروگاه هسته‌ای بوشهر، سدهای بزرگ و مترو مورد استفاده قرار گرفته ضمن اینکه ریل های تولیدی این شرکت در توسعه خطوط راه آهن از جمله راه‌آهن چابهار- زاهدان- خراسان استفاده می شود.

حضور  شرکت ذوب آهن اصفهان در سیستان وبلوچستان با کوله‌باری از تجربه در زمینه سرمای‌گذاری در معادن آهن که یک نیاز مبرم برای استان است می‌تواند بسیار تسهیل‌کننده باشد.

حضور ذوب آهن در سیستان‌وبلوچستان راهگشای بنگاه‌های اقتصادی بزرگ

سرمایه‌گذاری‌های کلان و نگاه ویژه دولت نوید توسعه سیستان وبلوچستان

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: حضور و سرمایه‌گذاری ذوب آهن اصفهان در این استان راه را برای بنگاه‌های بزرگ اقتصادی باز می‌کند تا با سرمایه‌گذاری لازم از ظرفیت‌های معدنی منطقه در جهت توسعه و پیشرفت اقتصادی ایران اسلامی استفاده کنند.

حسین مدرس‌خیابانی افزود: خیلی از ظرفیت‌های معدنی این استان ناشناخته بوده و نیاز است با بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها زمینه ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی فراهم شود.
وی تاکیدکرد: باید از ظرفیت‌های بی‌شمار معدنی سیستان و بلوچستان در جهت توسعه و پیشرفت این استان و جنوب شرق کشور استفاده کنیم زیرا قابلیت‌های خوبی در این زمینه در استان نهفته است.
استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: این استان دارای تنها بندر اقیانوسی کشور و ظرفیت‌های بیشماری در حوزه اشتغال دریا محور است.
وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان یک‌هزار و ۶۰۰ کیلومتر مرز با ویژگی‌های خاص با سایر کشورها دارد تصریح کرد: طبیعت بکر این استان یکی از مهمترین مزیت‌های گردشگری و کشاورزی است.
مدرس خیابانی خاطرنشان کرد: وجود معادن طلا، مس و منیزیت در سیستان و بلوچستان بسیار اهمیت دارد و می‌تواند باعث توسعه و ایجاد اشغال پایدار برای جوانان جویای کار در این استان شود.
وی ادامه داد: مسوولان و دولت به سیستان و بلوچستان بدهکارند و باید نگاه ویژه‌ای به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این استان در جهت ایجاد اشتغال و توسعه آن داشته باشند زیرا این یک تکلیف ملی است تا شاخص‌های توسعه‌ای افزایش یابد.
استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: ذوب‌آهن اصفهان می‌تواند به عنوان پیشکسوت در حوزه معادن و سرمایه‌گذاری عمل کند و باعث انتقال تجربیات و جذب بنگاههای بزرگ اقتصادی کشور به این استان شود.
وی افزود: ذوب آهن اصفهان همچنین می‌تواند یک سایت و پایانه صادراتی در یکی از مرزهای سیستان و بلوچستان ایجاد کند تا عبور مرور و تجارت تسریع شود.
مدرس خیابانی تصریح کرد: باند وی ای پی برای سرمایه‌گذاران بزرگ در سیستان و بلوچستان ایجاد می شود تا سرمایه‌گذاران درگیر بروکراسی اداری نشوند.

ذوب آهن برای توسعه سیستان و بلوچستان وارد میدان شد

سرمایه‌گذاری‌های کلان و نگاه ویژه دولت نوید توسعه سیستان وبلوچستان

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: ذوب آهن به عنوان یک صنعت پیشتاز در کشور با حضور در سیستان و بلوچستان سعی دارد با کمک مردم و استفاده از ظرفیت‌های موجود این استان در میدان توسعه پایدار اقتصادی جنوب شرق کشور ایفای نقش کند.

منصور یزدی‌زاده اظهارداشت: یکی از مصادیق و عوامل حضور ذوب آهن اصفهان در منطقه اجرای خط آهن چابهار – زاهدان است که در توسعه منطقه نقش مهمی دارد.
وی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان را منزل خودم می‌دانم و به این منطقه احساس تعلق می‌کنم خاطرنشان کرد: تمام تلاش و توان خود را در جهت توسعه این منطقه به کار می‌گیریم.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: با توجه به اینکه شرکت‌های زیرمجموعه ذوب آهن اصفهان در حوزه‌های مختلف به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند قرار است در حوزه معادن سیستان و بلوچستان نیز وارد کار و تلاش شده تا بتوانیم نقش خوبی در توسعه و امنیت پایدار این منطقه ایفا کنیم.

وی ادامه داد: ذوب آهن سالانه بیش از یک میلیون تن واردات مواد اولیه دارد که به‌صورت عمده شامل ذغال‌سنگ و کُک است، در سفر به سیستان و بلوچستان قرار شد تمرکز بیشتری برای واردات مواداولیه از طریق بندر چابهار داشته باشیم.
یزدی زاده تصریح کرد: در حوزه صادرات نیز با توجه به اینکه اخیراً با امضای تفاهم نامه ای ارتباط ما با پاکستان برای سرمایه‌گذاری مشترک برقرار شده، استان سیستان و بلوچستان به سبب داشتن مرزهای طولانی با این کشور مسیر بسیار خوبی برای افزایش این ارتباطات است که از آن بهره خواهیم گرفت.

وی افزود: در همین زمینه سعی داریم با ایجاد یک سایت یا گمرک اختصاصی در یکی از سه مرز میرجاوه، خاش و چابهار فرایند صادرات محصولات و واردات مواد اولیه را تسریع کنیم.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با اشاره به پیشنهاد استاندار سیستان و بلوچستان مبنی بر حفر یک حلقه چاه ژرف از ۱۰ حلقه چاه تصویبی در سیستان برای تامین آب مورد نیاز واحدهای وابسته به ذوب آهن در این استان بیان کرد: با توجه به حضور شرکت شستا وابسته به تامین اجتماعی در سیستان و بلوچستان در یک کنسرنسیوم مشترک با شرکت صدرتأمین در رابطه با ایجاد نیروگاه و حفر و بهره برداری از چاه ژرف در این استان هماهنگی و مذاکره خواهیم کرد تا ان‌شاءالله موضوع مطرح وبه صورت مشترک وارد این فاز شویم.

سیستان و بلوچستان به عنوان خطه زرخیز کشور که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان تنگه احد و گنج پنهان ایران اسلامی لقب گرفته ظرفیت‌های فراوانی دارد بطوریکه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای حضور و سرمایه‌گذاری در این میدان بر یکدیگر پیشی می‌گیرند هر چند در گذشته این ظرفیت‌ها مغفول مانده بود اما همانگونه که در گزارش اشاره شد مسوولان به موضوع سرمایه‌گذاری بیش از پیش توجه دارند و اتفاقاتی که در ۱۰۰روز گذشته در این استان افتاده گویای این موضوع است.

حضور شرکت ذوب آهن اصفهان در سیستان و بلوچستان و جذب سرمایه‌گذاری‌های کلان برای به فعلیت رساندن ظرفیت‌های بالقوه از آن اتفاقاتی است که می‌تواند معادن منطقه را شکوفا و اقتصاد را متحول کند و برای همیشه محرومیت این استان را به خاطره‌ها بسپارد.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا