اخباربرترصنعت و معدن

سواپ فولاد؛ ابتکار یک شرکت‌ دانش‌بنیان برای کاهش هزینه‌ها

به گزارش صنعت کار، صنعت فولاد کشور با قدمتی حدود ۱۰۰ ساله در کشور، امروز با مشکلات ساختاری ناشی از عدم جانمایی مناسب واحدها مواجه است. همین مشکل سبب شده تا در سال‌های گذشته شاهد تحمیل برخی هزینه‌ها از جمله هزینه حمل و نقل باشیم و سودآوری شرکت‌ها کاهش یافته و مسائلی همچون آسیب به جاده‌ها و زیرساخت‌ها را به دنبال داشته باشد.

به عنوان مثال معادن در مرکز کشور قرار گرفته‌اند، اما صنایعی که ارزش افزوده بالاتری دارند مثل تولیدکنندگان میلگرد، ورق، تیرآهن و پروفیل در شهرهای دیگر واقع شده‌اند. نمونه دیگر پتروشیمی چاه‌های نفتی است که در جنوب کشور قرار دارد اما در همه جای کشور پالایشگاه و پتروشیمی راه‌اندازی شده است.

در همین پیوند، یک شرکت دانش‌بنیان با طرحی ابتکاری، پیشنهاد سواپ فولاد بین شرکت‌های مختلف را مطرح کرد. به این ترتیب که پس از انجام معاملات فولاد در بورس کالا، شرکت‌ها بتوانند در طرح سواپ شرکت کرده و مواد اولیه یا محصول مورد نیاز خود را به‌جای شرکت‌ها دوردست، با همان کیفیت و قیمت از شرکت‌هایی که در فاصله کمتری از آنها قرار دارند، تهیه کنند.

آن‌طور که عضو انجمن نوردکاران فولادی ایران خبر داده، اجرای آزمایشی این طرح کاهش ۳۹ درصدی هزینه‌های حمل و نقل فولاد را در کشور به دنبال داشته است.

رییس شرکت‌دانش‌بنیان یاد شده و عضو انجمن نوردکاران فولادی ایران امروز (شنبه) در جمع خبرنگاران گفت: در این شیوه، بدون اینکه مشکلی در تامین مواد اولیه مورد نیاز شرکت‌ها ایجاد شود و بدون اینکه معامله جدید اتفاق بیفتد، کاهش هزینه‌ها را از محل جابه‌جایی کالا (فولاد) شاهد خواهیم بود.

«آیدین فتحی» افزود: در حال حاضر شرکت‌ها و صنایع، هزینه بسیار بالایی را بابت جابه‌جایی مواد اولیه خود پرداخت می‌کنند. به این ترتیب اگر بتوانیم با ارائه راهکاری نوین این هزینه‌ها را کاهش دهیم، می‌توانیم به راحتی به سودآوری شرکت‌ها، رقابت در صادرات، پایین آوردن بهای تمام شده کالاها و به تبع آن پایین آوردن قیمت مصرف‌کننده برسیم. درهمین راستا به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از هزینه‌ها در کشور قابل اصلاح و صرفه جویی هستند و از همین‌جا ایده سامانه هوشمند سواپ کالا خلق شد.

این عضو انجمن نوردکاران فولادی ایران خاطرنشان‌کرد: در مقوله صادرات نیز بدون از دست رفتن مشتریان خارجی شرکت‌ها، می‌توان محصولات را با قیمت‌ها بهتر و رقابتی‌تر عرضه کرد و به توسعه بازار پرداخت.

وی یادآور شد: اکنون معاملات فولادی کشور در بستر بورس اتفاق می‌افتد، بنابراین زمانی که خریدار محصولی به بورس مراجعه می‌کند بر اساس قیمت و همچنین موقعیت و شرایط بازار نسبت به خرید اقدام می‌کند و امکان دارد موقعیت کارخانه در اولویت خرید لحاظ نشود.

وی ادامه‌داد: از این جا به بعد، با سواپ کالا می توان این مشکل مربوط به حمل و نقل را حل کرد؛ بدین ترتیب که خریداری که در قسمت شمالی کشور قرار دارد و کالای مورد نیاز خود را از مناطق جنوبی کشور خرید کرده می‌تواند با تولیدکننده ای که آماده سواپ بوده و در منطقه ای نزدیک به محل خودش قرار دارد، سواپ کند و از مزایای آن بهره‌مند شود.

فتحی تاکید کرد: در واقع در این سامانه می‌توانیم کالایی را از یک استان به استان دیگر از طریق سامانه هوشمند سواپ کالا جابه‌جا کنیم، بدون اینکه معامله‌ای انجام شود.

وی خاطرنشان‌کرد: کاهش ۳۹ درصدی هزینه‌ها، منجر به افزایش سودآوری شرکت‌ها خواهد شد و سازمان امور مالیاتی از همین محل می‌تواند به درآمد بیشتری دست یابد.

وی بیان‌داشت: کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی از محل کاهش جابه‌جایی‌های بار و کاهش مسافت‌ها، افزایش درآمدهای بخش بیمه‌ای، کاهش تصادفات جاده‌ای، افزایش بودجه دولت در بخش حمل و نقل، کاهش بهای تمام شده مصرف‌کننده (که به‌ویژه در طرح‌های بزرگی همچون طرح ملی مسکن می‌تواند مثمر ثمر باشد) و مزیت رقابتی شرکت‌ها در صادرات، از جمله دیگر مزایای این طرح است.

این مقام صنفی با اشاره به مطرح شدن این طرح با مسوولان بورس کالا و استقبال آنان، اظهار داشت:‌ کارشناسان بورس کالا در این زمینه برخی مشکلات قانونی را بیان کردند که باید چاره‌ای برای آنها اندیشیده شود.

وی گفت: یکی از دغدغه‌های موجود این است که با پایان سال مالی شرکت‌ها، اگر سواپ فولاد اتفاق افتاده باشد، فاکتور و واریزی شرکت‌ها با بارنامه‌هایی که از جاهای دیگر صادر شده تطابق نخواهد داشت و در این موارد برخورد سلیقه‌ای سازمان امور مالیاتی محتمل است.

فتحی تصریح‌کرد: با توجه به انجام معاملات در بستر سامانه جامع تجارت، طرح سواپ کالا باید در این سامانه دیده شده و تعریف شود که یکی دیگر از مشکلات موجود است.

وی اظهار داشت: همچنین انتظار داریم به سامانه بورس کالا متصل شویم و معاملات را بهینه‌تر و بهتر جابه‌جا کنیم. همه شرکت‌ها از گذشته یک روابط تجاری با شرکت‌های دیگر داشته‌اند که این روابط تجاری را نمی‌شود قطع کرد؛ ما با استفاده از این سامانه می‌خواهیم با ایجاد میانبر، به صنایع کمک کنیم.

این مقام صنفی اضافه‌کرد: به عنوان مثال می‌خواهیم با استان همجوار کالاها را جابه‌جا کنیم، بدون اینکه روابط تجاری با همدیگر داشته باشند. ما با رصد میزان واردات و صادرات استان ها به این نتیجه رسیدیم که اغلب به همان میزان صادرات، واردات دارند که با استقرار سامانه هوشمند سواپ کالا به راحتی می‌توان جلوی این خارج شدن اضافه و نادرست را گرفت.

وی ابراز امیدواری کرد مجموعه دولت و دستگاه‌های دولتی از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت صمت، سازمان امور مالیاتی و بورس کالا، در سالی که مزین به «تولید، داش‌بنیان، اشتغال آفرین» شده، با حمایت از این طرح که به صورت برخط انجام شده و به راحتی قابل رصد کردن است، در کاهش هزینه‌ها مترتب بر بخش فولاد کشور کمک کنند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا