اخباربرترصنعت و معدننفت و پتروشیمی

توسعه صنایع پایین دستیِ فولاد، پتروشیمی و معادن راهکار خودکفایی صنعتی است

به گزارش صنعت کار، حجت الله فیروزی درباره تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک گفت: باید در تامین نیازهای اصلی و اساسی کشور به تولید داخلی متکی باشیم، نباید برای تامین این کالاها به خارج از کشور چشم بدوزیم. دولت سیزدهم از ابتدای شروع کار خود گام‌های بسیار ارزشمندی در این زمینه برداشته است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: تاکید رهبر معظم انقلاب همواره بر خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک بوده است، در تولید برخی از محصولات به خودکفایی قابل توجهی دست یافته‌ایم.

نماینده مردم فسا در استان فارس تاکید کرد: نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب درباره جهاد تبیین تاکید فرمودند، امید دادن به مردم و توجه به داشته‌های داخلی است. ملت ایران توانمندی‌های قابل توجهی در صنایع کشاورزی و شرکت‌های دانش بنیان دارند که با اتکای به آن می‌توانند نیاز داخلی را تامین کرده و مازاد آن را هم صادر کنند. ولی شاید عامه مردم به دلیل عدم برخورداری از اطلاعات کافی، احساس کنند ما بیشتر واردکننده محصولات هستیم.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت که کالاهای اساسی نیاز ضروری کشور است و اگر کمبودی در این محصولات ایجاد شود، کشور دچار آسیب می شود و این محصولات در حوزه کشاورزی، صنعتی، دارویی است که باید در آن به خودکفایی برسیم.

فیروزی با بیان اینکه خودکفایی تعریف بسیار گسترده‌ای دارد، اظهارداشت: در حوزه رشته‌های دانش بنیان، تامین استاد، ایجاد رشته‌های جدید دانشگاهی و سایر بخش‌ها هم باید به خودکفایی لازم برسیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره عملکرد دولت سیزدهم در دستیابی به خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک گفت: با توجه به برنامه‌ای که وزیران دولت سیزدهم ارائه دادند و عملکرد آنها در شش ماه گذشته، برنامه‌ریزی دقیقی برای دست‌یابی به این هدف انجام شده است ولی اینکه توقع داشته باشیم در عمر کوتاه دولت خیلی سریع به نتیجه لازم برسیم، توقع زیادی است و باید به دولت فرصت داد و کمک کرد تا هدف‌های تببین شده محقق شوند.

وی ادامه داد: به نظرم اشتباهی که اکنون بخش‌ها و نهادهای مختلف کشور دچار آن شدند، این است که صنعت را فقط به صنعت خودرو خلاصه کردیم. البته صنعت خودورسازی کشور ایراد دارد و حتما باید اصلاح شود و برنامه تحولی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت هم ارائه شده که می‌تواند تحولی مهم در صنعت خودرو سازی کشور ایجاد کند.

فیروزی با ذکر پیشنهادی برای رسیدن به خودکفایی در محصولات استراتژیک در کشور گفت: اما صنایع پیشتاز دیگری در حوزه فولاد و پتروشیمی داریم که می‌توان با ایجاد صنایع پایین دستی و ظرفیت‌های جدید نسبت به رشد این بخش‌ها اقدام کرد. همچنین در حوزه معادن تنوع و ظرفیت بسیار بزرگی است که می‌توان از آن بهره جست.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در حوزه‌های پایین دستی مانند، نفت، گاز، فولاد و پتروشیمی ظرفیت بالایی برای فعالیت وجود دارد که می‌تواند سبب افزایش اشتغال شده و نیاز کشور را هم برطرف کرده و تحول اقتصادی، صنعتی و تولیدی را به همراه بیاورد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا