اخبارتاپنفت و پتروشیمی

بخش خصوصی تولید برق و تجهیزات هرچه می گوید حق دارد

به گزارش صنعت کار همایون حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در یک نشست خبری با اشاره به مطلب بالا گفت:کمبود آب سدها برای تولید برق باعث شد ما در کشور 5هزار مگاوات کمبود انرژی داشته باشیم و این در حالی است  که باید موضوع نسبت بخشی متناسب و مطلوب بین تولید و مصرف را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات مهمی که طی چند روز گذشته انجام شد تغییر ساعت کاری ادارات کشور بود که این ترفند باعث شد حدود 2هزار مگاوات صرفه جویی ایجاد شود و البته باید دانست که این راهکار یگانه راهکار محسوب نمی شود و باید اصلاح الگوی مصرف برق را به شکل مداوم ادامه داد.

حائری با اشاره به این که در سال های گذشته نیروگاه های آبی کمک حال تولید برق بودند اما امسال این کمک شامل حال صنعت برق نشده است، اضافه کرد:اگر قرار باشد برای تولید حرکنی مداوم داشته باشیم باید سرمایه گذاری زیادی در حوزه برق ایجاد شود .

وی در پاسخ به این پرسش صنعت کار مبنی بر این که بخش خصوصی تولید برق و سازنده تجهیزات به دلیل انباشت طلب هایش از وزارت نیرو دیگر قادر به ادامه راه نیست و معتقد است در سال های گذشته هشدارهای لازم را به دولت داده است اما مورد توجه نهادهای حاکمیتی قرار نگرفته است و در چنین حالتی وزارت نیرو چه برنامه هایی را برای برون رفت از این وضعیت در دست دارد گفت:بخش خصوصی هرچه می گوید درست است و حق دارد ووزارت نیرو طی جلساتی که با فعالان بخش خصوصی داشته و همچنان قرار است آن را ادامه دهد قصد دارد به کمک خود بخش خصوصی مشکلات مربوطه را از پیش پای این صنعت بردارد.

وی ادامه داد:در حال حاضر به ازای هردرجه افزایش دمای هوا 1500مگاوات به مصرف کشور اضافه می شود و باید دانست در ده سال گذشته که برای صرفه جویی به خاموش کردن لامپ های اضافه حین ساعات شب تاکید می شد اینک مدتهاست این پیک متوجه ساعات روز شده است و البته در حال حاضر که هوا افزایش دمای قابل توجهی پیدا کرده است مصرف بطور شبانه روزی هم بالا رفته و این در حالی است که اگر 3 هزار میلیارد تومان در اختیار داشتیم می توانستیم تا تابستان سال آینده4هزار مگاوات به ظرفیت تولیئد برق کشور اضافه کنیم.

حائری همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در این ایام صادرات برق به عراق همچنان ادامه دارد یا خیر، گفت:از همان روز که در تامین برق کشور دچار محدودیت شدیم این صادرات متوقف شد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در عین حال در این خصوص اضافه کرد:بدهی مالی عراق به ایران بابت برق حدود یک میلیارد دلار است و در تلاشیم که این طلب را زودتر وصول کنیم.

وی در خصوص افزایش قیمت برق و برنامه های وزارت نیرو در این خصوص نیز گفت:بر اساس برنامه های وزارت نیرو قرار را بر این گذاشته ایم که با تعریف یک الگوی مصرف مناسب اصلاح تعرفه برق را هم از مهر ماه در مورد مشترکان پرمصرف به کار بندیم و بر این اساس برای تعیین میزان مصرف برق مشترکان، الگوی صرفه‌جویی مصرف را تدوین کرده‌ایم تا در کنار ورود ظرفیت ۴۰۰۰ مگاواتی به منظور افزایش تولید برق، میزان مصرف نیز کنترل شود.

این مقام مسئول با تاکید بر این که اگر پول مطلوب و قابل توجهی به بورس برق تزریق شود شاهد اتفاقات مثبتی در این حوزه خواهیم بود، گفت:تزریق نقدینگی در بورس برق باعث می شود مشکلات این بخش بسیار بسیار کمتر خواهد شد.

حائری همچنین در خصوص ظرفیت تولید از محل انرژی هسنه ای نیز گفت: تولید برق کشور از ناحیه انرژی هسته ای حدود یک هزار مگاوات بوده که همچنین تداوم دارد.

معاون وزیر نیرو گفت:قرارداد با خارجی ها دنبال می شود  و کشورهایی مانند آلمان، روسیه و چین برای کار درصنعت برق ایران با ما درحال تعامل هستند.

وی با بیان اینکه در قالب این الگوی مصرف، میزان مصرف معقول نیز مشخص شده و بر اساس آن، قیمت واقعی برق از مشترکان پرمصرف دریافت می‌شود، بیان کرد: ۹۰ درصد مشترکان برق کشور زیر الگوی مصرف برق، مصرف می‌کنند و زمانی که تعرفه‌ها اصلاح شود ۱۰ درصد باقی‌مانده نیز در سطح کشور باید قیمت حقیقی برق را بپردازند.

معاون حوزه برق وزیر نیرو در پایان با اشاره به اینکه  میزان مصرف ادارات و نهادهای کشوری رصد می شود گفت:از این پس مصرف ماهانه هراداره ای را نسبت به سال گذشته اش پایش می کنیم و در همین امتداد تعرفه ها را هم تغییر خواهین داد تا این گونه نباشد که هرکسی چون توانایی مالی دارد بتواند به هرمیزان که خواست برق مصرف کند.

فرزین سوادکوهی:خبرنگار حوزه انرژی “صنعت کار”

عکس:”صنعت کار”

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا