اخباربرترصنعت و معدن

مردمی‌سازی اقتصاد تنها راه خنثی‌سازی تحریم‌هاست

به گزارش صنعت کار، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در سومین روز از نخستین رویداد خصوصی سازی در اقتصاد ایران گفت: بدون شک مهمترین عرصه امروز کشور اقتصاد است. اقتصاد دولتی و بهره‌وری پایین آن به پاشنه آشیل اقتصاد کشور تبدیل شده است و این زخم کهنه ای است که سال هاست سایه آن سنگینی می کند.

وی افزود: باید توجه داشت که اتفاق مثبتی که در حوزه اقتصادی رخ داده با حضور مردم ممکن شده است. در خصوصی سازی باید بدون راز و با توجه به اهلیت افراد عمل کنیم. هدف واگذاری ها صرفاً به برداشتن باری از روی دوش دولت محدود شده است و این در حالی است که باید به حفظ و ارتقای مجموعه ها توجه کنیم. اگر خصوصی‌سازی منجر به مردمی سازی اقتصاد شود می‌توانیم بگوییم به نقطه مطلوب رسیده‌ایم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هر مجموعه باید اصل شفاف سازی، هوشمندسازی و مردمی سازی اقتصاد و در نهایت اعتقاد به نصرت الهی را در دستور کار داشته باشد. امروز که به بحث خصوصی‌سازی نگاه می کنیم شاهد نتیجه قابل قبولی نیستیم. ضمن اینکه کشور ما درگیر تحریم هاست که رفع آن یک کار سیاسی است اما بحث دیگر خنثی‌سازی تحریم‌ها است. بدون‌شک مردمی سازی اقتصاد شاهراه و تنها راه خنثی‌سازی تحریم‌های اقتصادی است.

وی تاکید کرد: اولین نکته و موضوعی که افتخارآمیز هست در کشور و کمتر به آن توجه کردیم نعمت استقلال، عزت و هویت است. این نعمتی است در یک جامعه، حکومت، دولت و‌ کشور که باید حرمت آن حفظ شود.

قالیباف ادامه داد: به هرحال تاریخ این کشور، روشن و تاریکی هایی داشته است؛ سفیر یک دولت خارجی در این کشور زمانی تصمیم گیرنده بوده لذا قدر نظام جمهوری اسلامی ایران و هویت ملی و اسلامی که خودمان برای خودمان تصمیم می‌گیریم را باید بدانیم.

وی افزود: هژمونی منطقه به دنبال این است که ما را تابع تصمیم‌های خودکند که نتوانستند و با افتخار و مقاومت و پیروزی در مقابل آن‌ها ایستاده‌ایم.

رئیس مجلس با بیان اینکه ما براساس دو اصل به این افتخار رسیدیم یکی تکیه به مردم و دوم ایمان به سنت‌های الهی، گفت: هرکجا در حوزه‌های دیگر از جمله اقتصاد که چالش اصلی ماست اگر به استقلال و عزت مان توجه نشود به خطر می‌افتیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه امروز تصور این است که بخش‌های دولتی حرف اول را می زنند، گفت: ظاهراً مسئولین به این باور نرسیدند که دولت و حکمرانی وقتی قوی است که مردم آن نیز قوی باشند. هرچقدر دولت قوی شود مردم را ضعیف خواهد کرد. این موارد را قبول داریم اما حاضر نیستیم هزینه تغییر آن را بپردازیم.

وی افزود: واقعیت این است که اگر دولت حمایت‌های لازم را به صورت مستمر انجام ندهد، شاهد فرار سرمایه خواهیم بود. باید حمایت از بنگاه‌ها در دستور کار قرار گیرد و دولت باید برای این مسئله هزینه کند. در برخی موارد نیاز به دخالت دولت نیست و همین که دولت وارد موضوع شود سبب خواهد شد تا قسمتی از مشکلات حل شود. در مواردی باور داریم که این دخالت ها مناسب نیست اما حاضر نیستیم از افرادی که تخصص لازم را دارند، استفاده کنیم.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا