برترصنعت و معدن

دو برابر شدن سهم ۱.۲ میلیارد دلاری ایران از واردات اوراسیا دور از دسترس نیست/باید رویکرد تولید برای صادرات شکل بگیرد

به گزارش صنعت کار، علیرضا پیمان پاک افزود: واردات پنج کشور عضو اوراسیا حدود ۴۰۰ میلیارد دلار است که درسال گذشته سهم ایران در حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار (۱.۲ میلیارد دلار) بوده است و در سال‌های اخیر نیز عددی بین ۱ تا ۱.۲ میلیارد دلار در نوسان بود.

برای تأمین نیاز پنج کشور عضو اوراسیا مزیت نسبی داریم

وی با بیان این‌که برای تأمین نیاز پنج کشور عضو اوراسیا مزیت نسبی داریم، اعلام کرد: در حوزه‌هایی مانند موادغذایی، محصولات پتروشیمی، میوه و تره‌بار و مصالح ساختمانی توانایی تأمین نیازهای کشور عضو اوراسیا را داریم.

کریدور شمال جنوب مزیت نسبی برای کشور است

معاون وزیر صمت با بیان این‌که از نظر جغرافیایی کریدور شمال جنوب یک مزیت نسبی برای ما محسوب می‌شود، تصریح کرد: اما توجه چندانی به این مسیر نشده است و اگر این مسیر راه‌اندازی شود در تأمین کالا برای ایران، همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس و جنوب شرقی آسیا و شمال آفریقا بسیار مهم خواهد بود و نسبت به دیگر مسیرها کاهش ۳۰ درصدی هزینه و زمان را در پی خواهد داشت.

فرصت ویژه جنگ اوکراین برای تأمین کالاهای اوراسیا از طریق ایران

پیمان پاک، بحران جنگ روسیه و اوکراین را نیز به عنوان فرصت ویژه دیگری برای ایران نام برد و تأکید کرد: با این جنگ ارتباط کشورهای غربی با کشورهای عضو اوراسیا به ویژه روسیه قطع شده، زیرا ۸۰ میلیارد دلار واردات روسیه از طریق کشورهای اروپایی و غربی بوده است که اکنون روسیه را تحریم کرده‌اند و این فرصت بسیار خوبی برای ایران است.

وی همچنین ادامه داد: از سوی دیگر کریدورهای ارتباطی قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان و… نیز با کشورهای غربی به واسطه این جنگ تحت تأثیر قرار گرفته است و فضای خوبی برای ایران به وجود آمده است.

دو برابر شدن سهم ۱.۲ میلیارد دلاری ایران از واردات اوراسیا دور از دسترس نیست

معاون وزیر صمت با بیان این‌که سهم ۱.۲ میلیارد دلاری ایران از واردات اوراسیا می‌تواند ۲ برابر شود، گفت: این موضوع دور از دسترس نیست، باید از فرصت جنگ اوکراین استفاده کنیم و با عزم جدی دولت و حاکمیت و حوزه تولید، زیرساخت‌ها را برای ورود به این بازار ایجاد کنیم.

نتوانستیم از اختلاف روسیه و ترکیه برای توسعه صادرات خود استفاده کنیم

پیمان پاک، همچنین یادآوری کرد: در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ نیز اختلاف بین روسیه و ترکیه به وجود آمد که بازار روسیه از محصولات ترک خالی شد، اما نتوانستیم از این فرصت برای توسعه صادراتمان استفاده کنیم.

پیگیری جدی فعال‌سازی کریدور شمال جنوب در دو ماه گذشته

وی همچنین با بیان این‌که فعال‌سازی کریدور شمال جنوب در دو ماه گذشته به صورت جدی دنبال شده است، اعلام کرد: توسعه بازار از دیگر موارد در دستور کار است، یعنی می‌خواهیم کالاهای ایرانی به بازار روسیه معرفی شده و ارتباط میان شرکت‌های ایرانی و روسیه برقرار شود.

به دنبال شناساندن ظرفیت‌های صادراتی کشور هستیم

معاون وزیر صمت با اشاره به سفری که به روسیه داشته است، یادآوری کرد: در این سفر ۷۰ تاجر ایرانی و بیش از ۳۰۰ تاجر روسی گفت‌وگوهای متقابل داشته‌اند، هیئت‌هایی نیز از اتاق‌های تعاون و بازرگانی به روسیه اعزام می‌شود و سعی کردیم که ارتباط نزدیک تجار دو کشور را برقرار کنیم تا ظرفیت‌های صادراتی ایران شناخته شود.

لزوم ایجاد پیوند میان کسب‌وکارها

پیمان پاک همچنین با بیان این‌که با مسئولانی از استاندارد، دامپزشکی و شرکت‌های توانمند روسی جلسات خوبی داشته‌ایم، توضیح داد: نخستین موضوع شناخت ظرفیت‌ها است و باید میان کسب‌وکارها پیوند ایجاد شود.

توسعه ناوگان حمل‌ونقل و زیرساخت‌های لجستیکی در دستور کار است

وی موضوع بعدی را زیرساخت‌های لجستیکی دانست و گفت: در سفر به روسیه، مدیرعامل کشتیرانی خزر و مسئولان کشتیرانی به توافقات خوبی رسیدند، همچنین با وزرای، صمت و جهاد جلسات مختلفی برای ارتقای ناوگان حمل‌ونقل داریم تا زیرساخت لازم برای توسعه صادرات و فعال‌سازی کریدور شمال و جنوب بیش از پیش مهیا شود.

توافقات کشتیرانی برای انتقال حدود ۴ میلیون تن کالای روسیه به هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس

معاون وزیر صمت همچنین یادآور شد: در سفر به روسیه، شرکت کشتیرانی با کشورهای هند و حاشیه خلیج فارس برای انتقال حدود ۴ میلیون تن کالای روسیه به این کشورها به توافق رسیده است.

بسترسازی موضوعات بانکی و ارزی برای اطمینان‌بخشی به تجار ایرانی

پیمان پاک در ادامه مسئله بانکی را مورد توجه قرار داد و اعلام کرد: بانک مرکزی باید در این حوزه کمک کند تا شبکه بانکی در کشور روسیه، ارمنستان، قرقیزستان و… برای انتقال ارز و تضامین و مسائل ضمانتی بسترسازی انجام دهد و تاجر ایرانی از بازگشت ارز خود اطمینان داشته باشد.

رویکرد تولید برای صادرات باید شکل بگیرد

وی همچنین با بیان این‌که حجم بازارهای صادراتی کشورهای اطراف برای بخش دولتی بسیار بزرگ است، اضافه کرد: بخش‌خصوصی باید برای تأمین این حوزه ارتقا یابد، از طرفی ما مازاد تولیدم خود را صادر می‌کنیم، بنابراین باید رویکرد تولید برای صادرات شکل بگیرد و بر این اساس استانداردهای بازارهای هدف و جهت‌گیری‌ها مشخص شود و در این زمینه شبکه‌سازی و کنسرسیوم‌سازی بسیار مهم است.

در حوزه‌های غذایی، کفش و دارویی کنسرسیوم‌سازی در حال انجام است

پیمان پاک همچنین بیان کرد: در حوزه‌های غذایی، کفش و دارویی این کنسرسیوم‌سازی در حال انجام است و به دنبال برقراری ارتباط میان کسب‌وکارها نیز هستیم.

سازوکارهای تقویت بخش‌خصوصی را دنبال می‌کنیم

معاون وزیر صمت همچنین گفت: در ارتباطات و‌ تعاملات با اتاق جهانی بازرگانی به دنبال این هستیم تا سازوکارهای تقویت بخش‌خصوصی را دنبال کنیم تا بخش‌خصوصی با اصول بازاریابی جهانی و استانداردهای روز دنیا در بازار جهانی حاضر شوند.

شیوه مدیریت در صادرات باید تغییر کرده و از حالت سنتی خارج شود

پیمان پاک، همچنین با بیان این‌که بخش‌خصوصی باید در فضای صادرات به‌روز شود، گفت: شیوه مدیریت ما نیز در صادرات باید تغییر کرده و از حالت سنتی خارج شود، بنابرایت باید در پلتفرم‌ها حضور یابیم و گذار از رویکرد سنتی در تضامین نیز باید انجام شود.

ارتباط اتوماتیک گمرکات با کشورهای هدف و‌ گذار از حالت سنتی

وی همچنین در مورد مسائل گمرکی ادامه داد: ارتباط اتوماتیک گمرکات با کشورهای هدف، ایجاد کریدورهای سبز، گذار از ارسال اسناد به رویکرد برخط و نرم‌افزاری با گمرکات هدف مهمی است که نیازمند تغییر زیرساخت‌ها است.

شورای‌عالی تجارت با اختیارات هیئت دولت به زودی فعال می‌شود

معاون وزیر صمت با تأکید بر ضرورت فرماندهی واحد صادرات نیز گفت: شورای‌عالی تجارت با اختیارات هیئت دولت به زودی فعال شده و هماهنگی‌ها با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری به وجود می‌آید تا مصوبات مختلف دستگاه‌ها کمترین تأثیر را بر روی صادرات و تجارت داشته باشد.

گفتنی است که روز چهارشنبه رئیس‌جمهوری در دستوری از معاون اول خواست تا کمیته‌ای برای پیگیری موانع روابط تجاری ایران با کشورهای همسایه تشکیل شود.

توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای اوراسیا ( روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس) بسیار مهم است.

در این حوزه ظرفیت‌سنجی به‌ویژه در تجارت با کشور روسیه برای ایران اهمیت دارد که در سفر قبلی معاون وزیر صمت به این کشور، تلاش شد تا پل ارتباطی میان شرکت‌های دو کشور ایجاد شود.

منبع: شاتا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا