اخباربانک و بیمهبرتر

چرا افزایش نرخ بهره آمریکا تاثیری در وجود فرصت های سرمایه گذاری مناسب در فارکس ندارد؟

به گزارش صنعت کار، هر چند بسیاری از افرادی که کریپتوکارنسی ها را به امید افزایش قیمت نگهداری می کنند (Holders) هم اکنون با ضرر سنگینی رو به رو شده اند اما وضعیت در بازار فارکس به گونه ای دیگر است و معامله گران حرفه ای در حال کسب سود در این شرایط هستند. برای شرح این موضوع ابتدا باید ببینیم که چرا افزایش نرخ بهره آمریکا تاثیری در فرصت های سرمایه گذاری در بازار فارکس ندارد؟

بازار غیرمتمرکز فارکس و پتانسیل های سرمایه گذاری در آن

فارکس (Foreign Exchange Market) یک بازار بین المللی است که به صورت غیرمتمرکز در سراسر جهان فعالیت می کند و برخلاف بورس مکان مشخصی ندارد. غیرمتمرکز بودن بازار فارکس باعث شده است که هیچ نهادی نتواند روند معاملات در آن را کنترل یا دستکاری کند. تمام معاملات در فارکس در قالب یک شبکه الکترونیکی انجام می شود و همزمان بانکها و افراد زیادی در جهان مشغول معامله کردن در آن هستند.

شواهد مربوط به تبادل ارز یا پول کشورها به قرن پانزدهم میلادی برمی گردد اما قدمت بازار فارکس به شکل امروزی آن به سال ۱۹۷۳ میرسد. زمانی که تمام استانداردهای پولی کنار گذاشته شد و ارز کشورهای مختلف در یک سیستم شناور ارزی اجازه تغییر ارزش نسبت به یکدیگر را پیدا کردند. تغییر ارزشی که مبتنی بر میزان عرضه و تقاضا در بازار و سلامت اقتصادی کشورها بود.

در فارکس که محلی برای تبادل ارزها به صورت جفتی یا دوتایی است، جفت ارزهایی مثل یورو به دلار یا پوند به دلار و … معامله می شوند. البته از طریق بروکرهای فارکس (کارگزاری) می توان به سایر نمادهای معاملاتی مثل طلا، نفت، سهام، ارزهای دیجیتال و … دسترسی داشت.

نحوه استفاده از فرصت های معاملاتی در فارکس با وجود افزایش نرخ بهره آمریکا

همان طور که گفتیم بسیاری از خانواده ها با سرمایه گذاری در بازارهای یک طرفه در سهام، ارز دیجیتال، طلا و … در حال ضرر کردن هستند. چون با افزایش نرخ بهره آمریکا به دلیل مشکلات تورمی ارزش بسیاری از ارزها و دارایی های دیگر در برابر دلار در حال کم شدن است.

اما یک سرمایه گذار یا معامله گر فارکس می تواند حتی در این شرایط با باز کردن پوزیشن های فروش و کاهش قیمت سود کند. چون فارکس بازاری دوطرفه است و می توان در زمان کاهش قیمت هم از طریق این معاملات به سود رسید اما انجام معاملات در فارکس به همین راحتی نیست. افراد برای شروع فعالیت در فارکس باید به یادگیری آن بپردازند. با آموزش فارکس است که معامله گران می توانند به یک سطح حرفه ای برسند و در هر شرایطی از بازار سود به دست بیاورند.

مباحث آموزشی در فارکس شامل مواردی مثل تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال یا بنیادی، دانش اقتصاد کلان، مدیریت سرمایه و روان شناسی بازار می شود. در واقع این مباحث بسیار به یکدیگر مرتبط هستند و یادگیری یکی از آنها به تنهایی برای انجام معاملات موفق در فارکس کافی نیست.

از میان مباحث آموزشی که در بالا به آنها اشاره کردیم به بعضی از مهم ترین زیرمجموعه های آنها که اهمیت بیشتری دارند، اشاره می کنیم .

تحلیل تکنیکال کلاسیک

در مبحث آموزش فارکس، یکی از مسائل پایه و اصلی یادگیری تحلیل تکنیکال کلاسیک است. تقریبا تمام معامله گران در ابتدای راه باید با این نوع تحلیل آشنا شده و نحوه استفاده از آن را یاد بگیرند.

پرایس اکشن

پرایس اکشن نوع دیگری از تحلیل تکنیکال است که طرفداران بسیاری در ایران دارد. در این روش از تحلیل، هیچ کدام از اندیکاتورهایی که در تحلیل تکنیکال استفاده می شود، کاربردی ندارند. مباحث مشترک بسیاری بین پرایس اکشن و تحلیل تکنیکال کلاسیک وجود دارد و افراد برای یادگیری پرایس اکشن ابتدا باید تحلیل تکنیکال کلاسیک را یاد بگیرند.

دانش اقتصاد کلان و تحلیل بنیادی

اقتصاد کلان، شاخه ای از علم اقتصاد است که با ساختار و رفتار اقتصادی در سطح کلان سروکار دارد. در این شاخه، مواردی مثل تولید ناخالص داخلی، نرخ بیکاری، درآمد ملی، تورم و … بررسی می‌شوند و افراد می توانند با تسلط بر این دانش، هم تحلیل بنیادی در فارکس را یاد بگیرند و هم هوش اقتصادی لازم برای سرمایه گذاری های مختلف در شرایط اقتصادی متفاوت را به دست بیاورند. در دوره اقتصاد کلان، افراد با مفاهیم موجود در این رشته و نحوه استفاده از آنها برای سرمایه گذاری های مختلف آشنا می شوند. در این دوره :

  • نقش پول و اقتصاد در بانکها
  • تفاوت پول و نقدینگی در اقتصاد
  • رکود تورمی
  • سیاست های انقباضی و انبساطی دولت ها
  • توضیح مفاهیمی مثل GNP و GDP و کاربرد آنها
  • رابطه طلا، نفت و دلار

و موارد بسیار دیگری برای داشتن یک سرمایه گذاری موفق در فارکس و سایر بازارهای مالی مثل طلا، بورس، املاک و … بررسی می شوند. با تسلط بر دانش اقتصاد کلان، افراد می توانند اخبار مهم اقتصادی و سیاسی را تفسیر کرده و تاثیر آن در سرمایه گذاری های خود را پیش بینی کنند.

مدیریت ریسک

یکی از مهم ترین فاکتورهای موجود در مبحث آموزش فارکس، نحوه مدیریت ریسک است. سرمایه گذاری در فارکس همچون سایر بازارهای مالی با ریسک بالایی همراه است. تکنیک های مدیریت ریسک به معامله گران کمک می کنند که میزان ریسک را به کمترین حد آن برسانند. به جرات می توان گفت مدیریت سرمایه و ریسک مهم ترین مبحث در یادگیری فارکس است اما این موضوع توسط بسیاری از سرمایه گذاران مبتدی نادیده انگاشته می شود.

استراتژی معاملاتی

توانایی ساخت یک استراتژی معاملاتی با توجه به انواع روش های تحلیلی مثل تحلیل تکنیکال و فاندامنتال یکی از مهم ترین مواردی است که افراد می توانند بعد از گذراندن یک دوره آموزشی باکیفیت به دست بیاورند. یک استراتژی معاملاتی موفق باید متناسب با سبک معاملاتی و خصوصیات اخلاقی هر معامله گر باشد و سود ده بودن آن از قبل توسط حساب های دمو یا آزمایشی تست شده باشد.

سرمایه گذاران می توانند به کمک دانش اقتصاد کلان به راحتی فرصت های سرمایه گذاری در بازارهای مختلف را در هر زمان و شرایطی پیدا کنند و با سرمایه گذاری درست در بازار فارکس در طول زمان سرمایه خود را افزایش دهند. فارکس بازاری دوطرفه است که حتی با افزایش نرخ بهره آمریکا و ریزش قیمت ها، همچنان فرصت های معاملاتی بیشماری در آن وجود دارد. فرصت هایی که در صورت گذراندن دوره های آموزشی فارکس و رعایت قوانین مدیریت سرمایه و ریسک می تواند سود سرشاری را نصیب افراد کند.

منبع: سایت آموزش بورس

انتهای پیام/

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا