اخباربانک و بیمهویژه ها

خاندوزی: اولین تاییدیه مربوط به بانک آف‌شور در حال صدور است

وزیر اقتصاد ضمن تشریح جزئیات دستورالعمل متنوع سازی روش های ورود سرمایه به کشور، گفت: اولین تاییدیه مربوط به بانک آف شور توسط بانک مرکزی در حال صدور است.

به گزارش صنعت کار –  احسان خاندوزی در بخش خبری ۱۴ در مورد جزئیات دستورالعمل متنوع سازی روش‌های ورود سرمایه به کشور برای سپرده گذاری بلندمدت ارزی و سرمایه گذاری، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های اقتصادی حوزه رشد اقتصاد کشور تاکید بر اقداماتی است که منجر به افزایش سرمایه گذاری در ایران می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: عملکرد دولت هم نشان داده که هم در حوزه سرمایه گذاری داخلی که سال‌ها نرخ آن صفر و گاهی منفی بود در سال گذشته سرمایه گذاری ۶.۷ درصد افزایش یافت. در حوزه سرمایه گذاری خارجی هم میزان جذب سرمایه گذاری واقعی در طول یک و نیم سال اخیر بسیار بیشتر از مدت مشابه در دولت قبل بود.

وی ادامه داد: برای اینکه این زنجیره تکمیل و تحریم ناپذیر شود و سرمایه گذاری به ویژه سرمایه گذاری خارجی افزایش یابد، در این دستورالعملی که اخیراً از سوی وزارت اقتصاد به همه دستگاه‌های کشور ابلاغ شد چند مسیر مهم و جدید به عنوان متنوع سازی روش‌های ورود سرمایه در پیش گرفته شده است.

خاندوزی در توضیح بندهای این دستورالعمل، گفت: اولاً مساله تهاتر سرمایه گذاری‌های خارجی بین خود سرمایه گذاران خارجی در زمانی که ورود پول یا خروج سود از سرمایه گذاری وجود دارد، فراهم شده است.

وی ادامه داد: همچنین تهاتر سرمایه گذاری خارجی با سرمایه گذاری داخلی پیش بینی شده است؛ به عنوان مثال یک فعال اقتصادی به دنبال ورود تجهیزات و ماشین آلات به کشور است و از آن طرف یک سرمایه گذاری خارجی می‌خواهد میزان سود خود را از کارخانه خارج کند. این موارد را می‌توان به سرعت با هم تهاتر کرد.

وزیر اقتصاد افزود: مشوق خرید ارز از سرمایه گذاران خارجی چه به شکل اسکناس و چه به شکل حواله وارد کنند، پیش بینی شده است؛ در واقع این ارز با نرخ تشویقی از سوی بانک مرکزی خریداری می‌شود.

وی اضافه کرد: برای اولین بار اجازه برای بانک برون مرزی (آف شور) گرفته شده و به جهت استقبالی که وجود داشته اولین تاییدیه مربوط به بانک آف شور توسط بانک مرکزی در حال صدور است.

خاندوزی ادامه داد: برای ورود سرمایه بیش از ۱۰۰ هزار دلار چه به شکل اسکناس یا غیر اسکناس مجوز اقامت ۵ ساله صادر می‌شود؛ هر چقدر هم میزان ورود سرمایه بالاتر باشد به شکل بدون سقف این مجوز اقامت افزایش می‌یابد.

وی تاکید کرد: این بندها مجموعه‌ای از تدبیر برای تداوم رشد سرمایه گذاری داخلی و خارجی در کشور است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد تهاتر تصریح کرد: تهاتر یکی از روش‌های رایج است که رفت و آمد منابع ارزی و ریالی را کم هزینه می‌کند؛ یعنی نیاز نیست سرمایه گذار از طریق بانک‌ها و صرافی‌ها ارز را از کشوری به کشور دیگر جا به جا کند بلکه ارزهای موجود در یک کشور خارجی را با میزان ارز مد نظر خود تهاتر می‌کند، بنابراین هزینه مبادله ارزی و کار صرافی و بانکی و زمان کاهش می‌یابد.

وی گفت: تهاتر جذابیت بسیار بالایی داشت که سرمایه گذاران از ما می‌خواستند ایران این زمینه را فراهم کند تا بتوانند به صورت تهاتری سرمایه گذاری کنند، یا سود خود را از کشور خارج کنند یا سرمایه جدیدی یا تجهیزات و ماشین آلات وارد کنند. با این دستورالعمل این خواسته سرمایه گذاران اجابت کردیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا