اخباربرترنفت و پتروشیمی

افزایش هفتگی و ماهانه قیمت نفت با استمرار بحران اوکراین

به گزارش صنعت کار، قرارداد نفت کوره آمریکا برای ماه آتی که معیاری برای قیمت‌های دیزل است، روز جمعه تا مرز ۵.۸۵۹۵ دلار در هر گالن صعود کرد اما سپس به رکورد پایین ۴.۴۰۶۷ دلار در هر گالن نزول کرد. بهای معاملات دیزل با نگرانی سرمایه گذاران نسبت به کمبود عرضه در پی حمله روسیه به اوکراین، صعود کرده است.

قرارداد نفت کوره به همراه معاملات نفت برنت و بنزین آمریکا روز جمعه منقضی شد. به گفته تحلیلگران، حجم هر سه قرارداد ماه آتی اندک بود و باعث نوسان شدیدی در بازار و ریزش قیمتها در اواخر معاملات شد.

اندرو لیپو از شرکت لیپو اویل آسوشیتس گفت: معاملات روز جمعه نوسان شدیدی داشت و شاید منعکس کننده محدودیت واقعی عرضه نباشد.

بهای معاملات نفت برنت برای ماه بعد با ۱۲ سنت کاهش، در ۱۰۷ دلار و ۱۴ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۶۷ سنت کاهش، در ۱۰۴ دلار و۶۹ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات نفت کوره برای تحویل در ماه بعد در ۴.۰۱۷۲ دلار در هر گالن بسته شد.

هر دو شاخص نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت رشد هفتگی داشتند و پنجمین رشد ماهانه متوالی خود را به ثبت رساندند. نفت برنت در آوریل ۱.۳ درصد و وست تگزاس اینترمدیت ۴.۴ درصد افزایش داشت.

قیمتها به دلیل نگرانی از مختل شدن عرضه روسیه به دلیل ادامه جنگ در اوکراین، پشتیبانی شده‌اند. بهای معاملات هفته گذشته با افزایش احتمال پیوستن آلمان به سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا حامی تحریم نفت روسیه، تقویت شد.

اسناد وزارت اقتصاد روسیه نشان داد تولید نفت روسیه ممکن است امسال تحت تاثیر تحریم‌های غربی که به سرمایه‌گذاری و صادرات آسیب زده است، ۱۷ درصد کاهش پیدا کند.

در این بین آمار هفتگی نشان داد شمار دکلهای حفاری نفت و گاز آمریکا که معیاری برای ارزیابی تولید در ماه‌های آینده است، هفته گذشته سه حلقه افزایش پیدا کرده و به ۵۵۲ حلقه رسیده است.

شش منبع آگاه به رویترز گفتند اوپک و متحدانش احتمالا به توافق افزایش تدریجی تولید پایبند می مانند و در دیدار پنجم مه، افزایش اندک تولید را برای ژوئن تصویب می کنند.

با این حال عوامل منفی تقاضا پدیدار شده اند. چین هیچ علامتی از تسهیل تدابیر قرنطینه نشان نمی‌دهد و این تدابیر به اقتصاد این کشور و زنجیره تامین جهانی آسیب زده‌اند.

معامله‌گران گفتند: آرامکوی سعودی ممکن است در پی محدود شدن تقاضا برای سوخت در چین به دلیل قرنطینه‌های طولانی و افت شاخه‌ای از رکورد بالایی که ماه گذشته داشتند، قیمت فروش گریدهای نفتی خود به آسیا را در ژوئن کاهش دهد. انتظار می رود آرامکوی سعودی قیمت فروش گرید نفتی سبک عرب لایت را به میزان ۵ تا ۵.۵۰ دلار در هر بشکه نسبت به نرخ پریمیوم ۹.۳۵ دلار در هر بشکه میانگین قیمتهای پلاتس و بازار دوبی کاهش دهد.

بر اساس گزارش رویترز، نظرسنجی ماهانه نشان داد روند صعودی نفت ممکن است امسال متوقف شود و میانگین قیمت هر بشکه نفت به کمتر از ۱۰۰ دلار برسد زیرا ریسکهای اقتصادی و قرنطینه‌های کرونایی در چین، کمبود عرضه ناشی از جنگ در اوکراین را جبران می کند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا