اخباربرترصنعت و معدن

مسیر واردات و صادرات فلزات گرانبها اعلام شد

به گزارش صنعت کار، هیأت عامل بانک مرکزی، ضوابط اجرایی ورود و صدور فلزات گرانبها را نهایی و ابلاغ کرد. 4 تیرماه سال 98 بود که شورای پول و اعتبار آیین ‌نامه ورود و فلزات گرانبها را با هدف تسهیل واردات شمش و طلای ذوب شده، صادرات مصنوعات فلزات گرانبها و رفع موانع تسویه تعهدات صادراتی صادرکنندگان این مصنوعات مصوب کرد اما همان زمان مقرر شد ضوابط اجرایی مورد نیاز برای اجرای این آیین‌ نامه را بانک مرکزی تدوین و ابلاغ کند. اما تعیین و ضوابط اجرایی ورود و خروج فلزات گرانبها تا اسفندماه سال گذشته طول کشید تا اینکه 21اسفندماه هیأت عامل بانک مرکزی تصمیم نهایی خود را اعلام و به تازگی آن را برای اجرا ابلاغ کرد.

براساس ضوابط جدید، ورود قطعی شمش فلزات گرانبها شامل طلا، نقره و پلاتین با 3 شرط و البته رعایت کامل سایرقوانین و مقررات مربوط ممکن خواهد بود. شرط نخست ثبت سفارش و اظهار آن در سامانه جامع تجارت، شرط دوم صدور تأییدیه انطباق شمش وارداتی در سازمان استاندارد و شرط سوم هم انجام تشریفات گمرکی خواهد بود. همچنین ورود موقت برای پردازش شمش فلزات گرانبها و فلزات گرانبهای ذوب شده براساس مفاد تعیین شده در قانون امور گمرکی و آیین ‌نامه اجرایی آن قابل تعمیم و تسری است.

همچنین طبق اعلام نظر بانک مرکزی از این پس واردات فلزات گرانبهای ذوب شده خام برای متقاضیان دارای مجوز تولید با رعایت کامل سایر قوانین و مقررات به شرط ثبت سفارش و اظهار آن در سامانه جامع تجارت، اخذ مجوز و تأییدیه از وزارت صمت، صدور تأییدیه انطباق فلزات گرانبهای ذوب شده خام وارداتی در سازمان استاندارد و همچنین انجام تشریفات گمرکی امکان پذیر است. واردات کالاهای صنعتی فلزات گرانبها هم مشروط به ثبت سفارش و اظهار آن در سامانه تجارت، اخذ مجوز از وزارت صمت و انجام تشریفات گمرکی شده است.

شروط صادرات

آیین‌نامه مصوب تیرماه سال1398 شورای پول و اعتبار تأکید دارد صدور فلزات گرانبها به‌صورت شمش، ذوب شده خام و مسکوک از کشور به هر نحو ممنوع است مگر از طریق بانک مرکزی. اما صادرات قطعی مصنوعات فلزات گرانبها شامل طلا، پلاتین و نقره امکان پذیر است. صادرات قطعی این مصنوعات ارزشمند و گرانبها به ثبت تقاضا و اظهار محموله صادراتی در سامانه جامع تجارت مشروط خواهد بود البته به شرط اینکه این مصنوعات صادراتی به‌ صورت محصول تکمیل شده و نهایی باشد. البته برای صادرات این مصنوعات، متقاضیان باید تقاضای خود را شامل مشخصات هویتی، مشخصات محموله صادراتی و تعیین گمرک تخصصی به همراه کل محموله صادراتی را به بانک مرکزی ارسال کنند تا نسبت به انجام امور کارشناسی این مصنوعات درخصوص بررسی ارزش افزوده و همچنین محاسبه ارزش ریالی و ارزی آن و تعیین میزان معوض شمش یا فلزات گرانبهای ذوب شده در بانک مرکزی اقدام شود. آیین‌نامه فعلی تأکید دارد که مصنوعات فلزات گرانبهای صادراتی در مورد طلا و پلاتین حداقل 5 درصد و در مورد نقره حداقل 15درصد باید ارزش افزوده داشته باشد. صادرکنندگان مصنوعات ساخته شده با طلا، نقره و پلاتین حتما باید تضمین بانکی به بانک مرکزی بدهند و محموله صادراتی هم پلمب شده باشد و مجوز صادرات هم با عنوان گمرک تخصصی شامل مشخصات هویتی، مشخصات محموله، میزان تعهدات ارزی و معوض فلزات گرانبها و شماره انحصاری پلمب شده را از بانک مرکزی گرفته باشند.

منبع: ایلنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا