اخبارتاپچند رسانه ایراه و ساختمانصنعت و معدنگوناگونویژه ها

چرا پروژه انتقال آب خلیج فارس دچار وقفه شد؟

به گزارش صنعت کار، در حال حاضر این استان با فرونشست زمین مواجه است و برای تامین آب از آب‌های زیرزمینی برداشت می‌شود در حالی که اجرایی شدن این طرح می تواند برای جلوگیری از فرونشست زمین و استفاده نکردن آب آشامیدنی و کشاورزی در صنایع کمک قابل توجهی کند اما متاسفانه این ابرپروژه ملی که پس از سال ها صرف زمان و هزینه بخش خصوصی جلو رفته است، در حال حاضر در بلاتکلیفی به سر می برد و آینده مبهمی پیش روی آن قرار دارد، چرا که در آخرین روزهای فعالیت دولت دوازدهم افرادی به عنوان متولی شرکت انتقال آب خلیج فارس گمارده شدند که تخصصی برای تکمیل فازهای بعدی آن ندارند.

در واقع همانطور که پیش بینی می شد  اهداف سیاسی مسوولان دولت دوازدهم، مسیر موفق پروژه انتقال آب خلیج فارس را تغییر داد.

قرار بود این طرح پس از تکمیل فاز یک خط اول در آبان سال ۹۹ و افتتاح دو فاز دیگر از این خط برای آبرسانی به سیرجان، مس سرچشمه و اردکان یزد، خط دوم آن از خلیج فارس و دریای عمان به سمت خراسان جنوبی و مشهدالرضا ادامه ‌یابد. همچنین خط سوم برای استان اصفهان و خط چهارم از دریای عمان برای منطقه زاهدان و زابل در سیستان و بلوچستان آب‌رسانی ‌کند اما متاسفانه تغییراتی که از سوی رزم حسینی وزیر سابق وزارت صمت در ترکیب هیات مدیره شرکت تامین و انتقال آب خلیج‌فارس به وجود آمد، منجر به روی کار آمدن افرادی کم تخصص و بی تجربه و همچنین کنار رفتن مدیرعامل با تجربه و کاردان این شرکت شد که این پروژه را به خوبی میشناخت و مسیر درستی را دنبال میکرد.

واقعیت این است که ایده این پروژه و صرف هزینه های تبلیغاتی برای آن از ابتدا متعلق به بخش خصوصی و مشارکت آنها با برخی بانکهای کشور بود و دولتمردان تنها همراه معنوی آن بودند. به عبارتی طرح انتقال آب خلیج‌فارس، نمونه یک اقدام مهم است که اجرای آن به همه ثابت کرد که شرکت‌های بزرگ بدون استفاده از منابع دولتی نیز می‌توانند پروژه‌ای به این بزرگی را به سرانجام برسانند اما در این راستا در مهرماه سال جاری ، طی حکمی از سوی محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور علیرضا رزم حسینی به عنوان مشاور معاون اول رئیس جمهور در امور پروژه‌های انتقال آب به نقاط نیازمند کشور منصوب شد.

انتصابی که وضعیت این ابرپروژه ملی را در سکوت عمیق تری فرو برد و مانعی جدی برای توسعه و پیشرفت آن ایجاد کرد. آنطور که منابع آگاه می گویند، حضور افراد دولتی و سیاسی منجر به توقف پروژه انتقال آب خلیج فارس شده است چرا که متولیان این طرح و دیگر فعالان بخش خصوصی انگیزه سرمایه گذاری در این پروژه را از دست داده اند و از آنجایی که معتقدند باید افرادی کاردان و عملیاتی همچون مهندس یاری در ترکیب هیات مدیره شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس قرار داشته باشند، معتقدند که بازگشت دوباره مهندس یاری به ترکیب این شرکت و یا کنار رفتن افراد دولتی همچون رزم حسینی در رابطه با این پروژه امری ضروری است.

در واقع تا زمانی که وزیر ناموفق صمت در دولت گذشته در این سمت قرار داشته باشد، شرکت ها برای پیشرفت این پروژه و اجرایی شدن فازهای بعدی آن هزینه نمی کنند. به باور آنها، دولت نقش چندانی در این پروژه نداشته است و هر آنچه انجام شده است، با تلاش و سرمایه گذاری بخش خصوصی بوده است. بنابراین انتخاب افرادی عملیاتی و متخصص برای پیشبرد این پروژه نیز باید با نظر متولیان این طرح انجام شود تا این پروژه از حالت توقف بیرون بیاید.

نسخه نجات بخش فلات مرکزی از بی آبی

پروژه انتقال آب خلیج فارس که حسن روحانی از آن به عنوان خط انتقال امید یاد کرد، ابرپروژه ای ملی است که می تواند مردم فلات مرکزی ایران را از معضلاتی همچون بی آبی نجات دهد و از درافتادن آنان با صنایع ارزآور کشور جلوگیری کند. اما متاسفانه سیاسی بازی بلای جان این پروژه شده و آن را به حالت بی حرکتی در آورده است.

بر اساس اعلام کارشناسان، قیمت رسمی کارشناسی دادگستری برای این پروژه و مجموعه شرکت تامین و انتقال آب خلیج‌فارس بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است و این شرکت متعلق به شرکت‌های بورسی است که حضور افراد کم تجربه در هیات‌مدیره آن می‌تواند تولید شرکت‌هایی همچون مس، چادرملو و گل گهر را به دلیل بی‌آبی تحت‌تاثیر قرار دهد. به همین خاطر ایجاد تغییرات مناسب در ترکیب هیات مدیره شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس و خارج کردن آن از زیر سایه دولتمردان ، امری ضروری است که باید هرچه زودتر اتفاق بیفتد. در حاضر استان هایی همچون استان اصفهان به شدت با معضل بی آبی دست و پنجه نرم می کنند و سرعت گرفتن این پروژه از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

هشدار خشکسالی جدی تر‌از همیشه

در این خصوص عباس رضایی استاندار سابق اصفهان در رابطه با تاثیرات مثبت پروژه انتقال آب خلیج فارس اعلام کرد: هدف از انتقال آب خلیج فارس به اصفهان تامین آب پایدار صنایع استان است. در واقع  برای اینکه دغدغه صنایع استان را حل و فصل و از آب آشامیدنی و کشاورزی برداشت نکنیم ، یکی از بهترین راه‌ها انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان است.

‌‌‌مهندس ناصر تقی زاده مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و از بنیانگذاران طرح عظیم ملی شیرین سازی و انتقال آب به فلات مرکزی ایران نیز به تازگی اعلام کرد: خوشبختانه در اجرایی پروژه ملی خط انتقال آب شیرین خلیج فارس به مناطق مرکزی ایران که با مشارکت و سرمایه گذاری 3 شرکت بزرگ معدنی و صنعتی چادرملو ، گل گهر و مس انجام شده است پیش بینی توسعه آن دیده شده و 3 خط آبرسانی طراحی گردیده است که در حال حاضر تنها از یک خط آن بهره برداری می شود.

تقی زاده افزود: این پروژه با وجود مخالفت های برخی از مسئولان ، عملاً ثابت کرد که اگر نظام به این نتیجه برسد که توسعه را از حالت دولتی خارج کند و این مهم را به شرکت‌های خصوصی محول کند، امری شدنی و مثمر ثمر برای کشورخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه، متاسفانه کشور با خشکسالی مواجه است و امروز آب یکی از دغدغه‌های اصلی مقامات عالی رتبه کشور است افزود: ابر پروژه خط انتقال آب شیرین خلیج فارس قادر است حداقل 600 هزار متر مکعب آب درشبانه روز  به مناطق مرکزی و کم آب کشور انتقال دهد.

وی با بیان اینکه چادرملو هم اکنون تنها از آب انتقالی خلیج فارس در صنایع خود استفاده می کند و آماده است در تکمیل و آبرسانی به سایر مناطق کشور با ملاحظات اقتصادی مشارکت نماید. تقی زاده همچنین تصریح کرد : هم اکنون با برنامه در دست اقدام خود در نظر داریم با همکاری و مشارکت شرکت های دانش بنیان و مراکز علمی کشور ساخت ممبران های آب شیرین کن را که یکی از مهمترین قطعات سیستم های شیرین سازی آب است را در داخل کشور تولید کنیم.

گفتنی است ایده انتقال آب از خلیج‌فارس بر مبنای تامین آب کشاورزی  استان کرمان شکل‌گرفت، اما با گسترش و توسعه صنعت معدن و فولاد در کشور نیاز این صنایع به آب روزبه روز نسبت به گذشته بیشتر شد. همزمان با بحران کمبود آب در کشور و کم بارشی، کارخانه‌های زنجیره فولاد روبه توسعه گذاشتند و مصرف آب در این صنایع برای تولید محصولات روبه فزونی گذاشت.

مرداد سال ۹۲ بود که با خرید بیش از ۲۰درصد از سهام شرکت تامین و انتقال آب خلیج‌فارس در شرکت چادرملو موافقت شد و در هیات‌مدیره این شرکت اقدام مزبور به تصویب رسید.همچنین  شرکت‌های معدنی و صنعتی گل‌گهر با ۴/ ۴۴درصد و صنایع ملی مس با ۳/ ۳۳درصد به این سرمایه‌گذاری ملحق شدند که ۲/ ۲۲درصد از این شرکت در اختیار چادرملو است. شرکت تامین و انتقال آب خلیج‌فارس در تیر سال ۹۲ با سرمایه ۳هزار میلیارد ریالی تاسیس شد، سرمایه آن در سال ۹۹ به ۴۰هزار میلیارد ریال رسید و در همان سال  با افزایش سرمایه تا مبلغ ۶۰هزار میلیارد ریال در مجمع عمومی ‌فوق‌العاده موافقت شد.

در نهایت هر یک از فازهای انتقال و طرح شیرین‌سازی آب خلیج‌فارس مربوط به خط اول طرح در سال ۹۹، یکی پس از دیگری مورد بهره‌برداری قرار گرفت که در آخرین مرحله از آن در واپسین روزهای ۱۳۹۹ و در آستانه ورود به سال ۱۴۰۰، آب خلیج‌فارس به چادرملوی اردکان رسید و در کنار افتتاح خط انتقال آب از مس سرچشمه تا چادرملو، عملیات توسعه خطوط جدید نیز آغاز شد. این در حالی است که این ابرپروژه ملی در حال حاضر به حالت توقف درآمده و نیازمند دوری سیاسیون از آن است.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا