اخباربرترصنعت و معدن

ترسیم نقشه راه میان‌مدت برای پیشبرد اهداف توسعه‌ای/ اصلاح حکمرانی بخش صمت با تمرکز بر محورهای اولویت‌دار چهارگانه/ توجه ویژه به بانوان در پست‌های مدیریتی وزارت صمت

به گزارش صنعت کار، سیدمهدی نیازی با اشاره به جایگاه ویژه زن در اندیشه‌های امام راحل، انقلاب و مقام معظم رهبری، تصریح کرد: دقت بانوان کم‌نظیر است و حوزه‌های فعالیتی مانندهای تک و صنایع الکترونیکی که شامل کارهای ظریف و حساس می‌شوند، ظرفیت‌های بسیار خوبی برای بانوان هستند.

وی طراحی و ایده پردازی را از دیگر حوزه‌های مثمرثمر برای فعالیت بانوان دانست و ادامه داد: نوع نگاه زنان به موضوعی مانند تولید، زیرکانه و تیزبینانه است و ممکن است مردها این ویژگی را نداشته باشند.

معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که مقام معظم رهبری در ۱۲ سال گذشته تمرکزشان روی مسئله تولید بوده است، گفت: ایشان در شش سال گذشته عناوین سال را به تولید اختصاص داده‌اند و این نشانگر اهمیت تولید است.

اصلاح حکمرانی بخش صمت با تمرکز بر محورهای اولویت‌دار چهار گانه

نیازی بابیان این‌که رویکرد وزارت صمت در دوره جدید در چهار حوزه اولویت‌گذاری، تنظیم‌گری، سیاست‌گذاری و نظارت تقسیم‌بندی می‌شود، توضیح داد: اگر می‌خواهیم فضای کسب‌وکار بهبود یابد، باید بر این حوزه‌ها تمرکز کنیم، بر همین اساس اصلاح حکمرانی در بخش‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت را آغاز کرده‌ایم.

وی بابیان این‌که نبود توازن‌ها به سبب حکمرانی‌های ضعیف در دوره‌های قبلی بوده است، عنوان کرد: برای توازن‌های منطقه‌ای و توازن در رشته فعالیت‌ها، برنامه آمایش صنعتی، معدنی و تجاری مبتنی بر زیرساخت‌ها و مزیت‌های هر منطقه و رشته فعالیت‌های آن مشخص‌شده است که مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی این موضوع را جلو می‌برد.

نگاه ویژه و توجه به بانوان در پست‌های مدیریتی وزارت صمت

معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت در ادامه بابیان این‌که چالش‌های تولید و صادرات که دو رکن اقتصاد هستند را پیگیری می‌کنیم، ادامه داد: به‌عنوان معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت در حوزه صنعت بانوان نیز هر موضوعی باشد را با جدیت دنبال می‌کنم، زیرابه تقویت جایگاه بانوان نگاه ویژه‌ای داریم و تعداد قابل‌توجهی از مدیران حوزه ستادی وزارت صمت، بانوان توانمند هستند.

نیازی، همچنین با اشاره به نام‌گذاری سال به «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» افزود: با توجه به این نام‌گذاری، برنامه ویژه‌ای را برای ارتقاء تولید دانش‌بنیان تهیه‌کرده‌ایم که خوشبختانه نقش بانوان در این حوزه پررنگ است.

تسهیل صدور مجوزها و شفاف‌سازی آن را عملیاتی کرده‌ایم

وی با یادآوری این‌که تسهیل صدور مجوزها و شفاف‌سازی آن را عملیاتی کرده‌ایم، عنوان کرد: مجوزها اکنون بر اساس فرم‌های هیئت مقررات زدایی و درگاه‌های اینترنتی صادر می‌شود و هرگونه فعالیت خارج از این رویه تخلف محسوب می‌شود.

۱۰ هزار میلیارد تومان تجهیز منابع با استفاده از اعتبارات تبصره ۱۸

معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت در ادامه بیان کرد: ۱۰ هزار میلیارد تومان تجهیز منابع با استفاده از اعتبارات تبصره ۱۸ داشته‌ایم که ۶ هزار میلیارد تومان آن پرداخت‌شده است و ۴ هزار میلیارد تومان دیگر باقی‌مانده است و امسال با تخصیص منابع بیشتری از اعتبارات تبصره ۱۸ این رقم را افزایش می‌دهیم.

نیازی، همچنین بابیان این‌که تغییرات تعرفه سال گذشته انجام‌شده است و کتاب تعرفه صادرات و واردات ۱۴۰۱ را منتشر کرده‌ایم، گفت: بر اساس هفت گروه کالایی، تخصیص ارز برنامه‌ریزی می‌شود و با مدیریت موضوع، رقابت‌پذیری درست را ایجاد خواهیم کرد.

قطع برق به‌صورت هماهنگ از پیش اعلام می‌شود

وی در خصوص قطع برق واحدهای صنعتی نیز بیان کرد: اکنون قطع برق به صورت هماهنگ و از پیش اعلام‌شده، صورت می‌گیرد و برای قطع برق هر واحد یک روز در نظر گرفته‌شده است تا آسیب‌ها به صنایع کمتر شود.

معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت همچنین تصریح کرد: با نگاه تعاملی وزارت نیرو امسال با شرایط بهتری فضای تأمین برق واحدها را مدیریت می‌کنیم و امیدوار هستیم که با مجموعه اقدامات انجام‌شده از سال آینده محدودیت‌های کمتری در این زمینه داشته باشیم.

هدف‌گذاری تولید ۱۴ هزار مگاوات برق با مشارکت شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی

نیازی در ادامه سخنان خود، بیان کرد: ۱۴ هزار مگاوات تولید برق را با مشارکت شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی هدف‌گذاری کرده‌ایم که ۷ میلیارد دلار حجم سرمایه‌گذاری آن است و ۵۰۰ مگاوات از این برق اکنون وارد مدار شده است.

وی همچنین بیان کرد: ۱۰ هزار مگاوات برای تولید انرژی‌های خورشیدی تعریف‌شده است و وزارت صمت از ۱۴ هزار مگاوات تولید برق هدف‌گذاری شده خود، مقداری را نیز برای تولید انرژی خورشیدی اختصاص می‌دهد.

معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت تصریح کرد: با صندوق توسعه ملی و سیستم بانکی گفت‌وگو کرده‌ایم تا اگر واحد تولیدی یا کارخانه مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خواست برای زیرساخت‌های خود مانند برق سرمایه‌گذاری کند، منابع و تسهیلات لازم را در اختیار آن قرار دهد.

منبع: شاتا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا