اخبارصنعت و معدننفت و پتروشیمی

بومی‌سازی کاتالیست مصداق تحقق بخش تاب‌آوری فناورانه است

به گزارش صنعت کار، آیین پایانی دومین همایش ملی بومی‌سازی کاتالیست در صنعت پتروشیمی و پالایش نفت پیش از ظهر دیروز (جمعه، ۲۴ دی‌ماه) در جزیره کیش و با حضور مدیران شرکت‌های پتروشیمی از سراسر کشور فعالان فناور و متخصصان این حوزه برگزار شد.

مهدی صادقی نیارکی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در این آیین به تبیین تاب‌آوری اقتصادی با توسعه و تعمیق ساخت داخل پرداخت و گفت: ادبیات تاب‌آوری در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ و به‌واسطه بحران اقتصادی آمریکا شکل گرفت.

وی با بیان اینکه ادبیات تاب‌آوری فناورانه، بر بحران‌های جهانی توجه دارد، تصریح کرد: در ادبیات توسعه پس از جنگ تحمیلی نیز در برنامه‌های توسعه‌ای شاهد چنین ادبیاتی هستیم و اولویت‌هایی چون افزایش خوداتکایی، بهره‌برداری هرچه بیش‌تر از معادن برای تأمین مواد اولیه تولیدی، جایگزینی موادخام و نیم‌ساخته داخلی به جای مواد وارداتی و افزایش خودکفایی از طریق تکمیل زنجیره‌های تولیدی و بهره‌برداری هرچه بیشتر از معادن تا برنامه پنجم توسعه دیده می‌شود.

صادقی نیارکی با تاکید بر اینکه بومی‌سازی کاتالیست نیز تحقق بخش تاب‌آوری فناورانه است، اظهار کرد: بومی‌سازی کاتالیست موضوعی راهبردی است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیانی چون نفت و گاز سرو می‌توانند کشور را در مسیر خودکفایی، توسعه و ارتقای تاب‌آوری فناورانه قرار دهند گفت: شرکتی که خود را ملزم به روزآوری اطلاعات و نظرات خبرگی می‌داند، می‌تواند به تحقق رویای حرکت در زنجیره ارزش جهانی و تولید کالای رقابتی را مطابق نظر و نیاز مشتریان کمک کند.

امیر هومن کریمی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو و دبیر دومین همایش دوسالانه بومی‌سازی کاتالیست در صنعت پتروشیمی و پالایش نفت نیز به فرآیند پشت سر گذاشته شده ازسوی این شرکت دانش‌بنیان برای خودکفایی در تولیدات اشاره کرد و گفت: این شرکت فرزند این کشور است و افتخاری برای ایران است. خوشبختانه توانستیم به فضل الهی رشد کنیم و به نقطه بالندگی برسیم و در مسیر شرکت‌های بزرگ دنیا قرار بگیریم.

وی به چگونگی شکل‌گیری شرکت نفت و گاز سرو از فرآیندهای تولید کاتالیست اشاره کرد و افزود: نفوذ در بازار و معرفی محصولات به مشتری در راهبردهای این شرکت است و گام بعدی تنوع بخشی، توسعه سبد کالا، افزایش ظرفیت و رسوخ بازارهای جهانی است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان نفت و گاز سرو، صادرات ۶۹ هزار لیتر کاتالیست و افزایش تولید، ۱۸۰۰ تن در سال را از راهبردهای این شرکت دانست و ادامه داد: ۱۹۵۰ تن به مجتمع‌های فولادی و ۱۸۵۰ تن به دوازده مجتمع پتروشیمی پالایشگاهی و ۵۰۰۰ تن تولید سالیانه از چشم‌اندازهای این شرکت برای خودکفایی و توانمندی است. تلاشمان بر این است که با حفاظت محیط زیست آب مورد نیاز برای تولید کاتالیست با استفاده از روش‌های فناورانه کاهش پیدا کند.

امین امرایی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز نیز با بیان اینکه تلاش‌ها در مسیر خودکفایی مبتنی بر فرامین رهبری با اقدام‌های شرکت نفت و گاز سرو محقق شده است، گفت: پتروشیمی شیراز و شرکت دانش‌بیان نفت و گاز سرو  در این سال‌های همکاری، قرابتی معنادار یافته‌اند و خوشبختانه اعتماد به یک مجموعه دانش‌بنیان داخلی، ثمربخش بوده است. به طوری‌که امروز خودکفایی را در تولیدات حوزه پتروشیمی نمایان شده است.

وی افزود: با این وجود که بسیاری از کاتالیست‌ها بومی‌سازی شده و عملکرد خود را به خوبی نشان داده‌اند، هنوز هم برخی به این توانمندی باور ندارند. پایش‌ها از نتیجه بخش بودن کاتالیست داخلی حکایت دارد و این توانمندی با حمایت پتروشیمی شیراز در قالب یک پایلوت جلوه یافت که شرکت نفت و گاز سرو برای به ثمر نشستن آن تلاش‌های بسیاری داشت که در نهایت با تجربیات و تبادل نظرها، سرانجام در سال ۹۸ این کاتالیست به نتیجه رسید.

سعید ناقدی‌نیا، مدیر مهندسی تولید و رئیس کمیته کاتالیست شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز در این همایش با اشاره به نقشه راه صنعت کاتالیست پالایشگاه‌های نفتی کشور گفت: در چند سال گذشته کاتالیست‌های تولید داخل به‌ویژه کاتالیست‌های نفت و گاز سرو استفاده شده است که نه‌تنها منجر به کاهش هزینه‌ها شده، بلکه روش‌های پرداخت بسیار ساده شده و نیروی متخصص نیز ارتقا یافته است.

احسان ثقفی، رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران نیز در آیین اختتامیه دومین همایش دوسالانه بومی‌سازی کاتالیست در صنعت پتروشیمی و پالایش نفت با اشاره به همکاری‌های که با شرکت نفت و گاز سرو تاکنون صورت گرفته گفت: با توجه به موفقیت‌های شرکت تولیدکننده کاتالیست‌ نفت و گاز سرو، اکنون صنایعی چون فولاد، پتروشیمی و نفت بخش قابل توجهی از نیاز خود را با محصولات داخلی تامین می‌کنند که ساخت این محصول راهبردی با این سطح از فناوری در داخل کشور کاری هنرمندانه است.

وی ابراز امیدواری کرد کشور نه‌تنها در حوزه کاتالیست، بلکه در دیگر حوزه‌ها نیز به تولید داخلی و بی‌نیازی از واردات دست یابد.

منبع: شاتا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا