اخباربرترصنعت و معدن

ماجرای دریافت کد ملی از مشتریان در بازار لوازم خانگی چیست؟

به گزارش صنعت کار، اکبر پازوکی در خصوص الزام دریافت کد ملی از خریداران در بازار لوازم خانگی به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: براساس سیاست گذاری های انجام شده قرار است روند تولید و عرضه کالا در سامانه تجارت درج شود تا ضمن ساماندهی اوضاع مدیریت لازم برای بازار نیز اعمال گردد.

وی با اعلام اینکه باید تولیدکننده  در زمان خروج کالا از درب کارخانه  ضمن درج شناسه و کد رهگیری کالا در سامانه، اعلام کند که مقصد آن کجاست، افزود: بنکدار نیز با دریافت کالا در سامانه تجارت باید مشخصات دریافتی آنها را اعلام نماید. در این مسیر بنکدار محصولات را از طریق خرده فروشان به بازار عرضه می‌کند .البته در برخی از موارد فروشهای عمده نیز صورت می گیرد اما 99 درصد معاملات در خرده فروشی‌ها صورت می گیرد. برهمین اساس خرده فروش نیز باید از خریدار کدملی را در ازای فروش کالا دریافت کند تا احتمال بروز احتکار و ضابطه مند بودن چرخه تولید و توزیع کالا فراهم شود.

وی افزود: اما نکته اینجاست مصرف کننده نهایی خود را مقید به ارائه کد ملی به فروشنده نمی‌داند همین امر عاملی شده تا فروش کالا برای فروشندگان با اختلال روبرو شود. جالب اینجاست وقتی از خریدار می‌خواهند تا کد ملی خود را بگوید از خرید منصرف شده و حتی به سمت خرید کالاهای دیگر از جمله کالاهای قاچاق می رود.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اضافه کرد: باید زیرساخت های لازم فراهم شود تا مصرف کننده نهایی نیز در روند خرید با مشکلی روبرو نگردد.

پازوکی در خصوص اینکه آیا ابلاغیه جدیدی مبنی بر عدم دریافت کد ملی از خریداران به فروشندگان ابلاغ شده است یا خیر، گفت: ما ابلاغیه جدیدی در این رابطه نداریم اما قرار شده در حوزه دریافت کد ملی از خریدار موضوع اجبار تاحدودی برطرف شود تا ضمن رونق معاملات بستر لازم در سامانه تجارت نیز ایجاد گردد.

وی تصریح کرد: برخی از فروشندگان که جواز کسب خود را در طول ماه های گذشته دریافت کرده بودند، کد نقش نداشته وهمین امر عاملی شده تا در فروش کالا دچار مشکل شوند،  به نظر می رسد برای اجرای موفق طرح سامانه تجارت بازار باید زیرساختهای لازم فراهم شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا