صنعت کار » طراحی و ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات، مهم‌ترین زیرساخت صنعتی کشور به شمار می‌رود/ وزارت صمت مسئول حمایت از کل زنجیره تولید با تعریف هوشمندانه سیاست‌ها و تعرفه‌ها است

در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد مطرح شد؛

طراحی و ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات، مهم‌ترین زیرساخت صنعتی کشور به شمار می‌رود/ وزارت صمت مسئول حمایت از کل زنجیره تولید با تعریف هوشمندانه سیاست‌ها و تعرفه‌ها است

مدیرکل دفتر صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات تولید وزارت صمت، صبح امروز در پخش زنده رادیو اقتصاد، در خصوص وضعیت تولید ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی، گفت: مهم‌ترین زیرساخت صنعتی کشور را طراحی و ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات رقم می‌زند.

به گزارش صنعت کار، سیدمحمدمهدی هادوی افزود: در این زمینه در برخی از حوزه‌ها مانند پتروشیمی و پالایشگاه، صنایع غذایی و صنعت بسته‌بندی خوب عمل کرده و در سطح پیشرفته هستیم، اما در برخی موارد با توجه به سطح بالای تکنولوژی تجهیزاتی و بازار محدود با مشکلاتی روبه‌رو هستیم.

وی افزود: وقتی فعالیت در بخشی توجیه اقتصادی نداشته باشد، صنعتگر وارد آن حوزه نمی‌شود و یکی از همین بخش‌ها ماشین‌آلات نساجی و بافندگی است که نیاز به نوسازی دارد؛ البته حدود ۶۵ واحد بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات تولید، متولی بازسازی تجهیزات هستند، همچنین برای واردات این‌گونه ماشین‌آلات، محدودیت کمتری وجود دارد.

مدیرکل دفتر صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات تولید وزارت صمت در خصوص لغو معافیت حقوق ورودی ماشین‌آلات و تجهیزات خط تولید، توضیح داد: بحث معافیت به‌عنوان مشوقی برای سرمایه‌گذاری خارج از کشور، حتی پیش از انقلاب نیز وجود داشت؛ به این معنا که علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در راه‌اندازی خط تولیدی، می‌توانستند از معافیت گمرکی استفاده کنند؛ اما به‌مرور شرایط طراحی و تولید ماشین‌آلات صنعتی کشور بهتر شد و اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که حدود ۶۰ درصد تجهیزات پتروشیمی کشور و به‌طور تقریبی حدود ۷۰ درصد تجهیزات صنایع غذایی در کشور تولید می‌شود؛ بنابراین برای تشویق تولیدکنندگان داخلی ماشین‌آلات و تجهیزات و ارتقای توان آنها، این معافیت حذف‌شده است.

هادوی ادامه داد: تولیدکننده داخلی با مسائلی مانند مالیات، تورم، افزایش سالانه حقوق کارمندان و بیمه، روبه‌رو است، بنابراین نمی‌تواند با کالای وارداتی معاف از حقوق ورودی، رقابت عادلانه داشته باشد.

وی در پاسخ به این‌که چرا در بعضی حوزه‌های ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی، ساخت و تولید داخلی به‌صورت عمیق انجام‌نشده است، تصریح کرد: برای راه‌اندازی خط تولید، باید سرمایه‌گذار توجیه فنی و اقتصادی قابل قبولی داشته باشد، تا انتهای سال ۱۴۰۰، ماشین‌آلات خارجی که مشابه داخل نداشتند، بدون پرداخت حقوق ورودی و مالیات ارزش‌افزوده با کالای تولیدی که تمامی اینها را پرداخت می‌کند، در حال رقابت بود، بنابراین بسیاری از تولیدکنندگان وارد این حوزه نمی‌شدند.

مدیرکل دفتر صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات تولید وزارت صمت ادامه داد: از سوی دیگر پیش‌ازاین تجمیع نیاز در حوزه‌هایی که ساخت داخل نداشته‌ایم، صورت گرفته است، بنابراین انتظار این است که در یک فضای رقابتی سالم در موارد موردنیاز که برای تولیدکننده توجیه اقتصادی دارد به ساخت و تولید بپردازیم، اما باید به این مهم دقت کرد که طراحی و ساخت تجهیزات خط تولید مبتنی بر سفارش بوده و با سری‌سازی محصولات نهایی به طور کامل متفاوت است، بنابراین در بسیاری از حوزه‌ها توان طراحی و تولید داریم، مشروط به این‌که سفارش لازم صورت پذیرد.

هادوی درباره حمایت از تولیدکنندگان داخلی گفت: وزارت صمت مسئول پیشرفت و توسعه صنعت کشور است، بنابراین باید محصول نهایی، قطعات میانی، ماشین‌آلات و تجهیزات و حتی مواد اولیه را موردحمایت قرار دهد، بنابراین در این زنجیره تولید، باید سیاست‌ها و تعرفه‌ها را هوشمندانه تعریف کنیم تا محصول نهایی کیفیت مناسب و قیمت قابل‌قبول داشته باشد.

وی اضافه کرد: از یک سو معافیت حقوق ورودی ماشین‌آلات و تجهیزات حذف‌شده و از سوی دیگر تعرفه‌ها کاهش‌یافته است، زیرا کشور نیاز دارد تا با واردات تجهیزات پیشرفته، فناوری پیشرفته را در کشور بیشتر کند و باید توجه داشت که نبود ارتباط فناورانه با صاحبان دانش و فناوری خارج از کشور، سبب کاهش بنیه تفکر صنعتی کشور می‌شود.

منبع: شاتا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته‌های تازه

خودروکارعصر تشکلعصر خدماتعصر خدماتعصر خدمات