اخباربرترچند رسانه ایخودروراه و ساختمانصنعت و معدن

عملیاتی شدن ۴ هزار میلیارد تومان در حوزه تأمین مالی زنجیره‌ای امسال/ رصد بیش از ۳۰ گروه کالایی اولویت‌دار در سامانه جامع تجارت

به گزارش صنعت کار، سیدرضا فاطمی‌امین با بیان این‌که در این هفت ماه کار را در دو سطح امور جاری و اصلاحات ساختاری، دنبال کرده‌ایم، افزود: مسائل کشور بیش از آن‌که به شرایط و افراد وابسته باشد به زیر ساخت‌ها و سازوکارهایی گره خورده است و باید اصلاح شود.

ایجاد تغییرات در فرآیند بخش‌های مختلف برای رسیدن به ابزارهای کافی مدیریتی

وی ادامه داد: تمرکز اصلی را روی این موضوع قرار داده‌ایم و تغییراتی در فرآیند بخش‌های مختلف داشتیم تا در سال آینده ابزارهای کافی برای مدیریت را در اختیار داشته باشیم.

اولویت‌گذاری، قاعده‌گذاری، تسهیل‌گری و نظارت برای داشتن وزارتخانه‌ای توانمند

وزیر صمت با بیان این‌که چهار کار برای ایجاد یک وزارتخانه توانمند در دستور کار است، تصریح کرد: اولویت‌گذاری، قاعده‌گذاری، تسهیل‌گری و نظارت، این محورها هستند.

تعیین اولویت‌ها با توجه به حفظ منافع کسب‌وکارها

فاطمی‌امین در ادامه با بیان این‌که هر اتفاقی در جامعه باید یه جای دولت توسط کسب‌وکارها رخ دهد، اضافه کرد: اگر اولویت‌هایی تعیین کردیم، باید منافع کسب‌وکارها در راستای تحقق آن‌ها باشد‌. در مرحله سوم مسیر را برای کسب‌وکارها هموار کرده و در مرحله آخر، نظارت خواهیم کرد.

واگذاری تنظیم بازار محصولات کشاورزی به جهادکشاورزی از تیرماه امسال

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص قانون انتزاع بیان کرد: بر اساس ماده یک قانون انتزاع تنظیم بازار، واردات، صادرات و تعیین قیمت محصولات کشاورزی مربوط به جهاد کشاورزی است، این قانون چند سال متوقف شده بود تا این‌که تیرماه امسال به‌‌طور کامل به جهاد واگذار شد.

جهادکشاورزی به‌طور کامل مسئولیت قانون انتزاع را پذیرفته است

وزیر صمت ادامه داد: حتی شرکت بازرگانی دولتی که تنظیم بازار شکر، روغن و گندم و… را بر عهده داشت به جهادکشاورزی منتقل شده است، بنابراین هم در عمل و هم بنابر قانون، تنظیم بازار محصولات کشاورزی به جهاد منتقل شده است.

ورود تمام زنجیره فولاد از اول تا آخر در بورس کالا

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که تمام زنجیره فولاد از اول تا آخر در بورس کالا وارد شده است، گفت: ۱۵ قاعده جدید در بورس کالا اجرایی شده و از مهرماه به بعد، روند قیمت میلگرد و ورق رو به ثبات و کاهش بوده و قیمت‌ها واقعی شده است.

کاهش قیمت محصولات فولادی با اجرای سازوکارهای بورسی

وزیر صمت در این خصوص ادامه داد: با وجود این‌که گاز صنایع قطع شد و نوسانات ارزی داشتیم، اما از آن‌جا که برای نخستین بار قاعده‌هایی را در بورس کالا اجرایی کردیم، قیمت‌ها نه تنها با ثبات شده، بلکه روند کاهشی داشته است.

ورود تدریجی محصولات پتروشیمی به بورس و عرضه تلفیقی

فاطمی‌امین همچنین از برداشته شدن کامل سهمیه‌بندی در فلزات خبرداد و گفت: این یکی از محورهای پروژه اصلاح ساختار بازار کالاهای پایه بوده است، فولاد و سیمان را وارد کردیم، شیشه نیز دیروز در بورس عرضه شد، محصولات پتروشیمی نیز کم کم وارد بورس می‌شود و مشمول عرضه تلفیقی خواهد شد.

تدوین راهبرد توسعه صنعتی و اهداف آن تا ۴ سال آینده

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که راهبرد توسعه صنعتی و اهداف آن تا ۴ سال آینده تدوین شده است، اعلام کرد: اولویت‌ها را مشخص کرده‌ایم و از اوایل سال آینده این اولویت‌ها را اعلام می‌کنیم، تا کنون نیز در مسیر همین راهبردها جلو رفته‌ایم.

به صادرات به بیش از ۴۷ میلیارد دلار خواهیم رسید

وزیر صمت در این خصوص اضافه کرد: با همین راهبرد، صادرات به بیش از ۴۷ میلیارد دلار خواهد رسید. در حالی که سال گذشته درمجموع ۳۵ میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم.

توازن در زنجیره و جغرافیا در طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری

فاطمی‌امین با اشاره به طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری وزارت صمت، توضیح داد: حاشیه‌نشینی، بی‌کاری و آلودگی به علت نبود توزیع مناسب صنعت در مناطق جغرافیایی بوده به گونه‌ای که در برخی استان‌ها صنعت بیشتر متمرکز بوده و در برخی کمتر است، مطالعات گسترده‌ای نیز در این حوزه داشته‌ایم و تا اواخر فروردین حاصل این مطالعات منتشر شده و در معرض بحث و بررسی قرار می‌گیرد، توازن در زنجیره و توازن در جغرافیا در این مطالعه مورد تمرکز قرار گرفته است.

با رشد اقتصادی ۸ درصدی به سطح تولید سال ۱۳۹۷ می‌رسیم

وی با اشاره به هدف‌گذاری برای رسیدن به رشد ۸ درصدی اقتصاد در سال ۱۴۰۱، بیان کرد: با این روش در واقع به سطح تولید سال ۱۳۹۷ می رسیم. در ۱۰ سال گذشته رشدها پایین بوده است و رسیدن به رشد ۸ درصدی عجیب نیست، زیرا این همان سطح تولید ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ بوده است و تنها باید در سال ۱۴۰۱، بازیابی شود.

اجرای دو پروژه پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت‌حساب‌ها و تأمین مالی زنجیره‌ای

وزیر صمت بر لزوم هماهنگ بودن سه مؤلفه تقاضا، تأمین مالی و مواد اولیه تأکید کرد و افزود: برای تأمین مالی دو پروژه پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت‌حساب‌ها و تأمین مالی زنجیره‌ای را در دستور کار قرار دادیم. با پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت‌حساب‌ها، انحراف منابع به شدت کاهش می‌یابد و فرآیند ارائه تسهیلات به شدت ساده می‌شود، بانک مرکزی هماهنگی خوبی داشته است و تا سه ماه اول سال آینده، صنایعی که به لحاظ دستمزد و یا موارد دیگر به سرمایه در گردش نیاز دارند با این موضوع تأمین مالی خواهند شد.

امسال ۴ هزار میلیارد تومان در حوزه تأمین مالی زنجیره‌ای عملیاتی شد

فاطمی‌امین با اعلام این‌که امسال ۴ هزار میلیارد تومان در حوزه تأمین مالی زنجیره‌ای، عملیاتی شده است، تأکید کرد: با اجرای تاأین مالی زنجیره‌ای و پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت‌حساب‌ها، سال آینده بیش از ۷۰ درصد مشکلات سرمایه در گردش واحدها، حل می‌شود.

صدور کارت بازرگانی هوشمند و بدون دخالت انسانی

وی از وقوع اتفاقات خوب در حوزه سامانه جامع تجارت خبرداد و گفت: صدور کارت بازرگانی هوشمند شد و از این پس کارت بازرگانی بدون دخالت عامل انسانی و به صورت کامل به شیوه الکترونیکی، صادر می‌شود.

رصد بیش از ۳۰ گروه کالایی اولویت‌دار در سامانه جامع تجارت

وزیر صمت اضافه کرد: همچنین بیش از ۳۰ گروه کالایی اولویت‌دار در سامانه جامع تجارت رصد می‌شود که به لحاظ مبارزه با قاچاق کالا، بسیار مؤثر است.

به دنبال ایجاد زنجیره‌های تجاری چندجانبه و قرارگرفتن در جایگاه مناسب زنجیره هستیم

فاطمی‌امین در خصوص واردات نیز توضیح داد: رویکرد ما در روابط خارجی، برون‌گرا است و به دنبال ایجاد زنجیره‌های تجاری میان چند کشور هستیم تا بتوانیم خودمان در جایگاه مناسبی قرار دهیم.

لزوم تغییر مبادی، مقاصد و ترکیب صادراتی

وی ضمن اعلام گفت‌وگو با ۸ کشور در ۷ ماه گذشته، ادامه داد: باید از مبادلات دو جانبه به سمت شکل‌دهی زنجیره‌ بین‌المللی برویم، بنابراین لازم است مبادی، مقاصد و ترکیب صادراتی، تغییر کند.

بی اثر بودن رفع شدن یا نشدن تحریم‌ها روی تجارت خارجی

وزیر صمت در ادامه سخنان خود با بیان این‌که در هر حوزه‌ای به جز کشورهایی که با ما خوب رفتار نکردند به دنبال افزایش مراودات هستیم، گفت: با وجود همین تحریم‌ها تحقق رقم ۴۷ میلیارد دلاری صادرات در حال انجام است، بنابراین تحریم‌ها رفع شود یا نه، روی تجارت خارجی ما بی‌تأثیر است.

نسبت صادرات به واردات باید هدف‌گذاری شود

فاطمی‌امین با بیان این‌که می‌توانیم حداکثر تا ۲۰ درصد حتی در حوزه‌هایی که تسلط و تکنولوژی داریم واردات و حد‌اقل ۲۰ درصد صادرات داشته باشیم، اضافه کرد: در حوزه واردات و صادرات نباید وابسته به یک کشور شویم و نسبت صادرات به واردات باید هدف‌گذاری شود.

تغییر جهت اساسی نحوه دریافت حقوق دولتی

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بازنگری شدن ضوابط حوزه معادن و تکمیل آن تا اردیبهشت‌ما، یادآور شد: نحوه دریافت حقوق دولتی تغییر جهت اساسی خواهد داشت و حقوق دولتی مبتنی بر سامانه جامع تجارت، دریافت خواهد شد.

ترازنامه ذخایر معدنی را منتشر می‌کنیم

وزیر صمت همچنین در خصوص شفافیت‌ها و قراردادها، بیان کرد: ترازنامه ذخایر معدنی را منتشر خواهیم کرد و این ترازنامه شامل میزان اکتشاف و بهره‌برداری ذخایر است و قراردادها نیز در این راستا، منتشر می‌شود.

کاهش حداقل ۱۵ درصدی قیمت تمام شده خودرو با افزایش ۱.۵ برابری تولید

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: کاهش قیمت تمام شده حداقل ۱۵ درصدی خودرو در سال آینده در دستور کار است و این هدف با افزایش ۱.۵ برابری تولید، محقق خواهد شد.

فاطمی‌امین سازوکارهای سنتی نظارت بر بازار را طولانی و زمان‌بر دانست و گفت: به دنبال نظارت‌های هوشمند و تحولی، مانند پروژه درج قیمت تولیدکننده هستیم.

حذف تخفیفات اغوا کننده فروشگاه‌ها با درج قیمت تولیدکننده

وی با بیان این‌که با اجرای این پروژه مرز تولید و توزیع شفاف می‌شود، اضافه کرد: همچنین تخفیفات اغوا کننده فروشگاه‌ها با اجرای این پروژه تحولی از بین خواهد رفت.

برخورد با افزایش قیمت کالاها در سرمنشاء با سازوکارهای سامانه‌ای

وزیر صمت با بیان این‌که سازوکارهای سامانه‌ای نیز در این روش بسیار مؤثر هستند، ادامه داد: با رصد قیمت تولیدکننده در سامانه جامع تجارت با افزایش قیمت در همان سرمنشاء برخورد و نظارت هوشمند به وجود می‌آید، همچنین مردم در این روش به عنوان ناظر عمل خواهند کرد.

الزام قانونی درج قیمت مصرف‌کننده روی قفسه توسط فروشندگان

فاطمی‌امین با یادآوری این‌که در بسیاری از کشورها درج قیمت مصرف‌کننده روی کالاها ممنوع است، گفت: بر اساس ماده ۱۵ قانون نظام صنفی فروشندگان موظف به درج قیمت مصرف‌کننده روی قفسه فروشگاهی هستند.

نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی و مطالبه‌گری درج قیمت تولیدکننده

وی با بیان این‌که فرهنگ درج قیمت مصرف‌کننده روی کالا پیشینه‌ای ۳۰ ساله دارد، ادامه داد: این موضوع به صورت یک عادت برای مردم درآمده و تغییر این فرهنگ ۳۰ ساله، زمان‌بر است که در این زمینه رسانه‌ها باید مطالبه‌گری‌های لازم را به وجود آورند.

پروژه درج قیمت تولیدکننده بازه ۸ ماهه دارد

وزیر صمت با بیان این‌که این پروژه بازه ۸ ماهه دارد، گفت: ۴ ماه از این پروژه سپری شده و ۳۴ گروه کالایی مشمول این پروژه شده‌اند و از اول اردیبهشت‌ماه سال آینده، دیگر کالاها نیز مشمول خواهند شد.

کاهش قیمت حدود 6 هزار قلم کالای مشمول درج قیمت تولیدکننده

فاطمی‌امین با اعلام این‌که از حدود 10 هزار قلم کالای مشمول این طرح، نزدیک به 6 هزار قلم کاهش قیمت داشته‌اند، افزود: همچنین ۳۰۰ قلم کالا نیز افزایش قیمت داشتند که این موضوع در حال پیگیری است و مابقی اقلام تفاوت قیمتی نداشته و به‌طور تقریبی ثابت بودند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد صنعت خودرو تصریح کرد: صنعت خودرو ظرفیت‌های زیادی دارد و مشکلات آن نیز مربوط به امروز و دیروز نیست، اما اگر برنامه دقیقی با جدیت پیگیری شود به موفقیت خواهد رسید.

نخستین چالش صنعت خودرو کیفیت است

وی نخستین چالش صنعت خودرو را کیفیت دانست و گفت: ۶۳ درصد کیفیت مربوط به قطعه، ۲۶ درصد مربوط به مونتاژ و ۱۱ درصد مربوط به حوزه پلتفرم یا سکو است.

سال‌های گذشته به اندازه کافی توسعه محصول در صنعت خودرو نداشتیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که در سال‌های گذشته به اندازه کافی توسعه محصول نداشتیم، تصریح کرد: پلتفرم‌ها تغییر نکردند، اگر قطعات بی‌کیفیت است، پس روابط بین خودروساز و قطعه‌ساز درست نیست، زیرا اگر پرداخت‌ها به قطعه‌ساز به موقع باشد حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد کاهش قیمت قطعه محقق می‌شود، اما خودروسازان چون پرداخت‌ها را دیر انجام می‌دهند، نمی‌توانند روی کیفیت گلایه‌ای داشته باشند.

اجرای سازوکارهای تأمین مالی زنجیرهای در شرکت‌های خودروساز

فاطمی‌امین با بیان این‌که سازوکارهای تأمین مالی زنجیره‌ای را در ایران‌خودرو و سایپا به اجرا در آورده‌ایم، گفت: در این حوزه تسهیلات به حلقه‌های قبلی در زنجیره داده می‌شود و این سازوکار خودروساز و قطعه‌ساز را به سمت ارائه فاکتور می‌برد و سبب شفاف شدن قیمت‌ها شده و به‌طور یقین روی ارتقا کیفیت نیز تأثیرگذار خواهد بود.

تدوین برنامه دو ساله برای صنعت خودرو

وی از تدوین برنامه‌ای دو ساله برای صنعت خودرو خبر داد و اضافه کرد: قیمت خودرو با افزایش تولید و موضوع لغو ممنوعیت واردات، کنترل خواهد شد.

هدف گذاری ۱.۵ برابر شدن تولید خودرو در سال ۱۴۰۱

وزیر صمت با اشاره به هدف‌گذاری ۱.۵ برابر شدن تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ گفت: براین اساس، باید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه تولید داشته باشیم و برای تحقق این هدف، برنامه شرکت‌های بزرگ خودروسازی را گرفته‌ایم، اما دو چالش نقدینگی و تحریم وجود دارد که برای موضوع نقدینگی، تأمین مالی زنجیره‌ای در دستور کار است و شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا قراردادهای لازم را بسته‌اند.

تحقق واگذاری خودروسازان تا ۶ ماه آینده

فاطمی‌امین با اشاره به تأکید رئیس‌جمهوری برای تحقق واگذاری خودروسازان تا ۶ ماه آینده، تصریح کرد: واگذاری سهام آغاز شده و این سهام سال آینده به صورت بلوکی در بورس عرضه خواهد شد که گام بلندی برای رفع اتهام دولتی بودن خودروسازها، محسوب می‌شود.

واگذاری سهم خودسهام‌داری ایران خودرو و سایپا

وی با بیان این‌که در واقع در این طرح، سهام خودسهام‌داری ایران خودرو و سایپا را واگذار می‌کنیم،

توضیح داد: رئیس‌جمهوری نیز بر واگذاری مدیریت ایران خودرو و سایپا و فروش سهام دولتی آن‌ها تأکید دارد، وقتی که این سهام واگذار شود در واقع ترکیب انتخاب مدیرعامل نیز تغییر خواهد کرد.

مصوبه ممنوعیت واردات مربوط به مدیریت تراز ارزی کشور بوده است

وزیر صمت با اعلام این‌که مصوبه ممنوعیت واردات مربوط به مدیریت تراز ارزی کشور بوده است، گفت: خوشبختانه با ارتقاء صادراتی این محدودیت را سال آینده نخواهیم داشت و اواخر اردیبهشت‌ماه مهلت این مصوبه تمام می‌شود، ما پیشنهاد تمدید نشدن دوباره آن را دادیم و رئیس‌جمهوری نیز موافقت کرد.

شرکت‌های وارد کننده خودرو باید ضوابط را در نظر بگیرند

فاطمی‌امین همچنین تصریح کرد: ضوابط واردات همچنان پابرجاست و شرکت‌های وارد کننده باید این ضوابط را در نظر بگیرند.

خودروساز داخلی باید پلتفرم خودرو اقتصادی را وارد چرخه تولید کند

وی همچنین با بیان این‌که علاوه بر تلاش برای کاهش قیمت تمام شده، خودروساز داخلی باید پلتفرم خودروی اقتصادی را وارد چرخه تولید کند، ادامه داد: سعی می‌کنیم که تا نیمه شهریورماه سال ۱۴۰۲، یک خودروی اقتصادی داخلی به بازار عرضه شود، البته به دنبال بررسی گزینه‌های دیگر عرضه خودروی اقتصادی و تسریع در این حوزه نیز هستیم.

آغاز برنامه مبارزه با قاچاق از ۱۵ فروردین‌ماه سال آینده

فاطمی‌امین همچنین از آغاز برنامه مبارزه با قاچاق از ۱۵ فروردین‌ماه سال آینده خبر داد و اضافه کرد: در وهله نخست روی قطعات خودرو تمرکز خواهیم کرد، زیرساخت‌های این برنامه از یک ماه پیش آغاز شده است و تمام تولیدکنندگان قطعات، ملزم به درج فاکتور در سامانه جامع تجارت هستند، زیرا از ۱۵ فروردین‌ماه قوانین سخت‌گیرانه‌ای خواهیم داشت.

اجرای کامل اتصال به درگاه ملی مجوزها

وی در خصوص درگاه ملی مجوزها نیز گفت: تعهدات قانونی را انجام داده و فرم‌های لازم را تکمیل کرده‌ایم و می‌توان گفت که این موضوع را به طور کامل اجرایی شده است و وزارت صمت یکی از دستگاه‌های برتر بود که اتصال به سامانه‌ها را عملیاتی کرد.

منبع: شاتا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا