اخبارتاپصنعت و معدن

موجودی کالا در فروشگاه‌ها به اندازه نیاز است/ فروش همه محصولات قدیم به قیمت جدید

به گزارش صنعت کار، قربانی معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر در خصوص وضعیت تامین کالاهای اساسی پاسخ داد.

سوال: آیا آماری از توزیع روزانه اقلام اساسی دارید؟

قربانی: ۳ هزار تن روغن، ۷ هزار و ۶۰۰ تن مرغ، یک هزار و ۵۰۰ تن مرغ منجمد، ۳۰ تن شیر، ۳ هزار تن تخم مرغ، ۳۱۰ تن گوشت قرمز و ۶۰ تن شکر روزانه در کشور توزیع می‌شود.

طبق مصوبه شب گذشته، همه محصولاتی که قیمت قدیم روی آن‌ها درج شده، با قیمت جدید عرضه می‌شوند.

با توجه به تقاضای بیش از حد در روز اول و به تبع آن در روز دوم خستگی در شبکه توزیع ایجاد شده است.

توزیع در شبکه اصلی اتفاق افتاده است، اما شبکه اصلی هنوز توزیع را به شبکه‌های فرعی نداشته اند و یا در برخی از آن‌ها توزیع انجام شده، اما در قفسه‌ها برخی از مناطق ظاهر نشده، اما به طور کلی موجودی کالا در فروشگاه‌ها به اندازه نیاز است.

فرایند تولید از فرایند توزیع بسیار متفاوت است، روز‌های اول در هر جراحی بزرگ شاید یک مقدار ناهماهنگی وجود داشته باشد، اما با جلسات مشترکی که با وزارت صمت داشتیم این روند رو به بهبود است و امیدواریم که خیلی زود این عملیات هماهنگی به سطح بالایی برسد تا مصرف کنندگان دچار زحمت نشوند.

آنچه را که در روز‌های اول و دوم اتفاق افتاده، دیگر تکرار نخواهد شد.

همه کالا‌هایی که از قدیم خریداری شده باید با قیمت جدید عرضه شود تا مشکل قیمت گذاری حل شود، از سوی دیگر باید تقاضا کنترل شود تا عرضه زیاد شود هدف آزادسازی این بود که با قیمت واحد مصرف کننده محصولات خود را خریداری کنند.

سوال: آیا آماری از احتکار و کشفیات در زمان اجرای طرح در دست دارید؟

قربانی: یکی از عواملی که در حوزه روغن اثرگذار بوده و سبب کمبود موقت و مقطعی شده، بحث احتکار است. در یکی از استان‌ها ۲۵ تن روغن جامد و ۶۳۱ تن روغن مایع احتکار شده بود که خوشبختانه کشف شد.

در بحث آرد در یکی از استان‌ها قاچاق ۷۱ تن و احتکار ۱۰ تن بوده است. رفتار‌های غیر اخلاقی در بازار با اجرای طرح شدت پیدا کرد که دولت، وزارت جهادکشاورزی و وزارت صنعت مشغول عملیات هستند تا مردم به زحمت نیفتند و نارضایتی ایجاد نشود، اما یک عده در بازار اختلال ایجاد می‌کنند که با آن‌ها برخورد خواهیم کرد.

سوال: آیا توصیه ای به مردم دارید که بازار دچار التهاب نشود؟

قربانی: کشور هیچ مشکلی به لحاظ تامین کالا ندارد، قبل از اجرای برنامه و طرح آزادسازی تمهیدات لازم صورت گرفته است تا ذخایر راهبردی بالای ۷۰ و ۱۰۰ درصد داشته باشیم تا در فرایند اجرای طرح مشکلی به وجود نیاید.

از مردم به دلیل اختلالی که در روز اول ایجاد شده عذرخواهی می کنیم و انتظار داریم اگر نیاز به خرید برخی از کالاها مانند روغن ندارند، حداقل یک تا دو روز فرآیند خرید را به تاخیر بیندازند تا شبکه تولید، انتقال، توزیع و فروش آمادگی لازم را پیدا کند تا کالاها به سطح فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های خرد انتقال دهند.

نظام عرضه و تقاضا کارکرد خود را خواهد داشت، ممکن است در روزهای آینده قیمت کالاهایی مانند مرغ، تخم مرغ و شیر که فاسد شدنی هستند کاهش پیدا کند .

همانطور که قبلا اطلاع رسانی شد تشکل ها و تولیدکنندگان نگرانی نداشته باشد شرکت پشتیبانی امور دام وارد میدان خواهد شد و خرید را انجام می دهد تا تولید کننده متضرر نشود.

آذرنوش عموزاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در ادامه برنامه به بیان دیدگاه های خود درخصوص توزیع عادلانه یارانه ها پرداخت.

عموزاده: برخی از مردم استان در صدد بودند تا اقدام به خرید روغن با قیمت قبلی کنند و این موضوع مشکلاتی را ایجاد کرد، در حال حاضر از ۴۵۰ تن سهمیه ای که داشتیم طی هفته گذشته یکصد و ۶۰ تن وارد شد و امروز هم ۲۰ تن وارد شده است .

در روز اول اجرای طرح کمبود داشتم اما الان روغن تامین شده و ما گفته ایم که روغن به اندازه نیاز موجود است.

محمد صادق معتمدیان استاندار ارومیه در بخش دیگری از برنامه به تشریح وضعیت توزیع کالاهای اساسی در استان آذربایجان غربی پرداخت.

معتمدیان : ما تلاش کرده ایم در جهت اطمینان بخشی بیشتر، میزان موجودی ذخیره کالاهای اساسی و استراتژیک استان را افزایش دهیم تا کمبود و دغدغه ای برای تامین کالاهای مورد نیاز مردم در سطح استان وجود نداشته باشد.

اقلامی مانند گندم، آرد، برنج، شکر و نهاده‌های مورد نیاز دامی تولید کنندگان پیش از نیاز ذخیره سازی و تامین شده است و در حال حاضر مشکلی در خصوص مایحتاج عمومی مردم در سطح استان وجود ندارد.

در برخی از اقلام مازاد تولید داریم. افزایش قیمت آرد صنف و صنعت بعضاً نگرانی‌هایی را برای مردم در سطح استان ایجاد کرده بود که باعث ازدحام جمعیت در برخی از نانوایی ها در تعداد محدودی از شهرستان ها شد اما به موقع آرد مورد نیاز تامین شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا