اخباربانک و بیمهبرترچند رسانه ای

انواع معاملات در ارز دیجیتال

به گزارش صنعت کار، فضای پر رقابت این روزهای ارزهای دیجیتال نشان می‌دهد که کسب و کار درست در این عرصه سود خوبی را متوجه کاربرانش می‌کند و به همین دلیل، روش‌های خرید و فروش رمزارزها و انجام معاملات ارز دیجیتال پربحث‌ترین موضوعات این روزها هستند و با افراد زیادی مواجه هستیم که به دنبال بهترین سایت خرید ارز دیجیتال هستند. اما حضور در این فضای رقابتی و پرتب‌وتاب، بدونِ داشتن دانش کافی از این پدیدۀ نوظهور میسر نیست. این دانش، هم شامل آشنایی با ارزهای دیجیتال و هم شکل‌های مختلف معاملات آن است.

شبیه آنچه در تعاملات پولی رایج اتفاق می‌افتد که در آن معاملاتی به شکل داد و ستد کالا، ملک و یا دارایی‌های دیگری صورت می‌گیرد، در دنیای ارزهای دیجیتال هم انواع مختلفی از معاملات در قالب رمزارزها اتفاق می‌افتد که شناخت آن‌ها یک «باید» است. از همین رو موضوع این مقاله، شرحی از انواع معاملات در ارز دیجیتال است تا بتواند ذهنیتی از این معاملات برای مخاطبین ایجاد کند.

معاملات در ارز دیجیتال به چه صورت انجام می‌شود؟

حتما در فضای رمزارزها، عبارت «ترید» را شنیده‌اید. ترید یا معاملات ارز دیجیتال به معنی خرید و فروش بیت کوین و یا سایر ارزهای دیجیتال در بستر بلاک چین است که به منظور کسب سود انجام می‌شود. در این نوع معاملات، مقدار معینی بیت کوین یا ارزهای دیجیتال دیگر بین کاربران رد و بدل می‌شود.

گاها حجم معاملات و تعداد ارزهای دیجیتال مبادله شده آنقدر زیاد است که خود نشان‌دهندۀ اهمیت این معاملات در فضای کسب و کار امروزی است. به طور مثال، در دسامبر 2020، تعداد بیت کوین های پردازش شده در یک روز به حدود 330،000 و در اوایل ماه ژانویه 2021 به حدود 400،000 رسید.

کسی که معاملات ارزهای دیجیتال  را انجام می‌دهد «تریدر» نام دارد و تریدرهایی که شناخت خوبی از فضای معاملات داشته باشند، بدون اغراق موفق‌ترین افراد در کسب سود در حوزۀ ارزهای دیجیتال هستند.

نکتۀ مهم در عملکرد تریدرها این است که آن‌ها افرادی باتجربه در کار با ارزهای دیجیتال هستند، بازار را بخوبی می‌شناسند و آشنایی درستی با انواع معاملات این حوزه دارند. در ادامه شکل‌های متنوع معاملاتی در حوزۀ ارزهای دیجیتال را به صورت مختصر شرح خواهیم داد.

چه نوع معاملاتی در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد؟

مومنتوم یا Momentum Trading

مومنتوم یکی از استراتژی‌های انجام معاملات در حوزه ارزهای دیجیتال است که در آن تریدرها منتظر زمان مناسب برای رسیدن حجم معاملات به یک میزان مشخص هستند تا بلافاصله از معامله خارج شوند. استفاده از این روش نیازمند آگاهی تریدر از روند تحلیل بازار و رصد قیمتی است. تجربه‌ای که مختص تریدرهای باتجربه است که می‌توانند با اندیکاتورها و ابزارهای تحلیلِ نموداری کار کنند و از آن نتیجه‌گیری‌های درست داشته باشند.

ترید لحظه‌ای یا اسکالپینگ (Scalping)

در این روش، خرید و فروش فوریِ ارز دیجیتال اتفاق می‌افتد و مدت زمان کوتاه آن، از چند دقیقه تا چند ساعت است. هدف نوع معامله، کسب سود در بازۀ زمانی کم است. در این روش، تریدر از تغییرات کوچک در قیمت‌های ارز استفاده می‌کند و در زمانی که نمودارها شکل ساکنی دارند، در بازۀ زمانی کم و گاهی در عرض چند ثانیه معامله را انجام می‌دهد. این بازه زمانی کوتاه، امکان ضرر در معامله را هم کاهش می‌دهد و از همین رو، میزان ریسک مالی کمتری برای تریدر وجود دارد.

نقش Scalper در واقع، نقش سازندگان بازار یا متخصصانی است که در راستای حفظ نقدینگی و جریان محصول در بازار عمل می‌کنند.

این روش نیازمند رصد لحظه‌ای نمودارها و قیمت‌هاست تا در صورت وجود نوساناتِ هرچند کوچک، خرید و فروش را به سرانجام برساند.

معاملات روزانه یا Day Trading

از آنجایی که در معاملات روزانه، همۀ پوزیشن‌ها در طول یک روز باز  و بسته می‌شوند،

تریدر ناچار است که معاملات خود را در همین بازۀ یک روزه انجام ‌دهد. بدین معنی که ارزی که در طول روز خریداری می‌شود، در همان روز به فروش می‌رسد. این کار به منظور جلوگیری از خطرات غیرقابل کنترل و بروز شکاف قیمتی منفی بین معاملات یک روز با روز دیگر انجام می‌شود.

تریدرهایی که در این شکل تجارت می‌کنند عموما از نرم‌افزارهای تخصصی معاملات روزانه استفاده می‌کنند. این نوع معامله، شبیه به معاملات نوسانی یا سویینگ است که در آن پوزیشن‌ها برای چند روز نگه داشته می‌شوند.

خرید و فروش نوسانی یا Swing

خرید و فروش نوسانی یک استراتژی سودآور در بازارهای مالی است که در آن یک دارایی قابل معامله، برای یک یا چند روز (عموما بین دو تا شش روز و حداکثر دو هفته) به منظور دریافت سود از تغییرات قیمت یا ‘نوسان’، نزد تریدر نگه داشته می‌شود. این نوع خرید و فروش، معمولا زمانی بیش از یک روز را می‌طلبد و کوتاه‌تر از روش خرید و نگهداری است که می‌تواند یک بازۀ زمانی طولانی مثل ماه‌ یا سال‌ را شامل شود.

از طرفی هم روش خرید و فروش نوسانی در تقابل با متد خرید و فروش روزانه است که در آن تریدر ناچار است معادلات خود را در یک روز سامان دهد.

پوزیشن گیری (Position Trading)

روش خرید و نگهداری که به آن پوزیشن‌گیری هم گفته می‌شود، در شکل عمومی خود یک استراتژی سرمایه‌گذاری است که در آن سرمایه‌گذار، اقدام به خرید دارایی‌های مالی یا غیرمالی نظیر املاک و مستغلات می‌کند تا بتواند با نگه‌داشتن آن‌ها در بلندمدت، منفعت مالی کسب کند. این رویکرد با این هدف انجام می‌شود که ارزش سرمایه‌گذاری در آینده بالاتر خواهد بود.

در دنیای ارزهای دیجیتال، پوزیشن‌گیری زمانی اتفاق می‌افتد که تریدرها نمودارهای بلند‌مدت را مد نظر تحلیل‌های خود قرار می‌دهند و به همین دلیل، این نوع معاملات ممکن است تا هفته‌ها و یا بیشتر به طول انجامد. در این حالت، تریدرها زمانی که با رصد بازار از افزایش ارزش دارایی خود مطمئن شوند، پوزیشن خود را ثبت می‌کنند و زمانی هم که این روند شکسته شود، اقدام به بستن آن می‌کنند.

معاملات معکوس یا  Reverse trading

معاملات معکوس به فرآیند معاملاتی اشاره دارد که در آن روند قیمتی به صورت ممتد به بالا و یا پایین حرکت می‌کند و معمولا این روند معکوس به تغییرات عمده‌ای در قیمت اشاره می‌کند که قرار است مسیر حرکت قیمتی را تغییر دهد.

تریدرها در این روش از ابزارهای تخصصی و الگوهای مختلف استفاده و روند را پیش‌بینی می‌کنند و سریعاً وارد معامله می‌شوند. مهم است بدانیم که اگر در این روش پیش‌بینیِ غلطی صورت گیرد، میزان ضرر قابل‌توجه خواهد بود و به همین دلیل، آشنایی با ساختار بازار در این استراتژی امری حیاتی است.

سرمایه گذاری (Investing)

این روش به معنی خرید و نگهداری ارز دیجیتال به مدت طولانی برای کسب سود در بازۀ بلندمدت است. در این شکل از معاملات ارز دیجیتال، کاربران بر حسب تحلیلی که از آیندۀ ارزهای دیجیتال متعدد دارند، دست به خرید آن‌ها زده و منتظر افزایش قیمت آن‌ها در آینده می‌شوند.

سخن آخر

تمرکز این مقاله بر روی شرح انواع معاملات در ارزهای دیجیتال بوده و تلاش کرده است تا دیدی از نحوۀ صورت گرفتن این معاملات ارائه کند. با تمامی این اوصاف باید دقت داشت که راه ورود به این معاملات، خرید ارزهای دیجیتال از صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال ایرانی نظیر صرافی تبدیل است که می‌تواند درگاهی برای ورود به این حوزه باشد. بعد از شروع کار با صرافی، شما به راحتی می‌توانید ارزهای دیجیتال خود را در کیف پول امنی که صرافی در اختیارتان قرار می‌دهد نگهداری کنید و معاملات خود را شروع کنید. موفق باشید.

 

انتهای پیام/

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا