اخباربرتربرگزیدهچند رسانه ایگوناگون

روزهای خوش اقتصادی در راه است؟

به گزارش صنعت کار، عباس آرگون اظهار کرد: در این تردیدی وجود ندارد که تحریم‌ها برای اقتصاد ایران مشکلات و محدودیت‌هایی ایجاد کرده که با به نتیجه رسیدن مذاکرات می‌توان امید داشت لااقل بخشی از آنها برداشته شود. در عین حال اما سیاست‌های داخلی اقتصادی باید طوری تغییر کند که امکان استفاده از این فرصت فراهم شود.

وی با اشاره به افزایش هزینه تولید و صادرات برای فعالان اقتصادی ایران، تشریح کرد: در شرایط تحریم چه در حوزه تامین مواد اولیه برای تولید و چه در حوزه صادرات، هزینه سرمایه‌گذاران افزایش پیدا می‌کند و از این رو کنار رفتن تحریم‌ها می‌تواند چه در حوزه عرضه کالاهای ایرانی در بازارهای بین المللی و چه در فرایند بازگشت ارز حاصل از آنها به کمک اقتصاد بیاید.

عضو اتاق بازرگانی تهران به مشکلات دولت در تامین منابع مالی لازم نیز اشاره کرد و گفت: وقتی دولت برای تامین منابع خود با محدودیت مواجه می‌شود، استقراض مستقیم و غیرمستقیم از بانک مرکزی در دستور کار قرار می‌گیرد که این موضوع چه در حوزه منابع بانکی و چه در حوزه افزایش نقدینگی و تورم بر اقتصاد تاثیر منفی می‌گذارد؛ از این رو احیای برجام در این حوزه نیز به کار ما خواهد آمد.

آرگون به بررسی لایحه بودجه در مجلس نیز پرداخت و افزود: در این دوره، نمایندگان می‌توانند با اتخاذ تصمیمات درست از افزایش بار مالی دولت در سال آینده جلوگیری کنند. اگر هزینه‌ها بر اساس منابع موجود در نظر گرفته شود، قطعا دولت نیازی به استفاده از منابع ویژه بانکی پیدا نخواهد کرد و همین موضوع دست بانک‌ها را در حمایت از تولید باز خواهد گذاشت.

وی گفت: در صورتی که منابع بانکی به تولید اختصاص یابد، از سویی اشتغال زایی افزایش پیدا می‌کند و از سوی دیگر با بهبود آمارها، امکان مثبت شدن رشد اقتصادی فراهم می‌شود. از این رو در صورت نهایی توافقات، ما باید با درس گرفتن از گذشته به جای اینکه بار مالی دولت را افزایش دهیم، شرایط را برای رشد اقتصادی کشور فراهم کنیم تا این بار با تفکری واقعی‌تر، شرایط برای بازگشت روزهای خوش اقتصادی فراهم شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا