اخبارتاپنفت و پتروشیمی

تقلای نفت برای حفظ رشد قیمت

به گزارش صنعت کار، بهای معاملات نفت برنت با ۱۹ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش، به ۸۴ دلار و ۴۸ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز گذشته ۱.۳ درصد صعود کرده بود.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۰ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش، به ۸۲ دلار و ۴۴ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز چهارشنبه ۱.۷ درصد افزایش یافته بود.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد ذخایر نفت خام آمریکا به پایین‌ترین حد از اکتبر سال ۲۰۱۸ نزول کرده اما ذخایر بنزین به دلیل تقاضای ضعیف، افزایش پیدا کرده است. ذخایر نفت در هفته منتهی به هفتم ژانویه، به میزان ۴.۶ میلیون بشکه کاهش یافت و به ۴۱۳.۳ میلیون بشکه رسید در حالی که تحلیلگران در نظرسنجی رویترز کاهش ذخایر به میزان ۱.۹ میلیون بشکه را پیش بینی کرده بودند. ذخایر نفت آمریکا به مدت هفت هفته متوالی کاهش داشته و در مجموع ذخایر نفت در سطح جهانی به دلیل محدود شدن توانایی تولیدکنندگان بزرگ برای افزایش عرضه در برابر رشد تقاضا، کمتر شده است.

ذخایر بنزین آمریکا در همین مدت، هشت میلیون بشکه رشد کرد و به ۲۴۰.۸ میلیون بشکه رسید که بسیار بالاتر از پیش بینی تحلیلگران برای رشد ذخایر به میزان ۲.۴ میلیون بشکه بود. ذخایر سوختهای دیگر شامل دیزل و نفت کوره ۲.۵ میلیون بشکه رشد کرد. همچنین واردات نفت به آمریکا هفته گذشته به میزان ۷۸۴ هزار بشکه افزایش یافت.

ادوارد مویا، تحلیلگر شرکت OANDA در این باره گفت: تقاضا برای بنزین ضعیف‌تر از حد انتظار بوده و همچنان پایین‌تر از سطح پیش از دوران شیوع پاندمی ویروس کروناست و اگر این وضعیت به روند متداول تبدیل شود، نفت قادر نخواهد بود به سطح بالاتری صعود کند. با این حال انتظار می رود تاثیر شیوع واریانت اُمیکرون موقتی باشد.

بازار پیش‌تر به کاهش بسیار بزرگتر ذخایر نفت واکنش نشان داده بود و این حقیقت که ذخایر نفت به پایین‌ترین حد خود از اکتبر سال ۲۰۱۸ به این طرف نزول کرده‌اند، بهای نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت را روز چهارشنبه به بالاترین حد دو ماه گذشته رسانده بود.

در این بین، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد تقاضای جهانی برای نفت در برابر واریانت اُمیکرون ویروس کرونا قوی‌تر از حد مطلوب ماند و تاثیر این واریانت بر اقتصاد جهانی ضعیف‌تر از حد انتظار بود. فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی در اظهاراتی به خبرنگاران گفت: عوامل تقاضا قوی‌تر از تصور بسیاری از ناظران بازار بودند که به عمدتا به دلیل شدت بیماری زایی کمتر اُمیکرون بود. بعضی از تولیدکنندگان بزرگ شامل نیجریه، لیبی و اکوادور اختلالات جدی در روند تولید داشتند.

آژانس بین المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد مصرف سوخت جهان تحت تاثیر شیوع واریانت جدید ویروس کرونا که به عوامل فصلی کندی تقاضا اضافه شده است، به میزان ۷۴۰ هزار بشکه در روز در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سه ماهه پیش از آن کاهش پیدا می کند.

تحلیلگران گروه ANZ Research به وضعیت پروازهای تجاری اشاره کردند که در هفته منتهی به ۱۱ ژانویه، ۱۶ درصد پایین سطح سال ۲۰۱۶ است. این نرخ بهتر از آخرین هفته دسامبر بود که آمار ۲۰ درصد پایین دوران پیش از پاندمی بود.

با این حال آمار تحقیقاتی نشان می‌دهد تولید نفت آمریکا رو به افزایش است زیرا تولیدکنندگان زمینه را برای توسعه تکمیل چاه‌ها در منطقه پرمیان غرب تگزاس و نیومکزیکو که بزرگترین منطقه نفت شیل این کشور است، هموار کرده اند.

بر اساس گزارش رویترز، وزارت انرژی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد چهارمین سواپ نفت از ذخایر استراتژیک به میزان۸۷۰ هزار بشکه به شرکت شل تردینگ را تصویب کرده است. مجموعا حدود هشت میلیون بشکه نفت ذخایر استراتژیک در قالب چهار سواپ از سوی وزارت انرژی آمریکا برای تامین سوخت کشور فراهم شده است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا