اخباربرترصنعت و معدن

مقابله با گرانفروشان اولویت ستاد تنظیم بازار خاش

به گزارش صنعت کار، گرانفروشی مرغ و کالاهای اساسی و چند قیمتی شدن آنها در بازار در ماههای اخیر، در کنار تشکیل صف های طولانی عرضه مرغ، نان، سوخت و گرانی گاز مایع و نایاب شدن و عدم توزیع آن در درب منازل از دغدغه های مهم شهروندان خاش شده بود.
به دنبال طرح انتقادات گسترده مردمی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و خطبه های نماز جمعه و ورود دادستان شهرستان به موضوعات گرانی و تخلفات صنفی بهانه تهیه گزارشی از مشکلات شهروندان و گره گشایی از مشکلات شد.
عبدالحمید شهنوازی از شهروندان خاش به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه در بازار خاش نوعی آشفتگی وجود دارد که هر صنف و مغازه داری به دلخواه خود کالاها را به فروش می رساند و به نظر می رسد که نظارتی بر بازار خاش نیست.
علی شهرکی نیز بیان کرد: حضور اتباع خارجی و قبضه شدن بازار خاش از سوی آنان سبب به وجود آمدن مشکلاتی برای مردم شده و هم اینک بسیاری از صنوف مانند میوه و تره بار، پارچه فروشان محصولات دامی و قصابان و تولیدی های آجر و غیره در اختیار اتباع بیگانه است.
حجت الاسلام حسن شیبک امام جمعه موقت خاش نیز با ابراز گلایه از گرانی ها و چند قیمتی کالاها در بازار خاش گفت: این موضوعات بسیار نگران کننده بوده و ضرورت دارد که مسوولان دست اندرکار برای حل آن تدابیر لازم را بیندیشند.
نوراحمد هاشمزهی رییس اتاق اصناف خاش گفت: در این شهرستان افزون بر 3 هزار واحد صنفی و خدماتی و توزیعی و 10 اتحادیه وجود دارد که این صنوف زیرنظر اتحادیه ها فعالیت دارند و اتاق اصناف وظیفه نظارت بر بازار را ندارد و ارگانهای دیگر مانند تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و اداره صنعت، معدن و تجارت و پلیس اماکن برای برخورد با متخلفان صنفی اقدام می کنند و ما نیز در موارد ضروری که دستور دادستانی باشد به پرونده های تخلف ورود می کنیم و وظیفه ما جریمه و تعطیل کردن صنوف متخلف نیست.
دکتر رضا کرد مدیر شبکه بهداشت و درمان خاش نیز اظهار داشت: آمار بالای 30 هزار تبعه خارجی در سامانه های بهداشت این شهرستان به ثبت رسیده و به نوعی برخی از این اتباع بیگانه دارای مجوز فعالیت صنفی در رسته های مختلف هستند و گواهی سلامت خود را نیز اخذ کرده اند و همکاران ما در واحد بهداشت محیط به صورت روزانه بر عملکرد بهداشتی آنها نظارت دارند و اگر تخلفی ببینند، قطعا برخورد می کنند، اما در حوزه گرانی و احتکار کالا ما کاری نداریم.
مهدی اسماعیلی مدیر اداره صنعت، معدن و تجارت خاش نیز بیان کرد: از امروز 28 آذر ماه و به صورت روزانه گشت ضربتی ستاد تنظیم بازار شهرستان خاش با مدیریت جهاد کشاورزی و همکاری بازرسان ادارات عضو ستاد فعال و نسبت به رصد و پایش کلیه سطوح عرضه موادغذایی، نان، مرغ، میوه، کالا، سوخت و غیره از نظر کیفیت و کمیت اقدام و ضمن تشکیل پرونده متخلفان به صورت همزمان، نتایج نظارت تمامی تیم ها به همراه تحلیل وضعیت به فرمانداری گزارش می شود.
وی افزود: یکی از اهداف اولویت دار دولت ثبات اقتصادی در سطوح عرضه و تقاضا از طریق تنظیم بازار است که با نظارت مستمر بر وضعیت بازار، مشکلات مرتبط با قیمت کالا و خدمات و بررسی و تحلیل نابسامانی ها و مداخلات کارشناسی شده مرتفع می شود.

فرماندار خاش نیز گفت: دولت جدید با ۲ رویکرد مهم و حیاتی فعالیت خود را آغاز کرده که نخست صیانت از سلامت عمومی که با تقویت برنامه های پیشگیرانه و واکسیناسیون کرونا توفیقات آن کاملا مشهود است به گونه ای که علیرغم عدم رعایت مطلوب پروتکل های بهداشتی و تنها به واسطه واکسیناسیون وضعیت کرونایی شهرستان آبی است و در ۵ روز اخیر هیچگونه فوتی ناشی از بیماری کرونا نداشته ایم و دومین اولویت صیانت از معیشت مردم از طریق مدیریت نوسانات بازار و ایجاد ثبات در قیمت هاست.
صاحب‌گل صالحی بیان کرد: تک تک اعضای ستاد تنظیم بازار موظف به همکاری بر اساس شرح وظایف کاملا مشخص هستند و می بایست با تامین به موقع کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، قیمت گذاری کالاها، نظارت و بازرسی بر واحدهای صنفی، ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا، نظارت بر قیمت ها، جلوگیری از انباشت کالا و غیره ثبات در بازار را برقرار کنند تا این اقدامات در راستای بهبود کسب و کار و ارائه خدمات مطلوب به شهروندان و کسب رضایت آنان انجام ‌گیرد.
وی ادامه داد: بررسی خواسته های مردم و پیگیری مطالبات به حق شهروندان، استمرار و تقویت نظارت ها، جدیت در برخورد با متخلفان و اطلاع رسانی شفاف اقدامات به خدمت گیرندگان تا نتایج و بازخورد فعالیتهای ستاد برای آنها ملموس باشد چرا که مردم با مشاهده اقدامات مسئولانه و دلسوزانه و تلاش اعضا و شفافیت در ارائه بازخوردها به دولتمردان دلگرم تر می شوند.
صالحی اظهار داشت: باید علاوه بر برنامه‌های کوتاه مدت در تأمین و توزیع عادلانه مایحتاج ضروری مردم، به دنبال اصلاح ریشه‌ای مشکلات و مسائلی باشیم که موجب نوسانات قیمتی در بازار می‌شود به گونه‌ای که رضایتمندی مردم را در پی داشته باشد.
وی گفت: نوسانات قیمتی در بازار از یک سو موجب بروز مشکل در تولید می‌شود و از سوی دیگر نارضایتی مصرف کنندگان را به دنبال دارد، بنابراین برنامه ریزی و ارائه راهکارهای لازم برای حمایت از تولید، برنامه ریزی و ارائه راهکارهای لازم برای ثبات بازار با جهت دهی به سمت حمایت از مصرف کننده و نیز برنامه ریزی و ارائه راهکارهای لازم در رابطه با حمل و نقل و ذخیره سازی کالاهای اساسی مد نظر قرار گیرد و این امر مستلزم هماهنگی و تمرکز همه دستگاه‌ها و اعضای ستاد تنظیم بازار به منظور ایجاد ثبات در بازار با تقویت نظارت هاست.
فرماندار خاش اظهار داشت: در بحث تنظیم بازار باید به گونه ای اقدام شود تا هم تولید کننده حمایت شده و بدون دغدغه و با خیال راحت به تولید بپردازد و هم مصرف کننده توان خرید داشته باشد.

وی بیان کرد: با تنفیذ وظایف ستاد تنظیم بازار از وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی تقریبا تمام موضوعات مربوط به بازار محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شده و خوشبختانه در حوزه تأمین کالاهای اساسی شهرستان خاش و نیاز مردم مشکل خاصی وجود ندارد و یکی از برنامه های خوب در حال اجرای شهرستان راه اندازی روستابازار به منظور حذف واسطه‌ها و دلالانی که پی در پی قیمت‌ها را بالا می‌برند می باشد تا مسوولان بتوانند کالای اساسی را با قیمت تثبیت شده و مناسب به دست شهروندان عزیز برسانند چرا که در زنجیره تولید تا مصرف عده ای به نام واسطه هم به تولیدکنندگان و هم به مصرف کنندگان آسیب وارد می کنند.
صالحی افزود: دستگاههای نظارتی ستاد، سیستم قیمت گذاری، تعادل در عرضه و تقاضا، نحوه بازدارندگی تخلفات صورت گرفته، جلوگیری از انباشت کالاها، نحوه توزیع کالا و غیره را به صورت روزانه مورد بازدید قرار داده و گزارشات جهت اقدامات و مداخلات بعدی به فرمانداری ارائه شود.
وی گفت: حضور نیروهای بسیج در راستای نظارت بر بازار به واسطه تفاهم نامه معاون رییس جمهور و بسیج مستضعفین می‌تواند در کنترل و پایش وضعیت بازار و قیمت‌گذاری ها مؤثر باشد.
وی تاکید کرد: خروجی جلسات تنظیم بازار فقط کاهش قیمت کالاها نیست بلکه ثبات قیمت ها و نظارت بر تعادل عرضه و تقاضا، حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و غیره می باشد و تشکیل یک گروه واتساپ با حضور ائمه معزز جمعه، اعضای ستاد تنظیم بازار، بخشداران، دهیاران معتمدان و منتفذان، نخبگان و غیره به منظور اطلاع رسانی شفاف وضعیت بازار، کمبودها و مشکلات و نیز ارائه اقدامات و بازدیدهای انجام شده در دستور کار قرار گیرد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا