اخباربرترصنعت و معدن

کشورهای منطقه در پی تصاحب جایگاه فولاد ایران در بازارهای جهانی هستند

به گزارش صنعت کار، «ابراهیم جمیلی» امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری در محل نمایشگاه‌های بین المللی تهران افزود: فولاد همواره نقش بزرگی در اقتصاد کشور داشته و امروز یکی از مزیت های مهم کشور در ایجاد اشتغال، تولید و صادرات است.

وی بیان داشت: دولت همواره بر حضور پر رنگ بخش خصوصی برای کمک به اقتصاد کشور تاکید داشته و دارد.

جمیلی تاکید کرد: بهترین و مهمترین کار، اعتماد به تشکل‌ها و بخش خصوصی است که در حقیقت پیشران اقتصاد کشور هستند و به این ترتیب دولت نیز هزینه های کمتری را در تصمیم‌گیری‌ها خواهد داشت.

وی گفت: در زنجیره فولاد، از معدن گرفته تا صنایع پایین دستی، کارخانجات مختلفی فعالیت می‌کنند و با یکدیگر تفاوت دارند و منافع همه کارخانجات بزرگ و کوچک و متوسط باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران یادآور شد: امروز بیشتر بخش زنجیره فولاد، بومی‌سازی شده و به دنبال داخلی‌سازی هرچه بیشتر قطعه‌سازی در آن هستیم، امروز تشکل‌های زنجیره تولید فولاد معتقد به اتحاد بیشتر این تشکل‌ها برای افزایش تولید و صادرات و ایجاد اشتغال هستند.

وی ادامه‌داد: معتقدیم اگر پیش از اعلام رسمی دستورالعمل ها و شیوه نامه ها، نظر رسمی تشکل‌ها و فعالان اقتصادی پرسیده شود می‌تواند کمک حال اقتصاد کشور باشد.

در این نشست «مهرداد اکبریان» رئیس انجمن سنگ آهن ایران اظهار داشت: زنجیره فولاد و حمایت از حلقه‌های مختلف آن، در جهت مصالح ملی است.

وی تاکید کرد: ما علاقمند به قیمت‌گذاری دستوری نیستیم و بورس را راهکار مناسبی برای تنظیم بازار می دانیم.

اکبریان تاکید کرد: دولت باید به تقویت زیرساخت‌های بورس کالا بپردازد و شاید نیاز است که بورس تخصصی در زمینه معادن و فلزات در کشور ایجاد شود.

وی بیان داشت: از حدود دو سال پیش تشکیل شورای عالی آهن و فولاد در کشور را با حضور همه بخش‌های زنجیره فولاد پیگیر هستیم و اینکه دولت و مجلس آن را به رسمیت بشناسند که در این صورت، ضمانت اجرایی برای قوانین و بخشنامه‌های دولت و مجلس نیز خواهد بود.

بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه در دولت‌های قبل، آفتی برای تولید

همچنین «احمد خوروش» رییس انجمن نوردکاران فولادی ایران در این نشست خاطرنشان‌کرد: دولت سیزهم در حالی که در ابتدای فعالیت با دو مشکل بزرگ تحریم‌ها و تورم مواجه بود، اما برای رفع مشکلات و برون‌رفت از بحران‌ها تلاش وافری دارد.

این مقام صنفی ضمن پشتیبانی از اقدامات و فعالیت‌های دولت، یادآور شد: در گذشته شاهد صدور دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌های متعدد و گاهی اوقات خلق‌الساعه بودیم که فعالیت‌های اقتصادی را با چالش و در برخی موارد شکست‌هایی مواجه می‌شد، اما امروز آماده همکاری کامل برای دولت برای تدوین شیوه‌نامه‌هایی کامل و قابل اجرا هستیم تا نتایج مثبت برای رفاه جامعه به دنبال داشته باشد.

در ادامه، «آنوش رحام» دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی افزود: در حالی که وزیر صمت مبنای قیمت‌گذاری زنجیره فولاد را ریال اعلام کرده، اما همچنان شاهدیم قیمت‌گذاری بر اساس نرخ‌های جهانی و نرخ فوب  اجرایی می‌شود.

وی بیان‌داشت: حتی قیمت فوب یک منطقه خارجی برای محصولات در نظر گرفته می‌شود، این در حالی است که هزینه‌های حمل و نقل بین‌المللی تا ۴۰۰ درصد رشد داشته است و اینها با سیاست‌های وزارت صمت تعارض آشکار دارد.

رحام، همچنین از محول شدن تنظیم‌گری در بازار به دلالان و معامله‌گران در صورتی که کالا در بورس به فروش نرود انتقاد کرد و گفت: ‌این مساله در تعارض با وظیفه رگولاتوری دولت است و سرگردانی فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان را به دنبال داشته است.

در خاتمه این نشست، تشکل‌ها با صدور بیانیه‌ای بر لزوم فراهم کردن زمینه و بستر ویژه برای مشارکت تولیدکنندگان در راستای ارتقای توان نظام تولید کشور با رویکرد اشتغال‌زایی، صادرات و ارزآوری و حفظ و ارتقاء ارزش افزوده و قبل از هر چیز، تامین و تدارک بازار داخل کشور تاکید کرده و توزیع متوازن و عادلانه یارانه‌های پیدا و پنهان بخش‌های مختلف تولید در سراسر زنجیره تولید فولاد متناسب با ارزش افزوده حاصل از فعالیت هر بخش از چرخه تولید فولاد را خواستار شدند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا