اخباربرترصنعت و معدن

تلاش صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک برای جذب حداکثری منابع وزارت صمت در طرح کمک‌ به صنایع

به گزارش صنعت کار، محسن سراج زاده افزود: در سال‌های گذشته در بودجه سالیانه، منابعی برای ارائه تسهیلات و یارانه سود به فعالان بخش صنعت با در نظر گرفتن اولویت‌های سرمایه‌گذاری این بخش، اختصاص داده‌شده است؛ این کمک‌ها بر اساس مفاد آیین‌نامه بند (ل) ماده (28) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) مصوب 26 دی‌ماه سال 1395 و همچنین موافقت‌نامه میان وزارت صمت و سازمان برنامه‌وبودجه کشور با رعایت شرایط و ضوابط مندرج در قرارداد عاملیت منعقده با بانک عامل به متقاضیان تخصیص داده می‌شود.

وی تصریح کرد: برای هرکدام از موافقت‌نامه‌ها زیر پروژه‌هایی تعریف‌شده و شاخص‌های احصای صلاحیت متقاضی نیز در این موافقت‌نامه‌ها مشخص‌شده است، برای مثال در طرح کمک به نوسازی و تکمیل زنجیره ارزش برای جلوگیری از خام فروشی، موضوع ماده 37 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور که منابع آن از محل درآمد حاصل از وضع عوارض صادراتی بر مواد خام تأمین‌شده، تلاش بر این است که مواد خام از کشور خارج نشده و محصول نهایی با ارزش‌افزوده بالاتر صادر شود، برای مثال در حوزه چرم به‌جای صادرات سالامبور و چرم خام، صادرات کیف و کفش و محصولات نهایی جایگزین شود.

عضو هیئت‌مدیره صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک یادآور شد: همچنین در طرح کمک‌های فنی و اعتباری به صنایع تلاش خواهد شد با تلفیق این منابع با منابع داخلی بانک‌ها، علاوه بر ارائه یارانه سود نسبت به تخصیص تسهیلات با نرخ ترجیحی نیز اقدام شود.

سراج زاده افزود: امسال وزارت صمت پیگیری زیادی دراین‌باره انجام داده و «صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک» را به‌عنوان متولی این بخش اعلام کرده و تفویض اختیار نیز از سوی معاون صنایع عمومی وزارت صمت به مدیرعامل صندوق انجام‌شده است.

وی ادامه داد: این اتفاق در سال‌های گذشته نیز انجام‌شده، اما متأسفانه به علت برخی مشکلات، تاکنون منابع سال 1399 استفاده‌نشده است. بنابراین لازم است اطلاع‌رسانی لازم انجام تا متقاضیان این‌گونه منابع، انجام شود، همچنین افراد دارای مجوز صنعت، معدن و تجارت که در سال 1399 در مسیر دریافت تسهیلات بودند نیز اگر متقاضی دریافت یارانه سود هستند، می‌توانند از این فرصت استفاده کنند؛ البته وضعیت متقاضیان باید با شاخص‌های تعریف‌شده در موافقت‌نامه و قرارداد منعقده با بانک عامل، همخوانی داشته باشد.

عضو هیئت مدیره صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک افزود: در بخش تسهیلات (سرمایه در گردش یا سرمایه ثابت) هدف این است که این منابع با منابع بانکی به نسبت دو به یک تلفیق و به‌عنوان منابع اهرمی استفاده شود.

وی تصریح کرد: منابع سال 1400 این ویژگی را دارد که متقاضیان از هر بانکی که تسهیلات دریافت کرده باشند، می‌توانند در صورت احراز شرایط، یارانه سود دریافت کنند و به این صورت صاحبان صنایع که از بانک‌های مختلف کشور تسهیلات دریافت کرده‌اند، اگر در چارچوب شاخص‌های تعیین‌شده قرار بگیرند، می‌توانند از یارانه سود استفاده کنند.

سراج زاده ادامه داد: امسال با توجه به منابعی که دولت در اختیار وزارت صمت قرار داده، علاوه بر امکان پرداخت یارانه سود به‌صورت نقدی، امکان پرداخت اسناد خزانه اسلامی نیز به‌عنوان یارانه وجود دارد، همچنین در بحث کمک‌های فنی و اعتباری در سال 1400، مبلغ 35 میلیارد تومان اسناد خزانه در اختیار وزارت صمت قرارداده شده که می‌توانیم از آن به‌عنوان یارانه سود استفاده کنیم و متقاضی دریافت‌کننده یارانه سود می‌تواند این اسناد را از طریق فرابورس در سررسید یا توسط یکی از بانک‌ها به وجه نقد تبدیل کند؛ به این صورت تولیدکنندگان می‌توانند از کمک‌های فنی و اعتباری استفاده کنند.

عضو هیئت‌مدیره صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک افزود: منابعی که در خصوص آن صحبت کردم منابع سال 1400 هستند که امسال کار اجرایی آن در حال انجام است و به طبع برای سال 1401 نیز ردیف‌هایی دیده‌شده و به‌حساب وزارت صمت واریز می‌شود و قابل‌استفاده است و درصورتی‌که این منابع در موعد مقرر استفاده‌نشده و به تولیدکنندگان اعطا نشود به خزانه بازمی‌گردد.

وی تأکید کرد: بنابراین سازمان‌های استانی، انجمن‌های تخصصی و تمامی همکاران باید برای اطلاع متقاضیان از وجود این منابع تلاش کنند و متقاضیان نیز می‌توانند با مراجعه به سامانه بهین یاب و ثبت‌نام در بخش کمک‌های فنی و اعتباری از این تسهیلات یا یارانه سود استفاده کنند و امیدوار هستیم امسال جذب حداکثری این منابع محقق شود.

منبع: شاتا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا