اخبارصنعت و معدنویژه ها

برنامه راهبردی صنعت لوازم‌خانگی با تأکید بر صادرات و زنجیره‌ای شدن تولید، تدوین‌شده است

به گزارش صنعت کار، سیدمهدی نیازی افزود: وزارت صمت در حوزه لوازم‌خانگی چند موضوع را به‌عنوان اولویت قرار داده است و در اصلاح ساختار، تعداد دفاتر تخصصی برای تمرکز بر حوزه‌های مختلف، افزایش‌یافته است.

وی یادآور شد: امسال مبارزه با قاچاق از برنامه‌های جدی وزارت صمت است که با لوازم‌یدکی خودرو، لوازم‌خانگی و پوشاک آغازشده و به سایر حوزه‌های و کالاهای اولویت‌دار نیز تسری خواهد یافت.

معاون هماهنگی و امور کسب‌وکار وزارت صمت تصریح کرد: موضوع کیفیت، خدمات پس از فروش و گارانتی و کاهش مصرف انرژی از دیگر محورهای اصلی و اولویت برنامه‌های وزارتخانه در حوزه لوازم‌خانگی است و برای کاهش مصرف انرژی باید برنامه ویژه تعریف شود.

نیازی اضافه کرد: تعاملاتی با معاونت علمی وزارت علوم منعقدشده است و امروز موافقت‌نامه‌ای بین وزارت صمت و وزارت علوم برای توسعه آموزش نیروی انسانی تحصیل‌کرده و پروژه محور و تقاضامحور کردن تحقیق و توسعه منعقد می‌شود تا نیاز و تقاضای صنعت به دانشگاه‌ها رفته و تبدیل به پروژه‌های پژوهشی شود.

وی عنوان کرد: در این زمینه 10 پیشران فناوری در برنامه یادشده تعریف‌شده که یکی از آن‌ها در حوزه لوازم‌خانگی است که در قالب برنامه هوشمند سازی لوازم‌خانگی تعریف‌شده تا در یک برنامه دو ساله به جهش فناوری دست‌یابیم.

معاون هماهنگی و امور کسب‌وکار وزارت صمت گفت: از دیگر محورهای این برنامه، گذر از مونتاژکاری به عمق ساخت داخل و تأمین مالی زنجیره‌ای و پرداخت تسهیلات مبتنی بر فاکتور است و اعتقادداریم که نیاز نقدینگی صنایع در تأمین مالی زنجیره‌ای، به‌طور تقریبی به یک‌سوم کاهش خواهد یافت و در برخی از رشته فعالیت‌ها مانند خودرو و مواد غذایی کار را آغاز کرده‌ایم.

نیازی افزود: وزارت صمت برای اجرای سیاست‌های حاکمیتی بر حضور تشکل‌ها و بخش خصوصی در کنار خود تأکید دارد.

وی ادامه داد: مفهوم صنعت یعنی کاهش قیمت تمام‌شده، زیرا اگر کار در حالت عادی انجام شود تورم 52 درصدی مستقیم اعمال می‌شود، اما ما این اعتقاد را داریم که صنعت و صنعت‌گر از این هنر بهره‌مند است که تورم را تبدیل به ارزش‌افزوده کرده و قیمت تمام‌شده را با افزایش بهره‌وری و افزایش تولید محور، مدیریت کند و انتظار داریم این اتفاق در بخش‌های مختلف رخ دهد، هرچند که وظیفه حاکمیت آن است که نقاط تورم‌زا را کور کرده و اجازه افزایش هزینه‌ها را ندهد.

معاون هماهنگی و امور کسب‌وکار وزارت صمت تأکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت خود را نیازمند به مشورت با بخش خصوصی و تشکل‌ها می‌داند و معتقد است محور اساسی کارها در این وزارتخانه انجمن‌ها و تشکل‌ها به نمایندگی از بخش خصوصی هستند.

وی افزود: تلاش ما بر این است که تشکل‌ها محور اصلی کار باشند و برنامه‌هایی که در وزارت صمت دنبال می‌کنیم همان برنامه بخش خصوصی است و ما پشتیبانی‌کننده برنامه‌ها هستیم.

منبع: شاتا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا