اخباربرترخودرویادداشت ها

جایگاه اخلاق در حوادث رانندگی به بهانه تصادفات بهبهان

به گزارش صنعت کار، اخلاقی زیستن مهمترین مولفه امروز جوامع توسعه یافته است. اخلاق کاربردی شاخه ای از اخلاق است که به امور محسوس و ملموس زندگی می پردازد.  با تکیه بر اخلاق کاربردی می توان راه¬هایی را در پیش گرفت که زندگی با درد و رنج کمتری استمرار و ادامه پیدا کند و تفاهم و هم زیستی مسالمت آمیز در جریان باشد هر چند انتظار و تصور زندگی بی درد و رنج در این دنیا برای هیچ انسانی امکان پذیر نیست.

در حادثه تصادف 59 خودرو در بهبهان زوایای متفاوتی از جانب پلیس و خودروساز و رسانه ها بیان شده است و عموما سعی شده خودروسازان را نسبت به عدم باز شدن کیسه هوای سرنشینان خودروهای تولید داخل, پاسخگو نمایند. پاسخی که تا به امروز  برخی از آنها مقبول افکار عمومی قرار نگرفته است.
یکی از نکاتی که در حوادث رانندگی کمتر مورد تامل و بررسی قرار می گیرد کاربرد اخلاق در رانندگی است. ارتقاء کیفیت خودروها لازم هست ولی کافی نیست از همین روست که علامه جوادی آملی در دیدار با رئیس راهنمایی و رانندگی وقت بیان می کند: در بروز تصادفات رانندگی ما همه آسيب‌ها و دشمنان بيروني را به حساب مي‌آوريم و درصدد درمان آن هستيم؛ نقش جاده، خودرو، قانون راهنمايي و رانندگي، سرعت مجاز و غير مجاز و حقّ تقدم را حساب مي‌كنيم، همه اينها لازم است اما مهمترین عوامل بروز تصادفات رانندگی مربوط به دشمن داخلي است كه آن شناخته‌شده نيست و آن غرور، خودخواهي، كمال دانستن تند رفتن است که ما اين دشمن را نشناختيم.
این نگاه کاربردی به اخلاق و نسبت آن با مسائل ملموس و محسوس مانند حوادث رانندگی شایسته تامل و تفکر مکرر است . از همین رو ایشان در همین دیدار فرمایشی از حضرت امیر (علیه السلام ) را برای مساله مورد نظر ما بدین گونه تبیین می نمایند که حضرت فرمود: «الهوا شريك العميٰ»،  وی در ادامه می فرماید :” يك انسان نابينا اگر بخواهد پشت فرمان بنشيند خطرش قطعي است؛ يك انسان هوسران و مغرور هم بخواهد پشت فرمان بنشيند همين است، بيان معصوم است كه خودخواهي يك نوع كوري است، كور اگرپشت فرمان بنشيند تصادف قطعي است.
ما اين دشمن دروني را كه نود درصد خطر از اوست آن را حساب نكرديم.”
با توجه به گرامی بودن و ارزش جان انسان ها در حوادث رانندگی شایسته است تمام توان در راستای ایمنی سازی بکار گرفته شود   بنا بر تاکید علامه جوادی درست است كه ما درباره خودروها و جاده ها بايد مسائل ايمني را كاملاً رعايت كنيم اما عمده مشکل ما در بروز سوانح رانندگی مشكل دروني است الآن مشكل اساسي جامعه ما هم همين است، آنچه جامعه را مي‌تواند آرام كند مسئله اخلاق است،

اخلاق مورد تاکید ایشان شامل همه شئون زیست اجتماعی ماست که اخلاق در تولید را نیز شامل می شود موضوعی که  نگارنده کتاب اخلاق تولید در بخشی از کتاب این گونه می نویسد: آیا ما انسان‌ها می‌توانیم به‌گونه‌ای تولید کنیم که درد و رنج انسان دیگری را کاهش دهیم؟ تولیدات ما باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا زندگی برای همه ما در اجتماع آسان‌تر و با درد و رنج کمتری همراه باشد؟

محمد نصیری/ کارشناس خودرو

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا