اخباربرترصنعت و معدن

احیای هزار و 300 واحد راکد با ۲۴ هزار نفر اشتغال در دولت سیزدهم/ رشد تولید بیش از ۷ درصدی لوازم‌خانگی در سال گذشته

به گزارش صنعت کار، محمدمهدی برادران افزود: حدود 215 چالش و مشکل عمده مربوط به واحدهای صنعتی در ۲۰ عنوان جمع‌بندی شده و عمده مسائل در حوزه‌های بانکی، مالیات، مواد اولیه، گمرکی و امور مربوط به تأمین اجتماعی بوده است.

۴۹۹ واحد تملک شده بانکی غیرفعال هستند

وی بابیان این‌که تعداد واحدهای صنعتی در سطح کشور بیش از ۷۳ هزار واحد است، ادامه داد: ۱۲ هزار واحد از این واحدها راکد هستند، همچنین ۴۹۹ واحد توسط نظام بانکی تملک شده‌اند که غیرفعال هستند.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت سرمایه در گردش را دغدغه اصلی واحدهای تولیدی دانست و تصریح کرد: در این زمینه طرح تأمین مالی زنجیره‌ای با هماهنگی و همکاری نظام بانکی در دستور کار است.

اقدامات تحولی وزارت صمت با رویکرد جدید

برادران همچنین به دیگر اقدامات انجام‌شده در حوزه معاونت صنایع عمومی با رویکرد تحولی اشاره کرد و افزود: اصلاح ساختار بازار کالاهای پایه، اصلاح ساختار بازار کالاهای واسطه‌ای و نهایی، شفافیت جریان کالا، مبارزه با کالای قاچاق، تقلبی و جعلی و درج قیمت تولیدکننده از دیگر اقدامات تحولی در وزارت صنعت، معدن و تجارت با رویکرد جدید است.

به دنبال اصلاح فرآیندها هستیم

وی بابیان این‌که برخی شیوه‌های گذشته همچنان دنبال می‌شود که آثار این شیوه‌ها تا دو سال ممکن است تداوم داشته باشد، بیان کرد: مردم انتظار تغییر و تحول در شیوه‌ها رادارند، پس به دنبال اصلاح فرآیندها هستیم و برنامه‌های تحولی نیز بر همین اساس هدف‌گذاری شده است.

باید قصورهای گذشته در مانع زدایی و جهش تولید را رفع کنیم

معاون صنایع عمومی وزارت صمت همچنین تصریح کرد: البته امسال با توجه به نام‌گذاری سال به نام تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین، مسئولیت مضاعفی بر دوش ما قرار داده‌شده است و باید قصورهای گذشته در مانع زدایی و جهش تولید را رفع کرده و به سمت دانش‌بنیان شدن و اصلاح فرآیندها گام برداریم.

با تغییرات مدیریتی شاهد اصلاح روندهای گذشته نظام بانکی هستیم

برادران با یادآوری این‌که برخی فرآیندهای بانکی در سال‌های گذشته ضد تولید عمل کرده و بسیاری از واحدها را به تعطیلی یا کاهش تولید کشانده‌اند؛ ادامه داد: با تغییرات مدیریتی در نظام بانکی شاهد اصلاح روندها و فعالیت‌های گذشته هستی، در همین زمینه طرح تأمین مالی زنجیره‌ای با همکاری خوب میان وزارت صمت، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و بانک‌های عامل برای اصلاح فرآیندها در حال انجام است.

روند رو به رشد تولید در ماه‌های اخیر

وی همچنین با اعلام روند رو به رشد تولید در ماه‌های اخیر، تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد که افزایش رقابت‌پذیری، افزایش کیفیت و رشد کمی در حوزه‌های مختلف تولید ایجادشده و برآورد ما این است که این روند امسال تداوم داشته باشد و به سمت تولید انبوه، ارتقاء کیفیت و رقابت‌پذیری در بازارهای جهانی برویم.

افزایش دستمزد نیروی کار سبب افزایش انگیزه کارگران و رونق تولید می‌شود

معاون صنایع عمومی وزارت صمت در خصوص افزایش دستمزد نیروی کار نیز بیان کرد: اگرچه این افزایش، هزینه تولید را بیشتر می‌کند، اما باعث وفاداری بیشتر کارگران و افزایش انگیزه آنها شده و راندمان و کیفیت تولید را بالابرده و باعث تحریک تقاضا خواهد شد که با این روند پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده رونق تولید و رشد اقتصادی داشته باشیم.

دو رویکرد در موضوع دانش‌بنیان

برادران در خصوص توجه به اشتغال دانش‌بنیان، گفت: با دو رویکرد می‌توان این موضوع را دنبال کرد، در یک رویکرد شرکت‌های دانش‌بنیان را به سمت صنعتی شدن سوق داده و در رویکردی دیگر، شرکت‌های صنعتی را به سمت دانش‌بنیان شدن هدایت می‌کنیم.

ظرفیت‌های هفت هزار شرکت دانش‌بنیان برای صنعتی شدن

وی بابیان این‌که حدود ۷ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد، تصریح کرد: بسیاری از این شرکت‌ها توانمندی سوق داده شدن به سمت صنعتی شدن، تولید انبوه و سرمایه در گردش بالا رادارند و باید ظرفیت‌های تولید آن‌ها را در فرآیند صنعتی شدن و پیوستن به شهرک‌های صنعتی، افزایش دهیم.

توجه به شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان

معاون صنایع عمومی وزارت صمت بابیان این‌که مقام معظم رهبری توجه به شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان را مورد تأکید قرار داده‌اند، عنوان کرد: یکی از راهبردهای ما نیز همین موضوع است، جلسه‌ای با حضور مدیران عامل شرکت‌های بزرگ و توانمند داشتیم تا از ظرفیت‌های آن‌ها برای فناوری و نوآوری استفاده کنیم.

برادران، همچنین بابیان این‌که در ساختار جدید موضوع دانش‌بنیان شدن در دستور کار دفاتر تخصصی و ادارات کل وزارت صنعت، معدن و تجارت، قرارگرفته است، ادامه داد: گروه علم و فناوری در هر اداره کل، موضوعات دانش‌بنیان را به‌صورت عملیاتی دنبال می‌کند.

تجلیل از مشاهیر و دانش آموزان برتر فرش دستباف

وی در خصوص فعالیت مرکز ملی فرش ایران، تأکید کرد: این مرکز زیر نظر معاونت صنایع عمومی وزارت صمت به صورت فعالانه کار خود را دنبال می‌کند و ۱۷ اردیبهشت‌ماه امسال از ۱۱۰ مشاهیر فرش‌دستباف تجلیل می‌شود و این مرکز همچنین ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت‌ماه در تهران جشنواره تجلیل از دانش آموزان برتر فرش دستباف را خواهد داشت.

احیای 35 هزار فرصت شغلی زنجیره فرش دستباف

معاون صنایع عمومی وزارت صمت در خصوص دیگر اقدامات انجام‌شده توسط مرکز ملی فرش ایران، بیان کرد: قرار است فرش دستبافتی که در تبریز بافته می‌شود و اکنون بیش از ۵۰ درصد پیشرفت کاری دارد در ایام جام جهانی به‌عنوان یکی از نمادهای ایران رونمایی شود؛ همچنین ۳۵ هزار فرصت شغلی زنجیره فرش دستباف پس از گذراندن شرایط سخت کرونا دوباره احیاشده است.

تأثیرگذاری تغییر رویکردها زمان‌بر است

برادران در بخش دیگری از سخنان خود بابیان این‌که مشی ما فرافکنی و عقب‌گرد نیست، گفت: اما باید توجه داشت که با تغییر دولت‌ها، برخی رویکردها به‌سرعت تغییر نمی‌کند، تأثیرگذاری تغییر رویکردها زمان‌بر است و اجرای همه برنامه‌های تحولی که در دست اقدام داریم نیز نیازمند فرصت است، اما این مسئولیت ما را در حمایت از تولید کم نمی‌کند و با فرآیندهای اصلاحی و تحولی به سمت بهبود امور درحرکت هستیم.

حمایت از تولید داخل حتی با رفع تحریم‌ها نیز تداوم دارد

وی همچنین در خصوص حمایت از تولید داخل در شرایط پس از تحریم، اعلام کرد: با رفع تحریم‌ها محوریت حمایت از تولید داخلی همچنان تداوم دارد و پس از رفع تحریم‌ها نیز مانند گذشته به سمت واردات بی‌رویه نخواهیم رفت.

فعالیت ستاد مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی وزارت صمت با مسئولیت معاونت صنایع عمومی

معاون صنایع عمومی وزارت صمت در خصوص فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه مبارزه با قاچاق کالا نیز عنوان کرد: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور در حال فعالیت است و هر وزارتخانه‌ای ازجمله وزارت صمت ستاد ویژه خود را نیز شکل داده است، در وزارت صمت نیز ستاد مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی شکل‌گرفته است که مسئولیت آن بر عهده معاونت صنایع عمومی وزارت صمت است.

مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی لوازم‌یدکی خودرو برای رفع یکی از دغدغه‌های مردم

برادران در خصوص فعالیت‌های ستاد مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی وزارت صمت نیز گفت: در یک ماه گذشته اقدامات در راستای مبارزه با کالاهای قاچاق، تقلبی و جعلی لوازم‌یدکی خودرو شروع شد، موضوعی که بر اساس نظرسنجی‌ها و افکار سنجی‌ها یکی از دغدغه‌های اصلی مردم نیز بوده است، در گام بعدی وارد حوزه لوازم‌خانگی می‌شویم، گام‌های آینده نیز مربوط به صنایع دخانی، سیگار و تنباکو است و پس‌ازآن لوازم‌آرایشی و بهداشتی و سپس پوشاک در دستور کار هستند.

در مبارزه با قاچاق لوازم‌یدکی خودرو به یک الگو رسیده‌ایم

وی در ادامه بابیان این‌که به ۱۷ راهبرد و ۷۱ اقدام راهبردی در حوزه مبارزه با کالای قاچاق، تقلبی و جعلی لوازم‌یدکی خودرو رسیده‌ایم، افزود: امروز یک الگو در این حوزه تعریف‌شده که این می‌تواند در کالاهای دیگر نیز دنبال شود، بنابراین تنها برخورد فیزیکی و نظارت بر سطح عرضه در راهبردهای ما مدنظر نیست.

رشد تولید بیش از ۷ درصدی لوازم‌خانگی در سال گذشته

معاون صنایع عمومی وزارت صمت در ادامه با اشاره به برخی دستاوردهای حوزه تولید لوازم‌خانگی نیز تصریح کرد: سال ۱۴۰۰ نسبت به سال پیش از آن (1399) رشد بیش از ۷ درصدی در تولید لوازم‌خانگی داشته‌ایم و تولید لوازم‌خانگی از ۱۵ میلیون و 403 هزار دستگاه به ۱۶ میلیون و ۴۸۹ هزار دستگاه رسید.

رشد تولید 36 درصدی ماشین لباسشویی و 9 درصدی یخچال

برادران در خصوص دیگر آمارهای تولید این حوزه، ادامه داد: تولید ماشین لباسشویی از یک میلیون و 187 هزار دستگاه به یک میلیون و 61۰ هزار دستگاه رسید و رشد ۳۶ درصدی داشته است. در تولید یخچال نیز رشد 9 درصدی داشته‌ایم و از 2 میلیون و ۲۸۰ هزار دستگاه به ۲ میلیون و ۴۸۰ هزار دستگاه رسیدیم.

وی همچنین بیان کرد: در تولید تلویزیون از یک میلیون و 362 هزار دستگاه به یک میلیون و ۴۸۸ هزار دستگاه و در تولید ماشین ظرف‌شویی از ۷۱ هزار دستگاه به ۱۲۵ هزار دستگاه رسیدیم.

دنبال تکمیل چرخه تولید لوازم‌خانگی به نفع اشتغال، تولید ملی و مردم هستیم

معاون صنایع عمومی وزارت صمت بابیان این‌که روند رو به رشد صنعت لوازم‌خانگی تداوم خواهد داشت، گفت: اکنون بهترین زمان برای خرید است، لوازم‌خانگی ساخت داخل کیفیت بالا و قیمت مناسب دارند و به دنبال تکمیل چرخه تولید به نفع اشتغال، تولید ملی و مردم هستیم؛ همچنین طرح ویژه برای کاهش مصرف انرژی محصولات لوازم‌خانگی داریم.

تحقق کاهش ارزبری لوازم‌خانگی با ارتقای عمق ساخت داخل

برادران از کاهش ارزبری لوازم‌خانگی خبر داد و افزود: کاهش ارزبری لوازم‌خانگی از 1.5 میلیارد دلار به 1.2میلیارد دلار از طریق افزایش عمق ساخت داخل محقق شده است.

لوازم‌خانگی باقیمت ابتدای دولت سیزدهم عرضه می‌شود

وی با یادآوری این‌که لوازم‌خانگی باقیمت ابتدای دولت سیزدهم عرضه می‌شود، بیان کرد: این موضوع با تعاملی که با تولیدکنندگان داشته‌ایم برای رضایتمندی مشتری و بازگشت اعتماد به این صنف صورت گرفته است، همچنین کالاهایی که افزایش قیمت داشته‌اند نیز داوطلبانه با حمایت تولیدکنندگان به همان قیمت‌های قبلی بازگشت. البته یکی از راهکارهای ایجاد اطمینان برای مصرف‌کننده افزایش تولید است.

ابلاغ سند راهبردی صنعت لوازم‌خانگی در ماه آینده

معاون صنایع عمومی وزارت صمت هچنین از ابلاغ سند راهبردی صنعت در ماه آینده خبر داد و گفت: این سند با هم‌افزایی صاحب‌نظران، تشکل‌ها، انجمنها و بخش خصوصی تدوین‌شده است.

برادران، همچنین گفت: به گفته ستاد مرکزی مبارزه یا قاچاق کالا و ارز در حوزه مبارزه با قاچاق لوازم‌یدکی خودرو به الگوی موفقی رسیدیم که این الگو را به دیگر کالاها ازجمله لوازم‌خانگی نیز تعمیم خواهیم داد.

منبع: شاتا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا