اخباربرترصنعت و معدن

درخواست فولادی ها برای تجدید نظر در شیوه نامه جدید بازار فولاد

به گزارش صنعت کار، احمد خوروش رئیس انجمن نوردکاران فولاد ایران در نشست خبری تشکل‌های صنعت فولاد گفت: با توجه به اهمیت صنعت فولاد در اقتصاد کشور که رتبه دوم اشتغال بعد از دستگاه‌های دولتی را دارد و همچنین ارزآوری این صنعت از دولت سیزدهم درخواست داریم تا برای رفع مشکلات این صنعت اقدام کند.

وی به شرایط تحریم‌های ظالمانه و تورمی که از دولت گذشته به دولت سیزدهم به ارث رسیده اشاره و اظهار کرد: در دولت‌های قبل شیوه نامه‌ها و دستورالعمل‌های مختلفی در خصوص بازار فولاد، زنجیره تولید، قیمت گذاری و عرضه در بورس ارائه شده بود که سبب شد این صنعت با شکست‌ها و چالش‌هایی روبرو شود. لذا از وزارت صمت می‌خواهیم در جهت رفع مشکلات صنعت فولاد در شیوه نامه جدیدی که صادر کرده تا قبل از ابلاغ رسمی آن تجدیدنظر کند و متن دستورالعمل با همکاری تشکل‌های فولادی مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس انجمن نوردکاران فولاد ایران با اشاره به صادرات ۲.۵ میلیون تنی مقاطع طویل در سال گذشته در پاسخ به پرسشی در خصوص ظرفیت صنعت فولاد برای همکاری با وزارت راه و شهرسازی در جهت تولید ۴ میلیون واحد مسکونی گفت: جلسات متعددی با معاونان وزرای صمت و راه و شهرسازی در خصوص تولید ۴ میلیون واحد مسکونی برگزار و اعلام کرده ایم. ظرفی تولید همه فولاد مورد نیاز جهت ساخت این تعداد مسکن در داخل وجود دارد.

وی در خصوص قیمت فولاد اظهار داشت: وزیر صمت در جلسات اتاق بازرگانی اعلام کرده بود باید بین قیمت عرضه داخلی و خارجی محصولات فولادی فاصله بیاندازیم تا برای عرضه داخل، مزیت ایجاد شود اما در شیوه نامه جدید وزارت صمت این موضوع لحاظ نشده است. باید بین قیمت تولید با نهاده‌های داخلی و عرضه آن بر اساس قیمت فوب تفاوت قائل شویم.

وی افزود: برای هر متر مربع مسکن ۴۵ تا ۵۰ کیلوگرم میلگرد نیاز است و اگر سالی یک میلیون مسکن تولید شود ۴.۵ میلیون تن میلگرد نیاز داریم. با احتساب سایر سازه‌های مورد نیاز فولادی مسکن، این رقم به ۱۰ میلیون تن در سال می‌رسد در حالی که فولادی‌ها در صورتی که مواد اولیه آنها تأمین شود ظرفیت تولید ۳۲ میلیون تن محصول در سال را دارند.

در ادامه این نشست ابراهیم جمیلی رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران درباره شیوه نامه بازار فولاد که اخیراً از سوی وزارت صمت در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته گفت: در تدوین و ابلاغ شیوه نامه‌ها رسم بر این است که نمایندگان تولید کنندگان و بخش خصوصی در جلسات حضور داشته باشند. ما سابقه بدی از بخشنامه‌هایی که بدون کسب اطلاع از بخش خصوصی صادر می‌شد، داریم. بهترین کار اعتماد به تشکل‌ها و بخش خصوصی است که پیشران اقتصاد کشور می‌توانند باشند.

جمیلی یادآور شد: نقش دولت حمایت از تشکل‌ها است و باید قبل از ابلاغ رسمی دستورالعمل بازار فولاد، از تشکل‌ها و تولید کنندگان بخش خصوصی نظرخواهی می‌کرد.

وی با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم فشارهای داخلی به تحریم‌های خارجی افزوده شود، ادامه داد: برای کاهش قیمت‌ها نیاز به آرامش بازار داریم.

در ادامه این نشست مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن ایران نیز با تاکید بر اهمیت اعتماد دولت به بخش خصوصی، تشکل‌های صنفی و فعالان بازار فولاد برای تهیه شیوه نامه این صنعت افزود: تاکنون وزارت صمت مذاکره با بخش خصوصی در این خصوص نداشته است.

وی گفت: به نظر می‌رسد در صورت اجرای شیوه نامه جدید، شرکت‌های کوچک و متوسط صنعت فولاد برای تهیه مواد اولیه دست بسته‌تری خواهند داشت.

این فعال صنعت فولاد به عرضه فولاد در بورس کالا بر اساس شیوه نامه جدید اشاره و تصریح کرد: ما هم با قیمت گذاری دستوری مخالفیم اما در شیوه نامه جدیداین کار کلان بر عهده بورس کالا گذاشته شده است. به نظر من باید به صورت عام از بورس استفاده شود یا اینکه بورس تخصصی فلزات و کامودیتی ها راه اندازی شوند.

در ادامه این جلسه کریم رحیمی رئیس انجمن فولاد آذربایجان درباره قطع گاز شرکت‌های فولادی گفت: ۳۴ تریلیارد متر مکعب منابع گازی ما است که سالانه ۲۰۰ میلیارد متر مکعب در کشور گاز مصرف می‌شود. سهم بخش صنعت ۲۵ درصد گاز مصرفی سالانه بوده که تنها ۷ درصد این ۲۵ درصد به فولادی‌ها اختصاص دارد. لذا سهم چندانی از مصرف گاز ندارند و دولت به جای کنترل افت فشار گاز در بخش‌های دیگر، اقدام به قطع گاز فولادی‌ها می‌کنند. در حالی که قطع گاز شرکت‌های فولادی به صادرات فولاد ضربه زده و اقتصاد این بخش آسیب می بیند.

در ادامه این جلسه، آنوش رحام دبیر انجمن تولید کنندگان لوله و پروفیل ایران با بیان اینکه شیوه نامه جدید بازار فولاد تعارضاتی دارد، گفت: تشکل‌های صنعت فولاد از شفافیت و رقابت در بورس استقبال می‌کند اما دستورالعمل جدید با سیاست‌های اعلامی وزیر صمت در تعارض است.

وی افزود: وزیر صمت گفته است مبنای قیمت گذاری فولاد در داخل ریالی است اما در دستورالعمل جدید آمده که ۹۵ تا ۱۰۰ درصد ملاک قیمت گذاری بر اساس فوب منطقه خارجی برای عرضه داخلی باشد.

رحام یادآور شد: هزینه حمل و نقل کالا در دنیا ۴۰۰ درصد رشد کرده که با قیمت گذاری بر اساس فوب جهانی در تعارض آشکار است.

وی تاکید کرد: مخالف عرضه فولاد در بورس کالا نیستیم اما با شیوه آن مخالفیم چون در عرضه‌ها مهندسی صورت می‌گیرد. هفته گذشته ۷۰ هزار تن مواد اولیه فولاد به برخی تولیدی‌ها تعلق نگرفت و برای ماه بهمن و اسفند امکان تولید ندارند.

رحام گفت: در یک ماه گذشته فقط در یک عرضه در بورس شاهد ۲۰ درصد افزایش قیمت بودیم که هیچ دلیلی برای این تنش‌های قیمتی وجود نداشت. اینها نشان دهنده ناکارآمدی عرضه‌های فعلی فولاد در بورس کالا است که باید تجدیدنظر شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا