اخبارصنعت و معدنیادداشت ها

صمت پیشران، صمت تمدن ساز

به گزارش صنعت کار، «سفارش من به جوانهای عزیزمان این است که امروز ببینند دشمن در چه خطّی حرکت میکند، دشمن چه چیزی را هدف گرفته، نقطه‌ی مقابل آن را عمل کنند و حرکت کنند. با نگاه من، آن ‌طور که بنده اوضاع را مشاهده میکنم، دشمن ملّت را هدف گرفته، افکار عمومی را هدف گرفته، فکر جوانها را هدف گرفته؛ میلیاردها دلار دارند خرج می کنند، در این اتاقهای فکرشان -به اصطلاحِ خودشان اتاقهای فکر و گروه‌های اندیشه‌ورز- دارند تلاش می کنند برای اینکه ملّت ایران را و  بخصوص جوانها را از این راه برگردانند. و وسیله‌ای که آنها دنبال میکنند فعلاً دو وسیله است: یکی فشارهای اقتصادی است برای اینکه مردم را به تنگ بیاورند و از نظام اسلامی جدا کنند، یکی هم لجن‌پراکنی است؛ لجن‌پراکنی‌ها، دروغ‌پردازی‌ها، تهمت زدن‌ها،این دو وسیله در اختیار دشمن است برای جدا کردن مردم از نظام؛»

به گواه تاریخ و بر اساس تجربه 43 ساله انقلاب شکوهمند اسلامی، یکی از مهمترین و با ارزش ترین سرمایه های نظام و انقلاب اسلامی، اعتماد همراه با اعتقاد مردمی بوده است که در تمامی صحنه ها و عرصه ها و در برابر حجم گسترده ای از توطئه ها و خدعه هایی که هرکدامشان می توانست برای فروپاشی و اضمحلال یک انقلاب و یک حکومت در هر نقطه ای از جهان، کفایت داشته باشد، از هیچ چیز در مسیر حفظ نظام و ارزش های آن دریغ نکردند.

به تعبیر رهبری معظم انقلاب این اعتماد همراه با اعتقاد از دو مسیر جنگ تمام عیار اقتصادی و عملیات های روانی پیچیده رسانه ای مورد هجمه بدخواهان قرار گرفته است. به عبارت دیگر با آسیب شناسی صحیحی که دشمنان این آب و خاک از علت العلل شکست تمامی اقدامات و ترفندها و دسیسه های 43 ساله داشته اند، دو مقراض سخت افزاری و نرم افزاری اقتصادی و رسانه ای را جهت قطع سرمایه گرانبهای نظام اسلامی یعنی پشتوانه و پشتیبانی مردمی هدف قرار داده اند.

ایشان با تأکید مستمر و مجدد بر ضرورت افزایش تلاش های درونی و تحرکات اقتصادی داخلی در مسیر خنثی سازی تحریم ها در کنار دیپلماسی فعال برای رفع تحریم های ظالمانه، در ادامه فرمایشاتی که در دیدار با فعالان عرصه تولید کشور داشتند، مجاهدان سنگر تولید و تجارت ایران را مخاطب قرار داده و همراهی آنان با مجاهدان تبیین در این مقطع حساس را موجب تداوم راه روشنی عنوان می کنند که تسریع در تحقق اهداف انقلاب یعنی تشکیل جامعه‌ی اسلامی در کشور و در نهایت رسیدن به تمدّن نوین اسلامی و تمدّن بزرگ اسلامی را به دنبال خواهد داشت.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در طلیعه دوره تحولی خود بر تاب آوری و بازدارندگی اقتصاد کشور تصریح کرده است و سیاستگذاری ها، راهبردها و برنامه های تحولی و کلان خود را بر این مدار تعریف کرده است.

با تأمل در راهبردهای بخش صنعت، معدن و تجارت برای حرکت از وضعیت موجود به مطلوب در دولت سیزدهم که در راستای تحقق اهداف و چشم اندازهای این بخش مبتنی بر اسناد بالادستی مانند بیانیه گام دوم انقلاب، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست گذاری های مربوط به نامگذاری های سالانه، ترسیم شده است، دغدغه جدی پیشگامان تولید و تجارت کشور یعنی خنثی سازی راهبرد بدخواهان نظام و انقلاب از دریچه فشارهای اقتصادی مشاهده می گردد. راهبرد هایی که شامل تمرکز بر اقتصاد دانش‌بنیان، تنظیم سودآوری فعالیت‌ها، گسترش تعاملات بین‌المللی و اصلاح ساختار حکمرانی در بخش صنعت، معدن و تجارت شده و در قالب نقشه راه مشخص عملیاتی و اجرایی می شود.

بر مبنای این راهبردها تا کنون 106 پروژه تحولی (73 پروژه در اولویت اول، 12 پروژه با اولویت دوم و 21 پروژه با اولویت سوم) طراحی ‌شده که اکثر آن‌ها فعال‌شده‌اند و طراحی آن ها به شکلی بوده است که حتی در صورت استمرار تحریم‌ها به هیچ وجه اجرایی شدن آن‌ها با مخاطره یا توقف مواجه نشود و اثرات اجرای آن ها برای عموم مردم عزیز ملموس باشد.

اصلاح ساختار بازار کالاهای پایه از نخستین پروژه ها و برنامه های تحولی در سبد پروژه های مدیریت بازار وزارت صمت بود که در اواخر شهریور ماه، کاهش قیمت و ثبات بازار کالاهای پایه مانند سیمان و پس از آن فولاد را به همراه داشت. ثباتی که در هنگامه نوسانات ارزی کشور هم دچار خدشه نشد و نشانه امیدوارکننده ای از اجرای برنامه های خنثی کننده تحریم در وزارت صمت را بروز داد.

افزایش قابل توجه صادرات کشور به میزان بیش از 40 میلیارد دلار در 10 ماهه سال جاری نشانه دیگری از تحقق راهبردهای خنثی کننده تحریم در جامعه تولید و تجارت کشور بود. افزایشی که از وعده وزیر صمت به مردم و نمایندگانشان در موعد رای اعتماد، بیشتر هم بود و با وجود تمامی معضلات و مشکلات ناشی از تداوم تحریم ها، محقق شد.

دو مثال بالا نمونه ای از عینیت بخشی ملموس به کلان استراتژی تاب آوری و بازدارندگی اقتصادی مد نظر وزیر صمت در دوره تحولی را نمایان ساخت. استراتژی صحیحی که با تأکید مستمر وی بر انجام برنامه ریزی ها و اجرای پروژه های تحولی با قید استمرار تحریم ها همراه بوده و در مدت 6 ماهه وزارت هیچگاه حتی در برابر سوال نمایندگان و نقد منتقدان، کوچکترین گریزی به تحریم و آثار تحریم نداشته و به نوعی متولیان و فعالان صنعتی، معدنی و تجاری کشور در بخش های دولتی و خصوصی را از بیان توجیهات تحریمی بر حذر داشته است. یعنی همان چیزی که در بیانات رهبری معظم انقلاب به اینگونه مطرح شد: «ببینند دشمن در چه خطّی حرکت می کند، دشمن چه چیزی را هدف گرفته، نقطه‌ی مقابل آن را عمل کنید و حرکت کنید».

که البته در نامه وزیر صمت به ایشان نیز مورد تأکید قرار گرفته است:

«بیانات حکیمانه و راهبردی حضرت‌عالی، سربازان شما را در وزارت صنعت، معدن و تجارت مصمم‌تر کرد تا با عزمی راسخ و اراده‌ای استوار، نسبت به اصلاح روش‌های حکمرانی و ساختارهای مدیریتی در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی اقدام نموده و ضمن رفع کاستی‌‌های سال‌های اخیر، حرکت شتابان برای دستیابی به افق ترسیم شده در سند چشم انداز ۱۴۰۴ و تحقق آرمان‌های والای انقلاب اسلامی را دنبال نمایند».

 

بررسی خط خبری رسانه های بیگانه و معاند که برای انقطاع مردم از نظام و انقلاب اسلامی، دروغ پردازی های مستمر و لجن پراکنی های مداوم را در دستور کار خود دارند نیز حاکی از برنامه ریزی ویژه آنان در جهت تخریب اقدامات و برنامه های تحولی وزارت صمت می باشد. به تعبیر دیگر وزارت صمت نه تنها در هجمه اقتصادی دشمنان در سنگر نخست مبارزه است بلکه در دایره فعالیت های پیچیده رسانه ای و در خط مستقیم تخریب اتاق های فکر و اندیشه ورزی آنان قرار دارد.

تقلیل دستاوردهای وزارت صمت در 6 ماه گذشته، شایعه پراکنی های مستمر در خصوص مدیران فعلی این وزارتخانه، القای تشکیک و تردید در نتایج برنامه ها و پروژه های تحولی، تقابلات رسانه ای با پویش هایی نظیر پویش خرید شفاف و بایکوت و سانسور خبری مواضع و اقدامات وزیر صمت، تنها گوشه ای از تلاش های این روزهای رسانه های معاندی است که به سفارش رهبر انقلاب می بایست در نقطه مقابل اهداف و خواسته های آنان حرکت کنیم.

نگارنده معتقد است هوشیاری، توجه و تمرکز بهتر و بیشتر نخبگان سیاسی، اقتصادی و رسانه ای نسبت به اجرای برنامه های تحولی وزارت صمت می تواند بخش قابل توجهی از خدعه های امروز دشمنان و بدخواهان را خنثی نموده و افزایش اعتماد و اعتقاد مردم به نظام و انقلاب اسلامی را به دنبال داشته باشد. این توقع در  کنار استقبال مدیران این وزارتخانه بزرگ در جهت پذیرش نقدها، پیشنهادات و آسیب شناسی برنامه ها و برنامه ریزی ها (حتی پروژه های در دست اجرا)، دستاوردهای ملموس بیشماری را برای عموم مردم عزیز به همراه خواهد داشت و صمت پیشران پیشرفت را در کنار صمت تمدن ساز متجلی خواهد کرد.

محسن احمدی مقدم

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا