اخباربرترصنعت و معدن

واردات ماشین آلات معدنی باید تسهیل شود

به گزارش صنعت کار، رضا محتشمی‌پور با اعلام اینکه امروز تعداد قابل توجهی از ماشین آلات معدن را نیاز داریم که البته آمار ۱۰ یا ۱۲ هزار دستگاه درست نیست، اظهار کرد: نیاز حقیقی بخش معدن ۲ تا سه هزار دستگاه ماشین‌آلات است.

وی تصریح‌کرد: تصویب مقرراتی که عمر ماشین آلات را تا ۱۰ سال پایین آورد، به ضرر معادن و تولید کننده است.

معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت با بیان اینکه ۶۷ هزار ماشین آلات برداشت و حمل در معادن فعال هستند، ادامه‌داد: از این تعداد ۱۰ هزار دستگاه بالای ۳۰ سال هستند که قابلیت کار ندارند.

وی با اعلام اینکه عمر میانگین ماشین‌آلات برداشت و حمل در معادن کشور ۱۸ سال است، اظهار کرد: دلیل افزایش سن ماشین آلات معدنی، محدودیت‌هایی است که برای واردات وضع شده و راهکار بهبود این وضع، کاهش موانع واردات است، اما نباید از واردات با پرداخت تسهیلات حمایت کنیم.

محتشمی پور اضافه‌کرد: بخش زیادی از تولیدات داخل به صورت مونتاژ است و ارز از کشور برای آن خارج می‌شود.

معاون معادن و فرآوری مواد وزیر صمت تأکید کرد: بیشتر تولیدات داخلی در بخش ماشین آلات راه‌سازی است و امروز به‌جز چند دستگاه، تولید ماشین آلات معدنی نداریم.

وی بیان کرد: برای معادنی که بیش از چهار تا پنج دستگاه ماشین‌آلات نیاز دارند، به شرطی مجوز واردات می‌دهیم که ساخت یک دستگاه را با هپکو قرارداد ببندند و در این زمینه، دیگر ماشین سازی‌ها را حذف کرده ایم.

محتشمی پور گفت: تاکنون برای ساخت بیش از ۹۰ دستگاه ماشین آلات معدن با هپکو قرارداد بسته شده که ساخت ۵۰ دستگاه آغاز شده است و از آخر این ماه تحویل داده می‌شود.

منبع: شاتا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا