اخباربرترصنعت و معدن

تقویت روابط اقتصادی ایران و قزاقستان منجر به همکاری‌های عمیق و گسترده می‌شود/ ایران می‌تواند تبدیل به هاب صادرات قزاقستان در منطقه شود

به گزارش صنعت کار، سیدرضا فاطمی امین افزود: قزاقستان در حوزه معدن بسیار غنی است و مانند ایران شرکت‌های معدنی بزرگی دارد و ما می‌توانیم بخشی از نیاز وارداتی خود به دو میلیون تن ورق را از قزاقستان تأمین کنیم .

وی تصریح کرد: ایران در حوزه‌هایی مانند لوازم خانگی، تجهیزات پزشکی و صنایع دارویی به ظرفیت‌های قابل توجهی رسیده است و می‌تواند زمینه ساز کارهای مشترکی میان دو کشور شود.

فاطمی امین همچنین بر تدوین نقشه راه برای توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور تأکید کرد و گفت: رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از طرف ما امورات مرتبط با تجارت با قزاقستان را به صورت ویژه پیگیری می‌کند.

ایران می‌تواند هاب صادرات قزاقستان در منطقه باشد

بخت سلطان اوف معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان نیز با تأکید بر تقویت کریدور فراخزر با استفاده از امکانات لجستیکی ایران گفت: ایران با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی که دارد می‌تواند به هاب صادرات قزاقستان در منطقه تبدیل شود.

وی ادامه داد: در سفر نخست‌وزیر قزاقستان به کشور ترکیه، استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های ایران برای افزایش مراودات تجاری ایران، ترکیه و قزاقستان مورد تأکید قرار گرفت و موضوع تبدیل‌شدن ایران به هاب صادرات قزاقستان در منطقه موردبحث و تبادل‌نظر قرار گرفت، زیرا این موضوع برای گسترش مراودات بسیار مهم است.

استفاده هر چه بیشتر از پتانسیل‌های اقتصاد ایران

وی با اشاره به سفر نخست‌وزیر قزاقستان به روسیه نیز، ادامه داد: در آن دیدارها نیز بر استفاده هر چه بیشتر از پتانسیل‌های اقتصاد ایران تأکید شده بود و هیئت‌های کارشناسی قزاقستانی نیز که پیش‌تر به ایران سفرکرده بودند، تصمیم‌های خوبی برای استفاده از این ظرفیت‌ها داشتند.

به دنبال احیای تجارت سنتی دو کشور در شرایط جدید هستیم

معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان بابیان این‌که درصدد هستیم تا تجارت سنتی دو کشور ایران و قزاقستان را در شرایط جدید دوباره احیا کنیم، گفت: این تجارت در حوزه‌هایی ازجمله فلزات، محصولات آهن و ذوب‌آهن، کود شیمیایی، کشاورزی و.. بوده است.

ضرورت یافتن جنبه‌های جدید همکاری دو کشور

سلطان اوف بر ضرورت یافتن جنبه‌های جدید همکاری دو کشور تأکید کرد و ادامه داد: به دنبال استفاده از تجربیات ایران در حوزه‌هایی مانند تولید ماشین‌آلات کشاورزی، کود شیمیایی، تولیدات صنعتی، معدن و صنایع معدنی و همچنین نفت و گاز با توجه به تجربه استخراج 120 ساله نفت در ایران هستیم.

تقویت کریدور فراخزر با استفاده از امکانات لجستیکی ایران

وی بر استفاده از ظرفیت‌های لجستیکی مؤثر میان دو کشور تأکید کرد و افزود: کریدور فراخزر که مورداستفاده قزاقستان برای تجارت بین‌المللی و صادرات است، می‌تواند با استفاده از امکانات لجستیکی ایران هر چه بیشتر تقویت شود؛ همچنین مناطق آزاد دو کشور ظرفیت خوبی برای ارتقای مراودات دارند.

فراهم ساختن شرایط لازم برای ارتباط کسب‌وکارهای دو کشور

سلطان اوف در ادامه به مهیا ساختن شرایط و تسهیلات لازم برای ارتباط کسب‌وکارهای دو کشور اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی دو کشور ظرفیت‌های لازم برای افزایش مراودات تجاری با فراهم ساختن شرایط لازم را دارد و در ترکیب هیئت اعزامی نیز نمایندگان اتحادیه‌های صنفی و صنعتی و اتاق بازرگانی قزاقستان حضور دارند.

وی در پایان راه‌اندازی پروازهای مستقیم بین شهرهای مهم دو کشور و حل‌وفصل مسائل ویزایی را از مهم‌ترین دغدغه فعالان اقتصادی دو کشور دانست.

گفتنی است، هیئتی از جمهوری قزاقستان به ریاست «بخیت سلطان اوف» معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت و همگرایی این کشور، روز شنبه سی‌ویکم اردیبهشت ۱۴۰۱ به‌منظور یک سفر کاری دو روزه، وارد ایران شد.

در این سفر قرار است دیدارهای مهم معاون نخست‌وزیر جمهوری قزاقستان با مقامات ارشد ایرانی برای بحث و بررسی در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات همکاری قزاقستان و ایران برگزار شود.

منبع: شاتا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا