اخبارتاپنفت و پتروشیمیویژه ها

نخریدن نفت ایران یک خیال واهی است

به گزارش صنعت کار، اسحاق جهانگیری، عصر دیروز (دوشنبه، ۲۵ تیرماه) در نشست هم‌اندیشی نمایندگان خارجی مقیم ایران و فعالان تجاری، با بیان این‌که تلاش آمریکا برای جلوگیری از صادرات نفت ایران خیالی واهی است، گفت: آمریکایی‌ها اعلام کردند که از نوامبر، صادرات نفت ایران قطع خواهد شد. اینها خیال‌هایی واهی است که آمریکایی‌ها در سر دارند و فکر می‌کنند قادرند ایران را متوقف کنند. هم دنیا نیازمند نفت ایران است و هم ما قادر هستیم روش‌هایی را در پیش بگیریم که نفت‌‌مان را صادر کنیم.

وی با بیان این‌که خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پس از انجام تعهدهای ایران و اعلام تحریم‌های گسترده می‌تواند اعلام زنگ خطر بزرگی باشد، افزود: راهبرد آمریکایی‌ها جنگ اقتصادی علیه ملت ایران است، البته آنها همزمان، جنگ اقتصادی را با چند کشور دیگر نیز آغاز کرده‌اند.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان این‌که شرایط خطیری ‌پیش‌روی‌مان است، تصریح کرد: این شرایط بن‌بست و شرایط بحرانی برای ما نیست، بلکه شرایطی است که عوامل جدیدی وارد آن شده و نیازمند آن هستیم با دوستان خود راهکارهایی جدید برای آن ارائه دهیم.

جهانگیری، همکاری جدی دولت و بخش خصوصی را ضروری دانست و تصریح کرد: در این مقطع برای این‌که ایران را با روش صحیح مدیریت کنیم تا به اقتصاد کشور و زندگی مردم آسیب نرسد باید در کنار هم قرار گیریم و ملت ایران متحد در این صحنه حضور داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان این‌که ایران ظرفیت‌های فراوانی دارد، عنوان کرد: رتبه نخست را از نظر ذخایر نفت و گاز دنیا داریم. در زمان برجام اعلام کردیم بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار طرح آماده در صنعت نفت و گاز برای عرضه داریم. بیش از چند ۱۰۰ میلیارد دلار طرح در بخش‌های حمل‌ونقل، صنایع فلزی و رشته‌های مختلف صنعتی برای اجرا آماده شده بود. شرایط اقتصادی ایران مهیا بود که بتواند در جهان به یک کانون مهم سرمایه‌گذاری تبدیل شود.

وی گفت: ما به دنبال شرکای واقعی خود بودیم تا بین شرکت‌های ایرانی و خارجی برای صدها هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تفاهم شود. افزون بر نفت و گاز، در صنایع معدنی نیز شرایط مساعدی داریم.

جهانگیری با بیان این‌که بر اساس سناریوهایی که برنامه‌ریزی کرده‌ایم ایران پارسال بیش از ۹۰ میلیارد دلار صادرات نفتی و غیرنفتی داشت، ادامه داد: در دوره جدید به بخش قابل توجهی از این صادرات نیاز داریم. باید بتوانیم کالاهای‌ خود را صادر کنیم و منابع ارزی حاصل از نفت و کالاهای غیرنفتی‌ در دسترس‌مان قرار گیرد و بتوانیم نیازهای اساسی خود را از خارج کشور تامین کنیم.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان این‌که برنامه‌های‌مان را به گونه‌ای طراحی کرده‌ایم که نگذاریم اقتصاد کشور از این مرحله آسیب ببیند، تصریح کرد: امیدوارم با کمک کشورهای دوست و کشورهایی که روابط خوبی با آنها داریم، اقتصادمان را هدایت کنیم.
منبع:شانا
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا