اخباربرترنفت و پتروشیمی

بارکلیز پیش‌بینی قیمت نفت را افزایش داد

به گزارش صنعت کار، بانک انگلیسی بارکلیز روز دوشنبه (چهارم بهمن‌ماه) برآورد خود از میانگین قیمت نفت در سال جاری میلادی را ۵ دلار برای هر بشکه افزایش داد. دلیل این افزایش برآورد، ذخیره‌سازی بسیار کم، کاهش ظرفیت مازاد تولید و تأثیر به نسبت خفیف همه‌گیری کرونا بر تقاضای نفت بود.

این بانک پیش‌بینی میانگین قیمت نفت خام برنت و دبلیوتی‌آی در سال ۲۰۲۲ را به‌ترتیب ۸۵ و ۸۲ دلار برای هر بشکه اعلام کرد و افزود که چشم‌انداز قیمت به‌دلیل بالا رفتن خطرهای ژئوپلیتیکی در بحبوحه کاهش ظرفیت تولید مازاد، افزایشی شده است.

بارکلیز تصریح کرد که کاهش ظرفیت تولید مازاد، خطر افزایش قیمت ناشی از توقف‌های احتمالی عرضه را افزایش می‌دهد و ممکن است دلیلش بی‌ثباتی سیاسی در لیبی یا تشدید تنش نظامی بین روسیه و اوکراین باشد.

این بانک اظهار کرد که تأثیر افزایش موارد ابتلا به سویه اومیکرون کرونا بر تقاضا تاکنون محدود بوده و برآورد تقاضا برای سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به ترتیب ۱۷۰ هزار  بشکه در روز و ۱۸۰ هزار  بشکه در روز افزایش یافته است.

ظرفیت تولید مازاد مورد انتظار این بانک برای نیمه دوم امسال اندکی افزایش یافته، اما بخش عمده آن ناشی از بالا رفتن سریع‌تر عرضه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) است که به نظر ما باید سبب کاهش قابل توجه این ظرفیت شود و از قیمت‌ها حمایت کند.

بارکلیز انتظار دارد اوپک پلاس در ماه‌های آینده با سرعت کنونی به افزایش تولید ادامه دهد و پیش‌بینی مقدار عرضه اوپک در سال ۲۰۲۲ را به‌طور میانگین ​​۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داد.

منبع: شانا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا