اخبارتاپنفت و پتروشیمی

قیمت نفت نیروی صعودی جدیدی یافت

به گزارش صنعت کار، بهای معاملات نفت برنت با ۶۱ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، به ۱۱۳ دلار و ۷۷ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۳ سنت معادل ۰.۳ درصد افزایش، به ۱۰۸ دلار و ۵۴ سنت در هر بشکه رسید.

با این حال صعود ارزش دلار به بالاترین رکورد دو سال گذشته، باعث شد روند رشد قیمتهای نفت محدود شود. دلار قوی‌تر با گران کردن نفت، به تقاضای خریداران غیرآمریکایی ضربه می‌زند.

هر دو قیمت پایه روز گذشته بیش از یک درصد افزایش داشتند. بحران سیاسی در لیبی نیروی افزایشی جدیدی به قیمتهای نفت بخشیده است. این کشور اعلام کرد نمی‌تواند از بزرگترین میدان نفتی خود نفت تولید کند و یک میدان دیگر را به دلیل اعتراضات سیاسی تعطیل کرد.

آجی کدیا، مدیر شرکت مشاوره انرژی “کدیا کامادیتیز” گفت: اختلالات در لیبی نگرانی‌ها نسبت به کمبود عرضه جهانی را تشدید کرد و همزمان بحران در اوکراین طولانی شده است و نگرانی‌ها نسبت به کندی تقاضای چین برای سوخت را تا حدودی جبران کرده است.

جدیدترین اختلال عرضه در حالی روی داد که انتظار می رود تقاضا در چین با آماده شدن تولیدکنندگان برای بازگشایی کارخانه‌ها در شانگهای، بهبود پیدا کند. با این حال قیمت‌های نفت همچنان در برابر شوکهای تقاضا آسیب پذیر هستند زیرا چین همچنان تدابیر بازدارنده سخت گیرانه‌ای را برای جلوگیری از شیوع موجهای جدید کووید ۱۹ اعمال می کند.

استفن اینس، مدیر شرکت مدیریت دارایی SPI در یادداشتی نوشت: برای این که قیمت‌های نفت با روند پایداری اوج بگیرد، بازگشایی شهرهای سرزمین اصلی چین ضروری خواهد بود زیرا به معنای بهبود اقتصادی پایدار است که از تقاضا برای نفت پشتیبانی می کند. اختلال تولید لیبی هم منعکس کرد بازارهای نفت چطور به شوکهای عرضه واکنش مثبتی نشان می‌دهند.

در این بین، احتمال ممنوعیت واردات نفت روسیه به اتحادیه اروپا بر سر ادامه جنگ در اوکراین، بازار را ملتهب نگه داشته است. اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد روسیه حمله جدیدی را در شرق این کشور آغاز کرده است.

کرملین اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و عبدالمجید تبون، همتای الجزایری وی در یک تماس تلفنی، برنامه‌هایشان برای همکاری بیشتر در گروه اوپک پلاس را مورد تاکید قرار دادند. همچنین توافق کردند به همکاری در مجمع کشورهای صادرکننده نفت در جهت حفظ ثبات بازارهای انرژی جهانی ادامه دهند.

بر اساس گزارش رویترز، آمار رسمی عربستان سعودی نشان داد صادرات نفت این کشور در فوریه به ۷.۳۰۷ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کرد که بالاترین میزان از آوریل سال ۲۰۲۰ بود. صادرات نفت خام در فوریه ۴.۴ درصد در مقایسه با حدود هفت میلیون بشکه در روز صادرات ژانویه رشد کرد. تولید نفت عربستان سعودی هم در فوریه به ۱۰.۲۲۵ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین سطح در حدود دو سال گذشته بود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا