اخبارتاپصنعت و معدن

سازماندهی شرکت ها برای تدوین سند استقرار فناوری‌های نسل چهار/ طراحی ۵ راهبرد و ۲۲ برنامه با هدف توسعه فناوری بخش معدن کشور

به گزارش صنعت کار، «امیر خرمی‌شاد» افزود:‌ توجه به مساله فناوری و نوآوری جزو رویکردهای جدیدی است که در ایمیدرو تقویت شده و در زمینه‌های مختلف در حال اقدام به‌منظور سازماندهی و فراهم کردن شرایط مناسب برای تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه فناوری در کشور هستیم.

وی بیان داشت: طرح زیست‌بوم نوآوری و فناوری بخش معدن با هدف فراهم کردن شرایط مناسب ایجاد زیرساخت‌های نوآوری در بخش معدن و صنایع معدنی ایجادشده و به دنبال حمایت از ایجاد و خلق استارتاپ‌ها، توسعه کسب‌وکارهای نوپا، تجاری‌سازی محصولات و خدمات شرکت‌های دانش بنیان، خلاق و فناوری است.

خرمی‌شاد تاکید کرد: از طریق فراهم کردن چنین زیرساختی، ایمیدرو آماده است که از شرکت‌ها و نخبگان فعال در زنجیره معدن و صنایع معدنی حمایت کند.

وی ادامه داد: سازماندهی مناسب با شرکت‌های بخش معدن و صنایع معدنی به‌منظور تدوین سند استقرار فناوری‌های نسل چهار در بخش معدن و صنایع معدنی و طراحی برنامه‌های عملیاتی مربوطه از دیگر اقدامات در این زمینه است.

معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو خاطرنشان کرد: در این راستا، نخستین رویداد با هدف ایجاد هم‌افزایی بین شرکت‌ها در خردادماه برگزار شد و در حال الگوبرداری از اسناد کشورهای مختلف در این خصوص هستیم و به‌طور موازی سطح بلوغ شرکت‌ها را در این حوزه ارزیابی کردیم و سند سیاست‌گذاری مربوطه در اوایل مردادماه با برگزاری رویداد دوم رونمایی خواهد شد.

وی گفت: فراهم کردن شرایط جذب سرمایه‌گذار به‌منظور توسعه فناوری نیز یکی دیگر از اقداماتی است که سازماندهی مناسبی انجام شده است؛ در این راستا، اولویت‌های توسعه فناوری در بخش معدن و صنایع معدنی تعریف شده و چند پروژه نیز آغاز شده است.

خرمی‌شاد اظهار داشت: درصدد فراخوان جذب سرمایه‌گذار برای توسعه فناوری فرآوری عناصر نادر خاکی هستیم، همچنین زیربخش‌های توسعه فناوری تولید نیروگاه خورشیدی از معادن سیلیس تا اجرای نیروگاه مشخص شده که برنامه مربوطه به‌زودی عملیاتی خواهد شد.

وی یادآور شد: در خصوص فناوری‌های مرتبط با فرآوری مواد مختلف از قبیل سنگ‌آهن‌های غیرمگنتیتی، فرآوری عناصر باارزش از قبیل اسکانیدوم، گالیم و غیره از باطله‌ها، استحصال لیتیم از شورابه و خاک رس و غیره نیز در حال برنامه‌ریزی هستیم.

معاون ایمیدرو افزود: طرح عناصر معدنی استراتژیک و حیاتی کشور نیز با هدف شناسایی و فرآوری این عناصر در ایمیدرو در سال گذشته تعریف شده است.

وی ادامه داد: در کشورهای مختلف بر اساس پارامترهای اقتصادی و صنعتی دسته‌بندی‌های متفاوتی از مواد معدنی استراتژیک و حیاتی ارائه شده است.

خرمی‌شاد اضافه کرد: این عناصر برای اقتصادهای صنعتی بزرگ جهان حیاتی هستند، اما در حال حاضر تقاضای داخلی برای بسیاری از این عناصر نسبتاً کم است اما با توسعه کشور و لزوم استقلال در زمینه تأمین عناصر اولیه، نیاز است برنامه‌ای کامل برای تولید این عناصر برای آینده صنعت کشور به اجرا گذاشته شود. این عناصر کاربرد گسترده‌ای در صنایع پیشرفته دارند.

وی تصریح کرد: برنامه ایمیدرو در این زمینه شامل اکتشاف، شناسایی و فرآوری مواد معدنی استراتژیک و حیاتی، تعیین وضعیت ذخایر مواد معدنی استراتژیک و حیاتی در کشور، تعیین وضعیت بهره‌برداری از ذخایر امیدبخش شناسایی شده، تعیین وضعیت قابلیت سرمایه‌گذاری بر روی ذخایر قابل فرآوری، شناسایی راهکارهای تامین از خارج از کشور و احداث و راه‌اندازی کارخانه است.

پایش و فعال‌سازی طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام

این مقام مسوول ایمیدرو گفت: یکی از مشکلات کشور وجود تعداد زیادی طرح و پروژه نیمه‌تمام است که با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده و تکمیل‌نشده در آنها، بهره‌وری سرمایه کشور کاهش یافته است؛ در این راستا، طرح پایش و فعال‌سازی طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام معادن و صنایع معدنی تعریف شده است.

وی ادامه داد: در این طرح اطلاعات طرح‌های نیمه‌تمام کشور در این حوزه بررسی و پایش می‌شود و برای ۳۰۰ طرح اولویت‌دار، راهکار تکمیل آنها مشخص می‌شود.

خرمی‌شاد بیان داشت: رویکرد ما در این طرح تسهیل‌گری و رفع مشکلات بخش خصوصی به‌منظور تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام است و در صورت عدم وجود بخش خصوصی، احتمال سرمایه‌گذاری مستقیم ایمیدرو نیز وجود خواهد داشت.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا