اخبارنفت و پتروشیمی

بخش گازی نیروگاه سیکل ترکیبی پاسارگاد قشم افتتاح شد

به گزارش صنعت کار، نیروگاه پاسارگاد با توان اسمی ۳۲۰ مگاوات و توان عملی ۲۹۳ مگاوات که اوایل اردیبهشت ماه به شبکه سراسری برق متصل شده بود، امروز به طور رسمی افتتاح شد.

در آیین افتتاح همزمان بخش گازی نیروگاه سیکل ترکیبی پاسارگاد قشم به ظرفیت ۳۲۰ مگاوات و ۲۵ پروژه عمرانی، شهری و بهسازی سازمان منطقه آزاد قشم که به طور ویدیو کنفرانسی برگزار شد، «سعید محمد» مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی کشور، «سیدحسن مداحی» مدیرعامل نیروگاه پاسارگاد قشم و «افشار فتح الهی» رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم نیز حضور داشتند.

حجت‌الاسلام غلامرضا حاجبی امام جمعه شهرستان قشم، شیخ عبدالرحیم خطیبی امام جمعه اهل سنت شهر قشم، شیخ محمد امینی امام جمعه اهل سنت شهر طبل، احمد مرادی نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، محمد محمدحسینی فرماندار شهرستان قشم و جمعی از مسوولان شهرستان، فرماندهان نظامی و انتظامی و معاونان و مدیران سازمان منطقه آزاد قشم از دیگر میهمانان این آیین افتتاحیه بودند.

این پروژه از هیچ منبع مالی و تسهیلات دولتی نظیر صندوق توسعه و صندوق ذخیره ارزی استفاده نکرده است و تمام سرمایه این پروژه به میزان ۹۵ میلیون یورو توسط شرکت گسترش انرژی پاسارگاد تامین شده است.

پروژه ساخت این نیروگاه ۳۲۰ مگاواتی از نقطه شروع و طراحی تا تامین و اجرای کامل حدود ۱۸ ماه طول کشیده است.

در دوره ساخت این نیروگاه ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و یک‌هزار و ۵۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم مشغول کار بوده‌اند و پس از بهره‌برداری نیز ۱۰۰ نفر در این نیروگاه شاغل هستند.

نیروگاه سیکل ترکیبی پاسارگاد قشم یکی از پروژه‌های زیرساختی مهم برای توسعه جزیره به شمار می‌رود.

جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فراساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیک‌ترین جزایر ایران و خلیج فارس است که به دلیل خدمات سوخت‌رسانی به کشتی‌های عبوری از آبراهه بین‌المللی و پارک‌های انرژی و زیست – فناوری آن شهرتی جهانی دارد.

از سوی دیگر، ویژگی‌های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌شود.

این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال – جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق – غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌های این منطقه آزاد تجاری – صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌های انرژی است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا